Romanii din strainatate

Acesta este titlul editorialului meu aparut miercuri, in Jurnalul National. Editorialul poate fi citit aici:

In ultima saptamana, am calatorit, impreuna cu familia mea, prin mai multe tari din Europa. M-am intalnit, in locuri neasteptate sau in locuri comune – magazine, piete, muzee, pe strada – cu romani care lucreaza acolo sau care au ajuns acolo ca turisti. M-am bucurat sa-i intalnesc, sa schimbam cateva cuvinte, sa ne strangem mainile, eventual sa facem  o fotografie, ca amintire. Sunt foarte diferiti. Unii, in special cei mai tineri, cu slujbe bine asigurate, lucrand in strainatate, calatoresc in vacanta, bucurandu-se de ceea ce pot vedea sau intalni. Cei mai in varsta, poate pensionari, vin de acasa, poate la copii sau la rude, privesc cu bucurie tot ce e in jurul lor, asteptand insa sa se intoarca la rosturile lor. Sunt cei pe care ii descoperi in magazine, atunci cand vrei sa cumperi ceva sau in restaurante cand vrei sa comanzi ceva. Sunt cei de pe strada, care canta la acordeon, la vioara sau la tambal, cerand – indirect, un ban. Sunt si cei mai agresivi, cersetori organizati in retele, sau, pur si simplu bande de tipi fara ocupatie, care se strang in zonele de periferie ale marilor  orase, asteptand sa se intample ceva.

Imi face placere sa surprind privirile celor care se intreaba daca au „vazut” bine si  care se apropie discret sa ma intrebe „sunteti domnu’ Nastase?”,  care ma saluta si pleaca la treburile lor. Ma deranjeaza insa cei care, asteptand pe la colturi, romi – in general -, ma recunosc de departe si incep sa ma strige, avand grija, in final, sa-mi transmita, fluent, in romana, „da si mie un ban”.

De la 1 ianuarie 2002, romanii pot calatori fara vize in tarile europene. Cateva milioane de oameni au ales sa plece la munca in strainatate, incurajati de perioada de crestere economica in care guvernele occidentale cautau forta de munca. Au trimis acasa miliarde de euro, au vazut conditiile in care se munceste, au invatat si au suferit pentru copiii lor pe care i-au dat la scoala in Italia sau Spania, incercand sa le gaseasca un loc mai bun in care sa traiasca. A fost nevoie apoi de medici si de surori medicale. Odata cu recesiunea, Occidentul a inceput sa devina mai selectiv in acceptarea „imigrantilor” din Romania. Operatiunea de brain drain a devenit mai sofisticata.

Unii dintre romani, dupa mai bine de zece ani, s-au fixat, cu slujba si cu familia, in strainatate. Altii se considera inca „la munca” si ar vrea sa revina acasa. Situatia copiilor lor este cea mai complicata, fie ca au ramas acasa, fie ca se afla cu ei. Traind intre doua lumi, unii se adapteaza, altii esueaza in bande de tineri fara destin.

Descopar, cu tristete, inca o data, faptul ca nu am stiut sa folosim o mare oportunitate. Asa cum am oferit, cu entuziasm, Occidentului tara ca piata de desfacere inclusiv pentru produsele second hand, asa cum am acceptat, cu usurinta, dezindustrializarea, in numele comandamentelor ecologice si ale sloganurilor de tipul „small is beautiful”, tot asa am acceptat delocalizarea fortei de munca inalt calificate, bucurandu-ne ca rata somajului ramane foarte mica.

Stiu, e la moda sa spui ca „ti-ai invatat lectiile”. Cele  transmise de FMI sau de unele guverne occidentale. Cred insa ca noi trebuie sa dovedim, in primul rand, ca am invatat, din cele doua decenii ale perioadei de tranzitie, care sunt greselile pe care sa nu le repetam, aparandu-ne interesul national. Inclusiv in ceea ce priveste includerea romanilor din strainatate in „recensamantul” de forte si de valori ale Romaniei.

124 de gânduri despre “Romanii din strainatate

  1. Stimata gazda,

    va multumesc pentru articol. Indraznesc insa sa fac acest comentariu nu la adresa articolului dumneavoastra (voi reveni cu un alt comentariu in acest sens) ci la cele afirmate de doi colegi de blog, anume George Ban si Zev.

    Stimati colegi de blog, permiteti-mi va rog, sa pun comentariul meu in context. Asadar: sunt o tanara, de meserie fizician. Din 2007, lucrez la un institut de cercetare in Germania. Va asigur ca nu am luat hotararea de pleca din Romania cu inima usoara. NU am plecat „de prea mult bine” si am facut cu adevarat mari sacrificii plecand din tara. Mai mult, la momentul respectiv, am plecat cu gandul ca statutul meu de emigrant va avea numai caracter temporar. Pana in momentul de fata, realitatea insa a facut ca lucrurile sa stea altfel.

    Inteleg ca domnii George Ban si Zev considera ca romanii plecati in strainatate nu mai au drept de vot si in consecinta propun revocarea acestuia. Am citit aceste afirmatii, recunosc, cu multa mahnire. Nu este prima oara cand citesc asemenea opinii.
    Stimati colegi de blog, inteleg ca aceasta este parerea dumneavoastra si o respect ca atare. Argumentele dumneavoastra, insa, nu m-au convins.

    Dumneavoastra afirmati ca cei plecati din tara nu mai au contact cu realitatea romaneasca si din acest motiv ar trebui sa le fie revocat dreptul de vot. As dori sa va intreb pe aceasta cale ce anume ar trebui sa faca, ce criterii ar trebui sa indeplineasca un cetatean roman pentru a fi „la curent” cu realitatea romaneasca? Va adresez aceasta intrebare nu din aroganta si nici cu intentia de a fi impertinenta. Ma intereseaza sincer sa aflu ce criterii considerati dvs. ca ar fi necesare in acest sens.

    Poate ar fi de folos sa descriu, ca exemplu, ce anume fac eu pentru a fi la curent cu ce se intampla in tara mea. Citesc zilnic „Jurnalul National”, „Gandul” si „Adevarul”; dupa cum vedeti, frecventez regulat blogul dlui Nastase. Nu in ultimul rand, urmaresc uneori emisiuni pe site-ul TVR si Antena 3. De asemena, vorbesc saptamanal de 3-4 ori pe skype cu familia si prietenii ramasi in tara. Mai mult, cu tristete marturisesc ca de suficient de multe ori am fost nevoita sa trimit bani in tara familiei mele.
    Stimati colegi de blog, nu vreau sa pozez in patriotismul intruchipat. Nu acesta a fost scopul exemplului meu. Am vrut insa sa va ofer si perspectiva mea asupra acestei situatii. Mai ales in momentul actual cand avem acces la internet iar informatiile circula atat de rapid.

