Despre lucrările actuale la Canalul Bâstroe

In ultimile zile, au apărut numeroase informatii si analize referitoare la lucrările operate de ucraineni pe Canalul Bâstroe. Incerc să vă prezint o sinteză a unora dintre ele:

Situația Ceatal Izmail-Bâstroe-Marea Neagră

Cronologie

09.02.2022

Consiliul de Miniștri din Ucraina a aprobat Rezoluția nr.136/09.02.2022.

Notă:

În rezoluție se precizează, la pagina 9, că proiectul prevede:

-pe Sectorul (de Dunăre) Izmail Ceatal-Vâlcovo (95,445 km) o lățime de 120 m și o adâncime de 8,23 m

-pe Sectorul (de Dunăre) Izmail Ceatal -Reni (54,06 km), o lățime de 120 m și o adâncime de 8,03 m

-pe sectorul (de Dunăre) Vâlcovo-Marea Neagră, care include și canalul Bâstroe (19,021 km), o lățime cuprinsă între 60 m și 85 m, și adâncimi cuprinse între 8,66 m și 7,65 m.

22.06.2022

Ministerul Mediului din Ucraina a trimis o notificare Ministerului Mediului din România în care a cerut acordul DOAR pentru lucrări în Portul Izmail.

04.07.2022

Ministerul Mediului din România a transmis Ministrului Transporturilor și Infrastructurii din România un document prin care a solicitat un punct de vedere privind solicitarea părții ucrainene.

12.07.2022

Ministerul Transporturilor și Infrastructurii (Ro) a transmis Ministerului Mediului (Ro) un punct de vedere prin care afirmă că nu este de acord cu lucrările.

04.08.2022

Ministerul Mediului (Ro) transmite către Ministerul Mediului (Ucraina) un punct de vedere în care afirmă că nu este de acord cu lucrările.

21.12.2022

Ministerul Mediului (Ro) informează Ministerul Transporturilor și Infrastructurii (Ro), că pe siteul Ministerului Mediului (Ro) a fost publicat Studiul de evaluare a impactului pentru investițiile notificate de Ucraina.

Notă:

  1. Acest Studiu a fost elaborat de Ministerul Mediului ucrainean și a fost transmis Ministerului Mediului român.
  2. În Studiul elaborat de partea ucraineană se precizează (PENTRU PRIMA DATĂ DE LA ÎNCEPEREA CORESPONDENȚEI), că investiția se efectuează în lungul canalului navigabil Ceatal Izmail-Vâlcov
  3. De asemenea, TOT ÎN ACEST STUDIU (pct 1.1, pagina 9, penultimul paragraf), se precizează (TOT PENTRU PRIMA DATĂ) că investiția Ucrainei se realizează în baza Rezoluției Consiliul de Miniștri din Ucraina, nr.136/09.02.2022.

09.02.2023

Direcția navală a Ministerului Transporturilor și Infrastructurii (Ro) a organizat o întâlnire cu reprezentanții MAE, Ministerului Mediului, Poliției de Frontieră, Garda de Coastă, în cadrul căreia a pus la dispoziție elementele pe care le avea privind anumite activități pe Dunăre ale părții ucrainiene. Întâlnirea a fost de natură să sprijine MAE român în sensul demersului acestui minister pentru formularea unei poziții ferme a României față de acțiunile Ucrainei.

16.02.2023

Partea ucraineană anunță armatorii că adâncimea canalului Bâstroe este de 6,5 m (de la 3,9 m cât avea anterior) iar navele mari pot tranzita canalul.

19.02.2023

Ministerul Infrastructurii din Ucraina anunță oficial (pe tweeter) că adâncimea pe canalul Bâstroe a ajuns la 6,5 m (de la 3,9 m), iar navele mari pot tranzita canalul. 

Concluzie:

  1. Acesta este momentul în care partea română a descoperit situația reală.

      2. Între timp însă, partea ucraineană a început lucrările la întregul proiect (nu doar la Portul Izmail) fără a mai aștepta punctul de vedere al părții române, fără a urma procedurile Convenției ESPOO și fără a respecta celelalte Convenții și Acorduri internaționale relevante:

-Convenția de la Belgrad, privind regimul navigației pe Dunăre/ 18.08.1948

-Acordul Guvernelor român și ucrainean, privind cooperarea în domeniul gospodăririi apelor de frontieră/ 30.09.1997

3. În această situație, nu se știe exact când a început partea Ucraineană lucrările la acest proiect, atât pe Canalul Chilia cât și pe canalul Bâstroe.

