Forma mea de protest

Se spune că Deng  Xiaoping a avut o anumită strategie în legătură cu evenimentele din Piața Tiananmen . Aceea de a aștepta pentru a-i afla pe cei care îi erau împotrivă . Am decis, initial, să procedez la fel in legătură cu atacurile la adresa lucrărilor Brauner, din colectia mea, incluse în expoziția de la MNAR. Am așteptat, cum era normal, ca direcția muzeului – cea care mi-a solicitat lucrările și care le-a selectat pentru a le expune – sa se pronunte. Au fost patru zile de linșaj mediatic in care am reusit sa fac celebrul test al aviatorilor “friend or foe”. Interesant este că acum au apărut in peisaj și progeniturile unor foști trădători, „experti” ai colectiilor de arta regale disparute din Romania sau au fost reactivate personaje din arhivele CNSAS.

Joi, Muzeul Național de Artă al României a dat un comunicat lămuritor în legătură cu lucrările depuse de mine și expertizele pe care s-au bazat . 

As vrea, totusi, să fac unele comentarii suplimentare și să trag unele concluzii .

  1. Am crezut, cu naivitate, că mă bucur de un anumit respect în lumea artei ținand seama de contribuțiile mele ca premier în acest domeniu – muzee și colecții, biblioteci, sute de obiective restaurate (menționez doar Muzeul Național de artă contemporană sau  Muzeul hărților și multe altele), indemnizațiile de merit pentru 700 de oameni de cultură , proiectul Orașului artiștilor (care, din păcate, nu a fost dus până la capăt de guvernarile ulterioare). Recunosc, am fost afectat de modul în care oameni pe care i-am pretuit au încercat să mă folosească drept “collateral damage” intr-o bătălie de reglare de conturi. M-aș fi așteptat deci la o semnalare personală, de bună credință, in măsura în care unele lucrari vizate fuseseră expuse și în urmă cu 20 de ani . 
  2. Mi se pare greu să contești o mențiune olografa a Lenei Constante, soția lui Harry Brauner, fratele lui Victor Brauner. Lucrarea respectiva, realizată la 15-16 ani este interesantă din punct de vedere istoric. Lena Constante menționează si faptul că rama tabloului a fost pusă chiar de către pictor. Am schimbat-o pentru expoziție dar o păstrez ca martor . Există apoi o acuarelă pe care o am de la Mihai Oroveanu și pe care el o avea de la Gellu Naum. De altfel mi-a daruit, cu ocazia inaugurarii MNAC și un desen cu semnătura lui Brauner și cu mențiunea “fait le soir a 10 heures chez Gelu”. Tabloul cu cele trei nuduri pare cel mai atacat. În mod paradoxal, el are expertize si din România și din Franța. Autorii sunt menționați în comunicatul MNAR: Amelia Pavel, Mircea Deac, Rodica Matei . Există însă și o mențiune olografă, în franceză a lui Saran Alexandrian, “ami et biographe de Brauner”, după cum spune el, și autor al mai multor lucrari despre Brauner. De altfel, in urmă cu 21 de ani, în 2003, Emil Nicolae, curatorul expoziției organizate la centenarul Brauner, relateaza în cartea sa “Patimile după Victor Brauner” că la momentul  vernisajului expozitiei, in 14 iunie 2003, el l-a intrebat pe Alexandrian daca exista falsuri in expozitie iar răspunsul a fost negativ (pag. 217). S-a sugerat ca, la acel moment, Sarane Alexandrian ar fi avut 90 de ani si ca deci, sa intelegem, era cam senil. De fapt, Alexandrian ,nascut in 1927, avea, in 2003, 76 de ani, deci cu 5 ani mai mult decat cel care il contesta astazi. E vorba astfel de patru critici de artă cu zeci de lucrări publicate. Sa spui despre ei ca au certificat falsuri reprezintă un vot de blam la adresa, in primul rand, a unui segment important al criticii artă din România Și pune semne de întrebare pentru toate lucrările autentificate de-a lungul anilor de către aceștia.  Mi se pare greu de acceptat si respingerea cu atata violență  a  unei autentificări realizate de către un expert cunoscut din Franța.
  3. Înțeleg bătălia pentru păstrarea unui monopol Brauner în Occident. Aceasta abordare este inevitabilă și am întâlnit-o și în cazul altor pictori/artisti de origine română. În mod indirect, pentru mici interese, acceptăm acest monopol, distrugând încrederea în expertiza internă. Pentru că tot se desfășoară expoziția Brâncuși la Timișoara, reamintesc faptul ca singură lucrare de Brâncuși recuperată și adusa în România a fost “Capul de copil”, cumpărat de Guvernul pe care l-am condus si care se afla la MNAR .
  4. Concluzie. Am reflectat la lucrurile care s-au întâmplat și am decis că nu este cazul ca membrii familiei mele să treacă printr-o perioadă de linșaj mediatic, așa cum s-a întâmplat cu 15/20 de ani în urmă, pornind de la tot felul de persoane care sa-si dea cu parerea despre lucrarile mele aduse in expozitie. Am crezut că pot participa la un eveniment deosebit cu câteva lucrări de artă pe care le consider interesante. Lucrarea “Affront” este, in opinia mea, una dintre cele mai interesante lucrări ale lui Brauner. Și am crezut că este bine ca ea sa fie recuperată și expusă pentru vizitatorii din țară. Se pare că nu este bine așa .Rămâne să ne jucăm între noi, în continuare, cu picturile lui Petrașcu, ale lui Tonitza, etc., care, din păcate, nu au cote ridicate în străinătate . De aceea am decis, ca forma de protest, să retrag din expoziție  toate lucrarile, nu numai pe cele expuse anterior la Piatra Neamț. I-am comunicat aceasta decizie domnului director general Calin Stegerean. Fac acest lucru dintr-un sentiment de revolta dar și pentru că nu vreau să creez probleme conducerii Muzeului care a selectat lucrările pentru expoziție. Mi s-a sugerat, in calitate de colectionar, sa arat spre conducerea Muzeului care a girat alegerea lucrarilor. Nu este genul meu sa actionez in acest fel. Stiu ca se dă o lupta subterana in muzeu dar, si in afara sa, pentru diverse curatorii. Nu vreau sa creez probleme nici  doamnei ministru Turcan care a avut o poziție corectă în legătură cu isteria de acuzații. Am crezut că, după 2004, sentimentele de ura se  vor atenua . M-am înșelat, din păcate. În ceea ce privește lucrările, sunt convins că fiii mei vor știi să le pastreze sau sa le valorifice candva. Posibil în străinătate.