    Nu in ultimul rand, as vrea sa va propun un mic exercitiu de imaginatie. Stimati colegi, nu stiu unde locuiti dvs. Eu insa sunt din Bucuresti si am facut facultatea la Magurele. In drumul meu zilnic spre Magurele intalneam si auzeam multi concetateni. Sunt convinsa ca tipul de persoana pe care il voi descrie poate fi intalnit in orice oras din tara. De regula, sunt cei care vorbesc tare, asculta manele la difuzorul telefonului mobil si considera faptul ca Piturca nu a vorbit cu fiica sa nici macar la nunta ei – asa cum titra „Adevarul” acum cateva zile – este stire nationala. Desigur, nu pot generaliza, insa consider ca exista o anumita probabilitate ca acest „tip” de cetatean, daca ma pot exprima asa, sa nu fie chiar la curent cu realitatea politica din tara in care traieste. Stimati colegi de blog, aceste persoane nu traiesc in Germania ci pot fi intalnite in tramvai, in Rahova, de exemplu. Nu este exclus nici ca votul lor sa fie influentat stiu si eu de vreo galeata electorala sau un sac de faina. Si totusi, stimati colegi de blog, acestor persoane, pentru simplul fapt ca locuiesc in Romania nu le contestati dreptul de vot. Sa insemne oare ca localizarea geografica este criteriul dumneavoastra de baza? Poate ca am inteles eu gresit.

    Sau poate ca ati propune ca si acestor cetateni sa li se restranga dreptul de vot? Poate ca ideal ar fi un nou tip de vot cenzitar? Poate ca fiecare dintre cetatenii romani ar trebui sa fie obligati sa treaca un test de cultura politica inainte de a vota? Dar cine ar putea organiza un asemenea sistem si cine ar putea garanta corectitudinea si integritatea sa?

    Stimati colegi de blog, poate ca mergem prea departe. Ma gandesc ca, mai ales noi care stim si ne amintim prin ce am trecut in atatea decenii de regim comunist, ar trebui sa ne gandim mai bine inainte de a propune si a sustine restrangerea drepturilor de vot pentru concetatenii nostri, oriunde s-ar afla ei.

    Nu am intentia de a incerca sa va conving sau sa va schimb parerea. Indraznesc insa sa va rog sa va ganditi inca o data la masurile pe care le sustineti.

    Cu mult respect,
    Maria T.

  2. @ Dezideriu Dudas
    „Sandra Pralong is an international development and communications adviser based in Bucharest” http://www.guardian.co.uk/profile/sandra-pralong Lucia Hossu Longin a spus despre ea că este ”fan Băsescu”. La alegeri, Sandra Pralong a candidat pe listele ARD (organizaţie coordonată de Mihai Răzvan Ungureanu). Sandra Pralong a fost preşedinte al Fundaţiei Soros România. Actualmente Sandra Pralong coordonează organizaţiile Reţelei Deschise Soros (Soros Open Network – SON) din România. Traian Băsescu declara recent că va sprijini o femeie la funcţia de preşedinte al României. Cine să fie oare? Aflăm din sursa http://www.acum.tv/articol/60114/ : „Sandra Pralong este o româncă de tip occidental – o rara avis în România – şi o potenţială candidată la preşedinţie.”

  3. Cică,

    Basescu a iesit pe post cu o inregistrare falsa felicitind romanii de ziua imnului.
    Acu ,cică, de vina-i admninistratia presedentiala care va fi sanctionata cu 10% , dar el , el care a inregistrato cu o luna-n nainte de ce a facuto era beat, sau ii era frica de ….cine stie ce si a facut o inregistrare pentru eternitate?

    Cică,

    Conducta (oleoductul buclucas, NABUCO COdonoSOR, nu mai trece prin Romania,eu spuse-i mai demult treaba asta dar domn Nastase ma contrazis , uite ca nu trece.

    Unul dintre motive ar fi ca noi vom fi independenti energetic si ca nu mai avem nevoie,altuk ar fi , cică, din cauza de Basescu , care nu-i pretin nici cu Putin nici cu presedintele Ukrainei binecuvintat de patriarhul ortodox de la Moscova , nu Putin …celalalt! Adevarul este ca turcii au dovedit ca pot,ca sunt competitivi, si că-i mai ieftin pe acolo!

    Cică,
    Domn Nastase , perpedes prin Europa si-a petrecut vacanta cu „trinul…din Franta” nu tu Athos ca Becali nici Predeal sau Neptun ca Basescu, ce sa mai spun de litoralul romanesc cintat ritm de samba de Mazare!
    Nu tu Polonia,Ungaria, Albania , Serbia……si si pe la Cannes , ce mondo cannes!

    Cica,
    Dupa atatea viituri naturale si artificiale in perioada basesciana vom avea si alte nenorociri , un mare cutremus.
    Daca Nastase isi aminteste , Vasile a promis de prin 2006 ca Basescu nu se lasa!

    Cica ,
    Mai avem un an de criza si gata , dupa cica, urmeaza supercriza!

    Cica,

    Necunoscute sunt caile domnului….Basescu…dar romanii se incapataneaza sa nu lle cunosca!

  4. @ teostanc iunie 29, 2013 la 2:59 pm

    Problema nu e dreptul de vot al celor precum Vladimir Tismaneanu. Problema este ca in comunism acestia se considerau detinatorii adevarului, de unde implicarea lor in realitatea politica, iar acum, si mai trist, determina direct realitatile chiar in numele faptului ca ei cunosc „stiintific ‚ faptul ca inainte s-au inselat.

    Va asigur ca nu suporta comparatie cazul lui Vladimir Tismaneanu cu cel al lui Paul Goma, amandoi, in opinia mea putand avea dreptul de a vota pentru Romania. Paul Goma nu o face insa tocmai datorita celor precum Vladimir Tismaneanu, care nu ne contrapune 1 vot, ci ne contrapune un intreg sistem ( sau mai bine zis, ii sprijina, „loial”, perpetuarea ).