4. Este cert că partea ucraineană a avut intenția de a demara acest proiect încă înainte să înceapă războiul cu Rusia.

5. Putem să presupunem că Ucraina a folosit situația de conflict ca acoperire pentru a efectua lucrări fără acordul părții române.

6. Sub pretextul necesității de a exporta grâne, ca urmare a conflictului cu Rusia, Ucraina a cerut României (prin excepție de la acordurile internaționale și bilaterale) să permită tranzitarea canalului Bâstroe de nave cu pavilion al unor state terțe. Acesta a reprezentat un prim pas pentru începerea dragajelor pe canalul Bâstroe (una din navele de dragaj are pavilion Tanzania).

10 gânduri despre “Despre lucrările actuale la Canalul Bâstroe

  1. Tinand cont de evenimentele de mai sus, de succesiunea lor ( gasite si prin alte publicatii, in aceeasi ordine , de ci verificate , credibile , adevarate) atitudinea presedintelui Iohannis , afirmatiile facute public , il incadreaza in articolul 394 litera c si coroborat cu cu 398 denumit marginal Inalta Tradare , poate fi acuzat de inalta tradare . Ceea ce a spus presedintele Iohannis nu mai este declaratie politica , este sustinerea pe fata a unor interese straine potrivnice intereselor noastre. Daca ceea ce spun acum este departe de realitatea normei jurdice , va rog interpretati dumneavoastra!

    • Nu îmi este clar, ca dacă avem un președinte de tara trădător, care nu ne reprezinta interesele de ce acest guvern care are toată puterea deciziei se complace in a fi un servitor supus al unui președinte care e contrar intereselor romanilor?

  2. In sfârșit o analiză pertinentă a situației!

    La pagina 499 de la studiul ucrainian ministrul mediului Barna vorbeste de Proiectul Bystroe Channel si ca daca ucrainienii doresc o adancime de 8,23 metri la portul Izmail inseamna ca aceeasi adancime va fi si pe intreg Bratul Chilia si canalul Bastroe.

    Deci nu se poate spune că autoritățile române au fost chiar neștiutoare, vorbim de data 04.08.2022.

    Problema e ce ne rămâne de făcut, poate ne folosim de Adina Vălean, comisar european la transport , care va face la 1 martie o verificare a adâncimii lucrărilor făcute de Ucraina.

    https://www.g4media.ro/comisia-europeana-va-verifica-bistroe-anunta-adina-valean-comisarul-european-pentru-transporturi-o-echipa-va-face-verificari-pe-canal-la-1-martie-apoi-vom-avea-un-raport-in-maximum-10-zil.html

  3. Concluziile dumneavoastră, domnule Profesor, sunt, în opinia mea, corecte. Statul român cunoaște de foarte mult timp, modalitatea de acțiune a autorităților ucrainiene, la modul general scriu. Însă Statul român a preferat, mai ales în ultimii 20 de ani, să intre în malaxorul birocraților, decât să se implice direct, real, eficient în rezolvarea unor situații, care au adus atingeri grave intereselor României. În speță, pe ucrainieni nu i-aș blama prea mult, întrucât mereu au dorit să aibă primatul în ceea ce privește navigarea pe Dunăre. Dar cu ai noștri conducători, ce putem face? Unde să-i încadrăm: dezinteresați, fricoși, supuși, parte dintre ei turnători la ”Înalta Poartă”? Eu mai adaug: am convingerea că, în fapt, am acceptat ca, noul canal navigabil al Dunării, să fie Bâstroe și nu Sulina….minuni românești la care se adăugă și marile realizări din 2005 până astăzi: aderarea României la Spațiul Schengen, aderarea României la moneda unică europeană…ca să nu ne scandalizăm că am ajuns insignifianți în raporturile internaționale.