15 gânduri despre “Forma mea de protest

  1. Îmi pare rău că arta este implicată în această formă de „vendetta”! Am programat o vizită la muzeu la începutul lunii februarie! Voi simţi în mod neplăcut lipsa tablourilor! Dar…asta este viaţa!

  2. Îmi pare tare rău de tot ce acum simțiți, e bine cum faceți, protejați vă, la goldfm prin gușă, intenționat literă mică, urât tare vă detestă!

  3. Stimate Domnule Președinte, Adrian Năstase !
    Cine a creat această stare de lucruri de desconsioderare și de neâncredere, nu numai în expoziții, ci și în foarte multe acțiuni culturale de interes general ? Educația civică și educația culturală nu mai e de acualitate. Banul este unitatea de măsură a omului” cult ”!
    Imi pare rău de cele înâmplate. Cu prietenie prețuită !

  4. As fii dorit sa li se închidă gura celor doi experți, prin efectuarea unei expertize din străinătate a tablourilor contestate, asa cum hotărâse conducerea muzeului ! Sunt convinsa de autenticitatea picturilor d-voastra ,dar faptul ca le-ati retras din expoziție, am înțeles motivul, lasă loc de îndoieli!

    • E greu de inteles, dar si “expertii” sint oameni si nu ar fi fost irosita nici o ocazie ca sa fie pus in dificultate domnul Nastase. Imi pare rau ca se intimpla asa ceva! Cred ca domnul Nastase ar putea avea niste sfaturi bune pentru familia Trump!