    Restul romanilor din afara granitelor sunt departe de astfel blocaje istorice. Manipulati si ei, manipulati si noi, putand vota doar ce ni „se ofera”, de inteles…

    Nu astept sa inteleaga Vladimir Tismaneanu „inchiderea pentru a te deschide” a lui Constantin Noica….El o poate intelege in sens Monica Macovei, atat timp cat prietenii sai din sistem continua „lupta” si in aceste transee de o ipocrizie infioratoare. Aici, „la noi”…”La el”…, supravietuieste si el…, cum o facea si tatal sau in URSS….Daca se vor forma GALAXIILE UNITE ….care vor fi in viitor structura politica cea mai puternica ce va determina omenirea, nu vreau sa scriu aici cine cred ca va fi unul dintre principalii ei promotori pe relatia cu „Terra-Romania”….Si care il va infiera pe Vladimir Tismaneanu pentru ratacirile sale ideologice cu staif stiintific, dar cu „unt nemtesc” piua-ntaia dupa ce a reusit sa-l pacaleasca pe d-nul Ion Iliescu cu ‚Marele soc”…….In fapt a reusit sa implante pumnalul in corpul Romaniei care cat de cat incepuse sa se intremeze in 2000 – 2004 ( economic, social, la nivelul profesiilor…). Paradoxal este ca totusi, tinand cont de restul lumii, care a intrat si ea in criza incepand cu octombrie 2008, acea agresiune s-ar putea sa-i fie fatala ‚sistemului”….Exact cu ajutorul NATO si UE, pe care „ei” le-au ridicat in slavi pe fata, dar, in plan real, le-au speculat la maximum slabiciunile in relatia cu perceptia lor de catre romani.

  5. Vibratoarele doamnei Ana Blandiana : “Ca nişte sentimente zguduitoare / Vibratoarele intră-n beton, / Împodobind cu emoţia vibraţiilor / Trupul lui mare şi monoton, / Făcându-l mai dens şi mai tare /Precum pe oameni sentimentele zguduitoare. /Să nu îmbătrâniţi / Fiţi atenţi să nu îmbătrâniţi,/ Să nu îmbătrâniţi prietenii mei, staţi de pază/ Ca să nu îmbătrânească/ Betonul pe Argeş vibrează./ Vibraţi pentru fiecare ştire nouă în ziare,/ Pentru fiecare metru cub produs de ciment,/ Fiecărui strigăt, roşu în toamnă, al pomilor/ Răspundeţi-i c-un sentiment./ Vibraţi pentru munţi, pentru frumuseţea femeilor, / Pentru şantierele din Oneşti şi de la Galaţi,/ Pentru Cosmos şi pentru tunelul de aducţiune / Vibraţi, băieţi, vibraţi! / Văzduhul vibrează de vânt / Munţii de vocile noastre, / Rădăcini vibrează-n pământ,/ Păstrăvi în râuri albastre,/ Unde mereu vibratorii/ Pornesc din baraj înspre zare/ Ca-n aer arcuşul viorii/ Pulsează-n beton vibratoare./ Băieţi, învăţaţi freamătul acesta uriaş / De tinereţe generator –/ Pe Argeş betonul vibrează şi Argeşul însuşi /E pentru viaţa noastră un vibrator!” Din Gazeta Literară, anul 1964 / Acum, construcţia lingvistică „Unde mereu vibratorii” probează că poetesa Ana Blandiana nu prea ştie bine Limba Română. Haide, domnule @ Dezideriu Dudas ! Vii să ne prezinţi aici poeţii români în selecţia făcută de Gogu Rădulescu ?

  6. Maria T.

    desi nenoiminalizat sunt si eu implicat .

    Si eu consider ca cei care nu vor suferi consecintele votului lor ar avea obligatia morala sa se abtina de la vot!

    Cat despre faptul ca in Nemtia nu se asculta manele date tare cred ca are de=-a face mai debrab cu nbiste amenzxi iute aplicate decat cu nu stiu ce superoritate intevtuala si cultirala. De fpat mm-as mira ca romani ajuni8s pri9n nemtia sa nu asculote manele! Sdi la drept vortbind manele mi se par mai suprotabile decta rap sau hip=hop! (si am avut colegi mai tineri care m-au exasperat – aluia cu rapu I-am zis ca pana la urma o sa cedez nervos si o sa-l fac om cu scaun in cap!! Caci asta este inflenta rapului asupra mea ,, colega cu manelele a preferat sa fie “Cretinutza”, decat sa asculte manelele la casca. Pana la urma i-am rezolva “ca de obicei” – Bolero, Carmia Burana , In padurile Boemiei si Grieg. Mai ales Grieg o-a adus pe culmile disperarii. Ascultat de 2 ori pe zi!!!).

    Si mai sunt sigur ca majorittaea nemtilor au discutii la fel de intelctuale ca si in Rahova numa numele fotbalistilor difera!!!!
    De altflel sunt lamurit asupra capacitatii de intelegere a celor ajunsi prin Nemtia – in 97 aplaudau masurile care au distrus economia din Romania „pai de va trebuie Dacia? puteti lua din Gemania un second hand ieftin” (de ce dracu or fi nemtii tampiti sa cumnpere Golfuri noi inb loc de Totote gata uzate nu mi s-a explicat)
    Iar ptr final “cea mai buna informare asupra situatiei din tara o ai de la piata. Deci stimata doamna cati lei ati dat ieri pe kilu de rosii?! Eu 2,5 .

  7. @Maria T

    Tu in principiu ai dreptate, poate nu ar fi rau ca pe buletinele de vot sa fie si trei intrebari de cultura generala, iar votul sa fie valid doar daca raspunsurile sunt corecte. Nu doar in Romania. Nu stiu ce fel de democratie ar fi asta, sau daca ar mai putea fi numita asa, insa poate ar rezolva unele probleme. Pe de alta parte sunt convins ca nimeni nu e imun la spalarea la creier, asa ca…

    Mai e si un alt aspect la care as vrea sa iti atrag atentia. Romanii din diaspora prin votul lor, pot sa decida ceva fara a fi nevoiti sa suporte consecintele directe a decizei lor. In cazul romanilor din tara, acest lucru nu se intampla.

    Desigur, o sa imi spui ca si romanii din strainatate sunt in majoritatea lor responsabili si bine intentionati fata de tara lor natala, sau ca sunt mai bine informati, distanta le permite sa vada padurea si nu doar copacii, s.a.m.d. (desi extrapolarea unor concluzii bazandu-te pe experienta ta personala mi se pare totusi putin hazardata). Fapt e, aceasta asimetrie intre decizie si suportarea consecintelor deciziei exista.

    Conteaza ea? Daca nu, de ce? Daca da, care e solutia corecta?