  4. Bună ziua
    Cu toată stima, permiteți să vă contrazic în afirmațiile dumneavoastră că ,,data la care partea română a aflat despre dragarea canalului este 19.02.2023,,.
    În realitate se știa despre această problemă încă de la o ședință CSAT de la începutul anului 2022.
    Cred că este timpul să vă delimitați clar de un alt ,,mic Titulescu,, chiar dacă sub protecția dumneavoastră a fost ridicat acest individ, recunoscând că greșiți la fel ca și în cazul Ponta
    Românii știu la această dată că atât ministrul de externe cât și KWY sunt aserviți total intereselor economice SUA, aspecte care nu cred că nu le cunoașteți, fiind mai important să exporte grâne pline de pesticide ale firmelor americane posesoare de terenuri agricole în Ucraina (Cargil, Monsanto, etc) în dauna agricultorilor români și UE
    De unde știu românii 🤔
    https://www.stiripesurse.ro/ucrainenii-nu-au-mintit-au-avut-aprobarea-comisiei-europene-si-a-romaniei-surse_2804430.html
    https://solidnews.ro/politica/2023/02/24/bastroe-e-ca-schengen-cei-care-au-decis-sunt-americanii-iohannis-nu-poate-rezolva-problema/?amp
    https://solidnews.ro/externe/2023/02/24/severin-clarifica-miscarile-din-geopolitica-mondiala-la-conferinta-osce/?amp
    Sunt multe alte surse, încă independente care încearcă să spună adevărul și poate nu ar fi rău dacă v ați ridica în două picioare și să fiți mai vocal și prezent viața politică românească explicând nu pe blog ci în public, la TV, radio etc.ca ceea ce se întâmplă actualmente este o vină comună a tuturor părților implicate în acest al III război mondial
    Altfel, nu vă mai mirați de ascensiunea AUR și extremiștilor poporul român este sătul de minciunile PSD PNL și UDMR iar la vot aceste aspecte se vor materializa
    În rest sănătate și putere, poate veți reflecta și lua hotărârea să ieșiți din umbra convenabilă punând umărul la renașterea acestui neam

  5. Este de neînțeles ce se întâmpla.
    Președintele se dovedește a fi trădător , in sensul cel mai tare al cuvântului. Mai jos de-atât nu se poate. Ar trebui suspendat cât mai repede, dar cine s-o facă? Actualul PSD cu pseudo conducerea actuala e părtaș la distrugerea României !
    E prima data când simt ca totul se duce de râpa !
    Îmi e teama și sa mai sper!

  6. E clar ca România nu e luata în seama de nimeni, în plan internațional! Politicienii din prima linie se impauneaza cu tot felul de realizări pentru tara, dar realitatea e crunta:suntem în rahat! Suntem conduși de oameni slabi, fără coloana vertebrala, limbajul de lemn din vremea comunista a fost înlocuit cu cel de preaslăvire a Europei. Ce ne da Europa? Fonduri nerambursabile care sunt constituite din taxele plătite tot de noi, oprelisti pentru agricultori, etc. Avem nevoie de bărbați adevărați, care sa știe sa se impună în forurile europene, care sa susțină și sa promoveze interesele tarii!

  7. Informatiile sunt interesante și ar fi și utile celor care ar trebui să văd mai mult decît „vîrful nasului”. Istoria din cate știu, ca și fost cadru didactic, se poate repeta oricînd. Iar marile interese privind delta și gurile Dunării, au stîrnit ambiții politice nebănuite.

  8. Cum facem sa luam Bugeacul inapoi , ca sa nu mai existe aceste pretentii ? In fond Ucraina e un teritoriu mic , si marit artificial de Stalin luand de la tarile vecine teritorii pentru a mari tamponul intre Rusia si restul. Ucraina de acum trebuie sa dispara definitiv. Desigur ca terenurile agricole in suprafete imense detinute de americani si chinezi dau „spate” ucrainei de acum , dar cred ca negocierile care se vor purta in vederea optinerii pacii , vor tine cont de aceste interese. Ele pot fi „satisfacute” convenabil daca teritoriul din estul Ucrainei , cel cu terenurile agricole va deveni un teritoriu supravegheat international ( USA, China…Rusia) dandu-se inapoi ca rasplata pentru …fidelitate si sustinere militara si politica fata de NATO (USA) teritoriile apartinatoare istoric ale acelor terenuri. In felul asta ne va reveni acasa Bugeacul si tinutul Herta.

Dă-i un răspuns lui Gheorghe BăranAnulează răspunsul