  5. Ma deranjeaza ca presa dupa ce a lansat stirea ca ati livrat tablouri false, pentru o expozitie Brauner, nu a venit cu precizari clare. Interviurile luate expertilor de la Muzeul National de Arta din Bucuresti au fost neconvingatoare. Cu certitudine s-a dorit discreditarea Dumneavoastra si a familiei. Cum amintea un reputat jurnalist, se pare ca razboiul romano-roman nu s-a incheiat, ci este in continuare alimentat de asa zisa intelectualitate de varf a tarii.

  6. De acord cu felul în care ați procedat. Măgăria unora n-are margini, nici curajul de a-i înfrunta nu trebuie să aibă margini!

  7. Oameni mici sau oameni mari, din pacate ura s-a propagat si la oameni mai cu experienta de viata si nu mai trebuie sa ne mai ia nimic prin surprindere, nici la nivelul politicului, nici la nivelul vulgului.

  8. Iar forma mea de protest față de hidoasă ne-națională lume politică dâmbovițeană:

    Alegeri

    Opțiunea mea pentru alegerile naționale va fi pentru formațiunea politică care va avea în oferta sa electorală apărarea și promovarea Patriei, Națiunii, Tradiției și Familiei, noțiuni pe care le definesc după cum urmează.

    PATRIA este spațiul dobândit și lăsat moștenire de înaintași, recunoscut și onorat prin considerarea datei de 1 Decembrie ca Zi Națională a României, zi de împlinire a idealului întregirii teritoriale a națiunii române și de formare a statului român unitar și suveran.
    Statul român s-a creat ca formă finală pentru apărarea colectivă a intereselor poporului român.

    NAȚIUNEA este populația care s-a născut, s-a dezvoltat pe acest spațiu și a constituit baza poporului român.

    TRADIȚIA este zestrea culturală și spirituală care s-a dezvoltat în decursul istoriei în procesul de formare al poporului român prin acumularea unor valori comune care au constituit liantul unității națiunii.
    Tradiția constituie amprenta identitară a poporului român oglindită în limbă, cultură, religie.
    De aceea, atacul la tradiție înseamnă atacul la identitatea noastră națională, înseamnă atacul pentru lichidarea unității și, implicit, pentru anihilarea ființei naționale.

    FAMILIA este nucleul de bază al societății, este baza procreării vieții și viitorului omenirii, este izvorul pentru păstrarea, continuarea și menținerea valorilor naționale.
    De aceea, alterarea noțiunii de familie constituie o crimă împotriva umanității, un act antisocial și antinațional.

    Aceste patru principii stau la baza evaluării mele personale asupra credibilității oricărei formațiuni politice și politician care va candida pentru parlamentul european, pentru parlamentul național și pentru președinție.

    Din punctul meu de vedere, din întreg spectrul politic românesc, cele mai nocive și antinaționale grupări sunt:

    • UDMR, o formațiune care, „de facto”, neagă PATRIA română, printre altele, boicotând Ziua Națională a României pe care o consideră zi de doliu național pentru maghiari;
    • USR, partid progresist-globalist care se declară oficial împotriva TRADIȚIEI, împotriva FAMILIEI tradiționale și se aliniază conceptului globalist al eliminării statului național;

    În ceea ce privește integritatea PATRIEI, în sensul definit mai sus, respectiv poziția față de teritoriile înstrăinate prin forță, cu precădere a Reîntregirii, nu există nicio reacție publică nici din partea partidelor aflate la guvernare, PSD și PNL și nici a majorității partidelor de opoziție, cu sporadice reacții neoficiale ale AUR și PMP.

    De aceea, fără o agendă clară electorală de promovare în Parlamentul European a celor patru principii de interes național, personal voi considera inutil votul pentru acele partide lipsite de curaj și de patriotism care vor prefera să rămână tăcute pe plan extern și să subordoneze intereselor altora, suveranitatea Patriei și interesele Națiunii.

Lasă un răspuns