  8. Stimata Doamna Maria T.,

    Ce mica e lumea! Dvs ati studiat la Magurele, iar eu lucrez acolo! Macar din acest motiv nu doresc deloc sa va supar.

    Sunt convins ca faceti parte dintre putinii ex-romani care sunt foarte bine INFORMATI despre ce se intampla in fosta lor tara. Dar A CUNOASTE CU ADEVARAT implica A TRAI in mijlocul evenimentelor. De aceea va rog sa acceptati dezavantajul de a nu vota, in schimbul vietii mult mai bune pe care v-o construiti in strainatate. Daca nu suportati acest dezavantaj, reveniti! Va asteptam cu drag!

    PS Credeti ca daca Printul Charles ar fi ales ca din 2007 sa traiasca in Romania, ar mai fi fost viitorul rege al Marii Britanii?

  9. @ Marian Nicolae spune : “Probabil ca va trebui sa revenim la alfabetul chirilic pe care l-am utilizat deja la un moment dat in istoria romaneasca.”
    Nu exagerezi, totuşi ? Este adevărat că Petre Ţuţea emitea la un moment dat ipoteza că strămoşii paterni ai lui Mihai Eminescu ar fi fost influenţaţi de fenomenul istoric denumit “cea de a doua slavonizare”. Însă “cea de a doua slavonizare” a fost gândită, şi forţată, de către cel mai puternic papă, anume Inocenţiu al III-lea. La noi, “cea de a doua slavonizare” şi felul cum ne-a influenţat aceasta, în diverse valuri, a fost cel mai bine observată şi descrisă de către Simion Dascălul : + Că cum să tâmplă de sârgu de adaoge povoiul apei și iarăș de sârgu scade și să împuținează, așa s-au adaos și Moldova, carea mai apoi de alte țări s-au descălecat, de s-au de sârgu lățit și fără zăbavă au îndireptatu.+

  10. @ Blogideologic

    # iunie 29, 2013 la 9:36 pm

    Ce nu intelege Sanda Pralong, Vladimir Tismaneanu…, tine de faptul ca romanii au fost intotdeuna la cumpana geografica a Imperiilor…Cand la „Stanga” si la „Dreapta” exista ziduri de stanca uriase, care aproape ca ajung pana la soare, propagandistic chiar il depasesc ( dupa octombrie 2008, „NEMA DOCTRINA „…)…., e firesc ca LUMINA la romani sa fie perceputa altfel decat la cei care in intreaga istorie s-au intins pe campii generoase….DE CE ? Ar trebui sa revedem ce a insemnat Napoleon pentru Franta, Wilhelm I si Bismark pentru Germania, Petru Cel Mare pentru Rusia, primii presedinti, pentru SUA….
    La noi, pana si la „re-evaluare”, era sa iasa pe locul 1 ( „Cei mai mari romani …”), un pastor neo-protestant care era necunoscut pana atunci, Richard Wurmbrand…Distanta dintre el si Stefan cel Mare, Mihai Viteazu sau Alexandru Ioan Cuza…, este ca cea dintre Gabriel Oprea de dinainte si de dupa re-evaluare…Adica, uriasa si imposibila pentru popor, „pragmatica” si simpla pentru elite…Cum ar spune Noica ( prin Liiceanu ) : Un simplu si tacut pas in… „rahat”…In varianta caragializata, pentru ca in varianta originala, era vorba de : „ Un simplu si tacut pas in …lumina” ( se referea la intelepciunea care trebuie luata din carti ) ! Din pacate, „simplul si tacutul pas in..rahat”, nu e nici simplu nici tacut….E nevoie de Academii ( ce ziceti ca Academia Romana a organizat un eveniment cu „Marea Loja Nationala” ? ), Institute, Televiziuni, pitipoance.., si tot „alaiul „ de rapsozi si cantareti…Daca mai scriu d-astea pe blogul d-lui Nastase, „s-a terminoiu’ …” cu orice „stiintificitate” a vreunor opere viitoare…Daca creatorii operelor vor avea si studii superioare, circumstantele vor fi si agravante…

    # iunie 30, 2013 la 3:27 am

    Fara sa stiu despre ce scrieti dvs., recunosc ca si eu m-am gandit la Sandra Pralong in acel context…. Stiam si stiu ca „glumita”cu Elena Udrea este doar pentru „televiziuni”….

    Totusi, de ce, in contextul nostru, pe blogul d-lui Adrian Nastase, Alin Teodorescu, si el fost presedinte al Fundatiei Soros in Romania, presupun, prieten cu Adrian Nastase ( sau macar apropiat ), nu a spus nimic public dupa 20 iunie 2012 ? Si, va mai adaug o informatie certa, Alin Teodorescu este prieten si cu Dan Culcer, despre ale carui articole de pe blogul sau de pe Asymetria ne scrieti atat de des….

    Poate, d-nul Alin Teodorescu este excesiv de discret, din acelasi motiv pentru care nu i-as pune totusi pe aceasi treapta pe Sandra Pralong cu Vladimir Tismaneanu, desi tocmai am facut-o ceva mai sus…Era insa alt context, mai din sanul puterii absolute, care m-a determinat sa proiectez PARTICIPATISMUL.

    Nu vreau sa las impresia ca d-nul Alin Teodorescu ar fi fost/ar fi incorect in relatia sa cu d-nul Adrian Nastase. Vreau doar sa afirm ca lucrurile pot fi extrem de complexe, chiar mai mult decat ni le putem inchipui noi. Iar aici cred ca ne despartim radical ca viziuni. Dvs. vedeti totul in luminile cele mai rele, eu cred mai mult in viziunea lui Mihai Botez cum ca, in cazul luptei dintre 2 tabere, lupta care nu poate fi transata decat cu sprijinul populatiei, trebuie sa invatam sa gandim, si chiar sa actionam, in termenii adversarului. Pe „ai nostri” oricum ne putem baza…

    Pe de alta parte, recunosc, desi din punct de vedere al formei, Sandra Pralong corespunde 100 %…, ref. la fondul problemelor romanesti, chiar a celor globale, face parte din „gloata elitelor „…”Bosimanizata”….si, si mai grav, „bosimanizanda” ( cu diacritice : „boșimanizândă”…).

  11. @ blogideologic

    Nu va vazuzem comentariul despre Ana Blandiana – Gogu Radulescu…

    V-am raspuns insa deja tehnic prin ideea ref. la Mihai Botez…Mihai Botez probabil a incercat sa faca ceea ce constant fac persoane gen Gogu Radulescu, Vladimir Tismaneanu…Se pare insa ca noi nu avem voie…Apar „intransigenti” care nu admit nimic…Nu v-as incadra la aceasta categorie. Sau, nu inca…

    Si d-nul Dorin Tudoran a atacat subiectul Gogu Radulescu intr-un context asemanator…De atunci, de multe ori am revenit asupra subiectului atat timp cat relativitatea introdusa de Gogu Radulescu intr-o discutie cu Dorin Tudoran era singura prin care se explica de ce Dorin Tudoran nu a facut un scandal monstru ( sau de ce nu face acum ) cand a aflat ca seful lui de la Radio Vocea Americii, Andrei Brezianu, era omul Securitatii romane…Si inclin si eu sa-i dau dreptate ! Ce argumente aduceti acum sa devenim intransigenti si sa mergem pana la capat ? Am retinut din aceasta suparare a dvs. pe care o am si eu, o energie pe care eu consider ca trebuie sa o folosim 100 % pentru constructie…A incerca sa facem si dreptate, pare a fi o suprema nebunie, atat timp cat la toate „instantele”, „judecatorii” sunt dintre cei care au construit odata ( ei, sau grupul lor…) . Poate ca ne-a venit randul si noua…Puteti gandi o etapa mai mult dupa PANSLAVISM, in care sa se gaseasca si o tara ca Romania, pentru a ne gasi si noi „campia” noastra ( apropo de Franta, Germania, SUA, si mai ales Rusia, din comentariul meu anterior ) ?…Perfect sa cunoastem intocmai cum a fost…, chiar si in evul mediu sau antichitate, unde excelati. Dar nu ar trebui sa ne folosim inteligenta astfel antrenata si spre ce va fi ? Puteti sa-mi explicati de ce Soljenitin a venit langa Putin iar ai nostrii presedinti au fugit de Paul Goma ca „ dracul de tamaie „ ? Mai putin Ion Iliescu, care a avut totusi o incercare laudabila in anul 2002 ? ”Vibratoarele arpagice”sunt pentru grupa mica..Nu ne treceti macar la grupa mare ? Basescu spunea ceva de pubertate…Acolo ar fi ceva prea ametitor pentru noi…?

    Cei enumerati, NU SUNT PROPRIETARII IDEILOR respective ! Noi le putem accepta sau nu…Sa le folosim sau nu…Are vreun interes vreunul din cei 4 sau grupuri asociate lor sa se scrie ceva pe blogul d-lui Adrian Nastase ? Asa de sus ma „”ridicati in grad „ ? Parca mai ieri altul era „seful” pe-aici… Doriti ideile lui Vadim ? Poate dupa ce termina cu Zavoranca, Moculeasca si cu cei de la Capatos, mai baga vre-una…S-o asteptam cu totii….Intr-o liniste sfanta si ne-alterata de paganismul occidental…Si apropo de ideile forta ale nationalismului nostru, sa o definim pe cea mai importanta : Ne-am integrat in NATO si UE, tocmai ca sa nu ne despartim niciodata de URSS ! Acum cred ca toata lumea va fi multumita ! Pot veni Daniela Crudu si Ogica sa ne mai odihnim nitel….

  12. @ Dezideriu Dudas
    Domnule, nu te înveţi să gândeşti economiceşte ? Toţi am trăit, trăim şi acum, dacă n-avem grădină de zarzavat, dintr-o propunere de valoare („value proposition“). Problema nu-i că Ana Blandiana scria o poezie de „grupă mică“, dar aceea că primea o grămadă de bani de la statul român pentru acea “propunere de valoare” ! Când a făcut ea un salt calitativ, ca să o înălţăm pe Ana Blandiana la statutul de instanţă morală ? Pentru Memorialul Sighet, Ana Blandiana primeşte o “rentă de situaţie” care se cheamă voios sinecură. Eu n-am nicio rudă la Memorialul Sighet, dar am o grămadă de rude omorâte în Siberia.

  13. @ blogideologic

    Am scris ca vreau sa organizez o conferinta despre nationalismul economic…Daca reluati firul, veti vedea ca am primit foarte putine comentarii pe subiect de pe acest blog. Totusi, cele primite sunt de extrema calitate. De pe blogul d-lui Dorin Tudoran nu primeam niciunul in astfel de cazuri…In schimb comentariile mele ramaneau zile intregi acolo spre deliciul „baietilor destepti”….Probabil, unii razand in continuare sa se strice, altii, pusi pe ganduri…

    Am re-scris ideile celor 4 pentru ca au legatura cu nationalismul. Pana una alta acest blog este al d-lui Adrian Nastase si, cum eram cenzurat in perioada in care el era inchis, iar dvs. imi replicati la acea nedumerire concreta de-a mea cu „grozavii” de ev mediu si antichitate, ar putea sa ma cenzureze si acum, de data asta, chiar el…Nu uitati ca Mihai Botez a fost prieten cu tatal sau. Daca nu cititi cu atentie decat anumite comentarii de pe acest blog, sa stiti ca informatia a aparut chiar aici ( prietenia dintre Marin Nastase si Mihai Botez ).

    V-am spus si la telefon ca organizarea acelei conferinte in zilele de 6-7 septembrie, poate fi un risc pentru d-nul Adrian Nastase si ca as vrea sa ma consult si cu el pentru aceasta…Dupa felul cum reactionati insa, nu cred ca d-nul Adrian Nastase poate evalua mai bine decat mine, acum, riscurile la care il pot expune cu organizarea unei conferinte in care va apare si numele lui, sub o forma sau alta ( urmeaza sa evaluez ), cu 1-2 zile inainte de data de 9 septembrie, data procesului sau continuat de procuratura intransigenta….

    Asta nu inseamna ca am cumva raspunsul acum. Dar voi face pot posibilul ca sa-l aflu. Iar daca nu exista, sa ma lupt sa-l formulez.

    EXTENSIE PARTICIPATISTA

    Ref. la ceea ce trebuie sa invat, ce autoritate va recomanda in economie ( epistemica, deontica ….in sens J.M.Bochensky, cel blamat in mod inexplicabil de Noica? ) ? Jdemii de vorbitori de vorbe din solda lui Voiculescu sau Vantu au incercat sa ma invete multe, desi n-au avut vreun angajat in viata lor si au condus cel mult biciclete….Asta nu inseamna ca nu pot invata multe si de la dvs., in opinia mea, o somitate in materie de inteligenta deductiva. Ba chiar am invatat deja de la dvs. si multe lucruri valoroase, cu care deja am relationat. Chiar ref. la nationalism. Azi insa mi-ati dat o lectie mai speciala. Inca una…Credeam ca ma lecuisem de „curse de prins soareci”….Nu stiu cum sa evaluez aceste puseuri de inteligenta inductiva a dvs…

    Nu ma refeream ca poezia lui Ana Blandiana e in „grupa mica” ( si cu restul ce ati scris despre ea sunt de acord, in masura in care, spre deosebire de Plesu sau Liiceanu, nu mai vorbesc de HRP…, a produs totusi „arpagicul”…, cand toti erau cuprinsi de revelatii estetice ). Ci ca subiectul Ana Blandiana e in „grupa mica”…
    INSIST. Ne promovati la alta grupa ? V-am pus mai multe intrebari. REVIN DOAR CU UNA ! Doar cu cea ref. la Soljenitin – Putin versus Paul Goma – ….NEMA la Romanika. CARE E RASPUNSUL DVS. ? Nu ma nelinistesc nici lectiile mai speciale pe care le pot primi, nici intransigenta unora…Am fost „omorat” de prea multe ori oficial ca sa creada cineva ca ma poate lua de pruncusor…Nici macar de „puber” …, cum ar spune cel mai intransigent dintre intransigentii…, care mai ieri spuneau pe la televiziuni ca, „numai boul e consecvent „….E drept, daca „e mai multi”, se schimba treaba…Ar trebui sa le spunem si celor de la UE, chiar si celor de la NATO, ca totusi primul care a spus-o a fost Napoleon…Sa nu creada cumva ca butada a devenit proprietatea Balcanilor ! Acum, gandind mai pe indelete, sigur o fi spus-o si Decebal, Burebista et co…., atat timp cat ne vor „informa” imediat Marius Marinescu si „ceilalti„ despre noua lor descoperire….

    DACA TEMERILE MELE SUNT NEJUSTIFICATE IN CEEA CE VA PRIVESTE, IMI CER SCUZE PENTRU VEHEMENTA ! VETI INTELEGE SIGUR CA LUPTAM PENTRU ACEASI CAUZA.
    DACA SUNT INSA JUSTIFICATE…, IMI CER SCUZE CA NU AM PUTUT FI SI MAI RADICAL SI DECISIV !

    ISTORIC PARTICIPATIST ( IN SENS FERNARD BRAUDEL )
    NU v-am trimis acel material despre acad. Mihai Draganescu – Mihail Manoilescu… , pentru ca nu l-am considerat valoros in actualitate. O sa vi-l trimit totusi cu prima ocazie daca va fi cazul. Aveti si dvs. dreptul sa va indoiti ca a existat vreodata acel material, cum m-am indoit si eu de dvs., treptat, in aceste comentarii de azi. Am si „martori de lux” care au primit documentul datat 22.07.2007.

  14. Dezideriu Dudas iunie 30, 2013 la 7:55 am

    Este interesant ce spuneți, ca întodeauna,  dar punctul meu de vedere este că cei plecați  au alte obligații și drepturi fiind ancorați la realitățile statului de adopție.

    După mine, nici Tismăneanu, nici Goma nu trebuie să voteze în România pentru România;

    În viață nu există soluții perfecte. Pentru unii români din afară poate fi o frustrare foarte mare, așa cum pare a fi pentru Maria T. iunie 29, 2013 la 10:34 pm  dar problema este cam ca la baremurile valorice. Cei care au depășit cu 1 leu o valoare prag plătesc anumite dări iar cei care sunt cu 1 leu sub valoarea prag nu plătesc, fiind avantajați per total.

     

  15. @ George Ban, Draghi Puterity, teostanc

    Stimati colegi de blog,

    Observ cu tristete si dezamagire ca oameni pe care ii consider inteligenti si capabili sa inteleaga ce inseamna democratia, au totusi pareri atat de contrare principiilor democratice.

    Comentariul meu nu provine din frustrare, domnule sau doamna teostanc, ci din dorinta de a-mi apara un drept fundamental. Pierderea dreptului de vot nu este un „dezavantaj”, domnule George Ban: pierderea dreptului de vot poate fi perceputa aproape ca sinonima cu pierderea cetateniei.

    Va aduc aminte ca pentru dreptul de vot au murit niste oameni acum 24 de ani. Stiu, pentru multi acestea sunt vorbe goale, insa pentru aceia dintre noi care am avut oameni dragi raniti si batuti in acele zile, acest adevar capata alte nuante.
    De asemenea, v-as invita sa va ganditi inca o data la ceea ce inseamna notiunile de *democratie* si mai ales notiunea de *cetatean* si *cetatenie*. Dreptul de vot, domnilor si/sau doamnelor, este un drept fundamental in orice societate democratica. Un alt drept fundamental este dreptul la (a detine) proprietate.
    Totodata, un alt drept esential este ca orice cetatean sa NU fie discriminat.

    In urma ideii dumneavoastra de a ridica dreptul de vot, ma intreb unde se trage linia? Cand decidem ca am mers prea departe? Va rog sa intelegeti ca atacati niste principii fundamentale.
    Va dau un exemplu: daca statul roman ar decide – prin absurd – sa ridice in mod discriminatoriu dreptul de vot al cetatenilor sai aflati pe teritoriul altor state, atunci ar fi acceptabil ca toti acesti cetateni care au proprietati in Romania (multi dintre ei, au case acolo, domnilor si/sau doamnelor) sa refuze sa mai plateasca impozit? NU sustin ca emigrantii sunt motorul economiei romanesti. Insa va intreb: ar fi oare acceptabil? Stimati colegi de blog, este doar un exemplu extrem si va rog sa nu il luati ad litteram. Va invit doar sa va ganditi la asta. Pana unde putem oare indoi limita a ceea ce numim democratie?

    Dumneavoastra plecati de la premisa ca cei care au hotarat sa plece din tara la munca au facut-o mai mult sau mai putin din „moftul” de a trai mai bine. Domnilor si/sau doamnelor, premisa aceasta este falsa. Marea majoritate au plecat pentru ca nu au avut alta optiune. Poate ca nu stiti, dar ajutorul de somaj nu dureaza la infinit. Rudele si prietenii te sustin financiar atat cat pot, dar totul pana la un punct. Situatia economica din Romania a fost si este grava. V-as ruga sa nu ignorati aceste realitati.

    Domnule George Ban, nici eu nu doresc sa va supar, dar prin formularea „in schimbul vietii mult mai bune pe care v-o construiti in strainatate” ma jigniti nu pe mine, ci jigniti sutele de mii de romani necajiti – unii dintre ei chiar cu studii superioare – plecati sa munceasca pentru un salariu minim in conditii oribile de trai doar pentru a avea bani sa isi tina copiii la scoala in Romania. Poate dumneavoastra nu ii vedeti, eu insa am avut aceasta dureroasa ocazie. Va asigur ca va inselati daca aveti impresia ca traiul in afara tarii, *printre straini* presupune lapte si miere sau „o viata mai buna”. Poate ca nu aveti aceasta experienta si nu aveti de unde sa stiti, insa a face astfel de afirmatii mi se pare putin deplasat.

    Mai mult, atat Draghi Puterity cat si dumneavoastra ati adus in discutie problema consecintelor votului.
    Domnilor, in comentariul anterior, am incercat sa va demonstrez ca daca sustineti ca emigrantii romani sunt ignoranti in ceea ce priveste realitatea politica din Romania se pot gasi tot atatia romani, *IN ROMANIA* care sunt cel putin la fel de ignoranti sau predispusi sa isi schimbe votul pentru o galeata electorala. Acesta este riscul asumat prin definitie in democratie, domnilor si/sau doamnelor. Nu putem garanta dreptul de vot numai acelora care ne convin.
    Totodata, as dori sa va fac cunoscut un fenomen social tipic oricarei diaspore, fenomen pe care dumneavoastra aparent nu il cunoasteti: 90% dintre emigranti sufera din cauza dorului de casa – acest lucru se manifesta prin cautarea cator mai multe informatii despre ce se petrece in tara de origine si de a relua contactul cat mai intens cu cei ramasi „acasa”. V-as invita sa reflectati la asta.

    Pentru ca tot suntem aici, as dori sa clarific un lucru: Draghi Puterity, m-ati inteles gresit. NU am propus niciodata un test de cultura generala sau politica pe care sa se bazeze acordarea dreptului de vot. Am folosit acea idee doar ca sa demonstrez cat de departe se poate merge daca admitem indoirea principiilor democratice.

    Revenind la consecintele votului, domnilor si/sau doamnelor, dupa cum spuneam, marea majoritate a emigrantilor romani au proprietati in tara, deci platesc dari si taxe catre statul roman. Inclusiv taxe pentru reinnoirea pasaportului. De asmenea, de regula, au parinti, rude si prieteni apropriati. Mai mult, marea majoritate vin in concediu in tara. Domnilor si/sau doamnelor, nu puteti nega faptul ca actul de guvernare se rasfrange asupra tuturor acestor aspecte.
    Daca, de exemplu, cei votati in consiliul local sau la prefectura, primarie, etc. decid defrisarea unei paduri (sau priviti ce se intampla la Rosia Montana) decizie care imi distruge proprietatea, acest lucru ma afecteaza.

    Stimati colegi de blog, ma afecteaza in mod direct si *NU* doar din punct de vedere financiar faptul ca pensia parintilor mei si veniturile rudelor mele nu le permit sa supravietuiasca fara aportul meu lunar in bani.

    Mai mult, domnule George Ban, m-as intoarce *maine* in tara daca as gasi cate un loc de munca pentru mine si sotul meu. V-as ruga sa aveti decenta sa nu imi sugerati, asemeni dlui Basescu, sa ma angajez drept tinichigiu sau chelner.

    Deci, da politicile statului roman ma afecteaza si pe mine si pe toti emigrantii romani care inca doresc sa isi pastreze cetatenia. Ruptura de tara nu are loc asa cum, in mod eronat, credeti dumneavoastra.

    Am remarcat ca nu mi-ati putut explica pe ce criterii evaluati dumneavoastra daca cineva este „la curent” cu cele ce se petrec in tara.

    Stimati colegi de blog, as vrea sa va reamintesc ca suntem in anul 2013, cand informatiile circula pe internet cu un aflux si o rapiditate de neimaginat acum 15 ani. De 6 ani suntem parteneri intr-o Europa care, birocratica si aparent autocratica, uneori chiar hapsana, asa cum este ea, este totusi de preferat izolatiei la care am fost supusi in spatele cortinei de fier. In opinia mea, ideile dumneavoastra privind dreptul la vot ataca periculos fundamentul societatii democratice si isi au mai curand locul in spatele „cortinei de fier” decat in spatiul Europei de azi.

    Stimati colegi de blog, dupa cum am mai afirmat, nu am nici cea mai mica intentie sa va conving. Incep sa cred ca ideile exprimate de dumneavoastra nu sunt reflexia unei realitati politice sau sociale ci mai curand expresia unor probleme, nemultumiri si/sau frustrari personale. Spun acest lucru fara intentia de a jigni. Asa cum afirma teostanc, probabil ca toti suferim de diverse frustrari 🙂 In acest context insa consider ca orice argumentare logica si rationala nu are absolut nici o utilitate. Din acest motiv, in ceea ce ma priveste, consider aceasta dezbatere incheiata definitiv.
    Va doresc mult succes in tot ce intreprindeti si as incheia cu urmatorul gand: daca aveti vreodata ocazia sau daca ati mers deja in concediu in Grecia, Spania, Italia, Germania, etc…. amintiti-va ca poate persoana care v-a servit la masa sau v-a facut curatenie in camera vorbeste cu parintii sai in aceeasi limba ca si dumneavoastra.

    Va doresc numai bine!
    Maria T

  16. @Maria T

    Pledati pe LANGA subiect si nu sunteti consecventa in expunere! Presupuneti (gresit) ca sunt frustrat pentru ca nu lucrez in Occident ca Dvs. Va considerati astfel de tip superior mie. Pe de alta parte deplangeti soarta celor ajunsi acolo. Daca le e asa de greu de ce nu se intorc?

    Trec peste momentele melodramatice cu cei care salveaza tara din exterior si isi fac un titlu de glorie pentru ca platesc impozit pe proprietatea din Romania! Cat impozit platiti din venit as vrea sa stiu.

    Un coleg de facultate s-a stabilit in Franta de peste 10 ani. L-am intalnit la Paris si am adus vorba despre „tara noastra Romania”. El a replicat imediat: tara mea este acum Franta. Corect!

    Si eu, daca as avea domiciliul in alta tara, as raspunde la fel.

    PS Totusi, este remarcabila ardoarea cu care doriti sa participati la vot, intr-o vreme cand milioane de romani cred in mod gresit ca nu mai are nici un rost…

  17. Maria T. iulie 1, 2013 la 12:01 pm

    1 Frustrarea este dupa stiinta mea lipsirea de un bun sau un drept. Cam toti oamenii au trait sau traiesc un asemenea sentiment iar rezolvarea situatiei se face prin metode rationale. Nu inteleg de ce sustineti ca orice argumentare logica si rationala nu are absolut nici o utilitate.

    2 Doua argumente pentru pdv-ul meu anterior:
    – in afara tarii sunt cca 3 mil romani. De votat, voteaza cam 200 000;
    Cvorumul la referundumul din 2012 nu a fost indeplinit cu largul concurs al prezentei la vot al celor din strainatate si presedintele Basescu nu a fost demis cu toate ca pentru demitere s-au pronuntat mai multe persoane decat cele care l-au votat in 2009.

    – am stat de vorba cu o venerabila doamna plecata in 1991 in Spania dar care are aici tatal si cele mai multe rude precum si mai multe proprietati. Am intrebat-o unde se simte acasa. Mi-a raspuns ca in Spania.

    O solutie care sa ne impace pe toti se prefigureaza in stabilirea unui prag de 30% la referendum.

    3 Nu am de gand sa va rapesc niciun drept, dar doresc ca si dvs. sa faceti la fel si sa-i determinati si pe altii sa faca la fel. Adica sa mergeti la vot si sa va simtiti acasa in Romania si nu in Spania, dupa caz Germania

    PS
    Apropos de discriminare, eu si altii ca mine suntem discriminati comparativ cu dvs. Dvs. aveti 2 tari, aveti drepturi in Germania si toate drepturile in Romania pe cand noi, nu. Avem o singura tara.

    Ca vorbeati de logica; parca noi, in compensatie, ar trebui sa avem un vot mai puternic. Ca dupa numarul de actiuni detinute intr-o entitate economica.

    Numai bine va doresc!

  18. Dacă am avea răbdarea şi înţelepciunea de a înţelege firescu, de a fi mai buni cu noi şi între noi, calităţi ce par a fi pierdute de fiecare dintre noi, altul cred eu că ar fi mersul existenţial al nostru, privit atît individual cât şi colectiv.
    Nu fac altceva decât să mă repet în idei, pe care le-am enunţat anterior.
    Legile naturii sau pur şi simplu Legile firii, aici le puteţi accesa http://www.youtube.com/watch?v=_H8HiNApDD0

  19. Foarte,foarte interesante comentarii . Unele pline de adevăr și amărăciune .

    Din păcate eu mi-am pierdut demult optimismul . Nu mai avem nimic , cei din generația mea nu au fost ca generația părinților noștri „generații de sacrifciu” , din păcate noi am fost „generația de bătaie de joc” .

    Este muuult , muult prea târziu . Dacă de azi s-ar dezvolta România , cei în jur de vârsta mea ( 50 ani ) nu mai avem când să ne bucurăm . Deja suntem bătrâni . Bătrâni și foarte mâhniți , jefuiți și ce este cel mai rău este că ne-au fost jefuite speranțele .

    Cei plecați nu se mai întorc probabil niciodată . Cel puțin din câți prieteni și rude de-ai mei au plecat nu se mai întoarce nimeni , absolut nimeni .
    În proporție de 90% , prietenii mei ”rătăcesc” pe undeva prin lume iar rude undeva la 30% dintre ele . Mulți au făcut copii acolo , sau au plecat de aici cu copii foarte mici . Cu siguranță acești copii nu mai sunt români decât la origine . Dintre copii , cei mai multi nu cunosc limba rormână deloc .

    De fapt la ce le-ar trebui să cunoască limba unei tări pline de eșecuri și hoții ? O țară care nu se va face bine niciodată . Să se întoarcă să ce , sau la ce ? . La foame , lipsuri , suprabirocrație , degradare , salarii de 800 lei /lună etc… ? Restul sunt povești . Nu cred că cineva poate rămâne cu nostalgia mizeriei . La bine te adaptezi bine , dar răul nu-l regreți niciodată , decât dacă ești mazochist sau dezaxat .

    Sincer am fost o idealistă plină de speranță , plină de viață . Acum m-am blazat . Regret că nu am plecat și eu . Mi-am ratat șansa și destinul . România seamănă cu o închisoare . Unde întorci capul vezi doar mizerie….

  20. @Sarni,
    La comentariul dumneavoastră, din iulie 1, 2013 la 8:53 pm
    Câteva gânduri şi vorbe (bătrânesti), ce sper să vă facă plăcere, … în ele se ascunde mult adevăr!

    ” Dar iată că unde este iubirea poate apărea şi ura, unde este vointa poate apărea şi delăsarea, unde este curajul poate apărea şi frica, unde este răbdarea, poate apărea şi graba şi unde este modestia poate apărea şi trufia. Caci miscatoare sunt si cele ce se văd si cele ce nu se văd din fiinţa omului. Dar toate acestea sunt ale celui ce simte, iar peste el se afla cel ce gândeste şi acesta este cel ce vede mişcarea in nemişcare, este cel care dincolo de toate aceste virtuţi se desfată in cunoaşterea si liniştea ce intrece orice bucurie, iar atenţia, echilibrul si limpezimea sunt uneltele sale.”

    ” Cel tulburat vede binele ca bine şi răul ca rău, este atras de una şi fuge de cealaltă, dar inţeleptul vede şi frumosul şi urâtul, simte şi frigul şi caldura şi finetea şi asprimea, aude şi plăcutul si neplăcutul, gustă şi dulcele şi amarul, simte si mireasma şi duhoarea şi nu face judecată intre ele. El vede desluşit că firea lucrurilor este in toate, căci frumosul din urât se trage si urâtul din frumos, dulcele a fost amar la început şi se va face iarăşi amar, plăcutul se naşte din neplăcut şi neplăcutul din plăcut. Si toate acestea luminează sufletul inţeleptului pentru ca cele bune si plăcute hrănesc şi bucură trupul şi simţurile sale, iar cele neplăcute neânţeleptului hrănesc mintea si inţelepciunea sa, căci vede innoirea lucrurilor si seminţele viitoarelor bucurii.”
    Sursa http://www.youtube.com/watch?v=_H8HiNApDD0

  21. Astăzi Octavian Paler ar fi împlinit vârsta de 87 ani.
    El spunea în anul 2007, cu ocazia unui interviu televizat: „România este patria mea, restul sunt doar ţări.”

Răspunde-i lui Draghi PuterityAnulează răspunsul