Iohannis il omagiază pe Văcăroiu

Astazi, Iohannis a mers la Centrala Nucleară de la Cernavodă pentru a sărbători 25 de ani de la punerea in functiune a Unitătii nr 1 de acolo. Poate că ar fi trebuit insă să-l invite si pe Nicolae Văcăroiu, cel care a asigurat finantarea acelui proiect in mandatul său de premier.

In contextul unei crize energetice fără precedent, Iohannis, in al 7-lea an al mandatelor sale, realizează importanta centralelor nucleare si ne arată „desenul” celor două unităti nefinalizate si care vor fi construite de americani sau de francezi sau de cei care lucrează la reactoarele modulare.

In esentă, Iohannis a fugit de criza politică din Bucuresti pentru a face gargară la Cernavodă.

 Câteva cuvinte despre proiectul nuclear.

Spun de la inceput ca acum ar fi trebuit sa functioneze 4 unitati si nu 2. Guvernele din care au facut parte sau pe care le-au coordonat Traian Basescu si Klaus Iohannis nu au investit nimic in energia nucleara ci doar au folosit energia ieftina creata de cele doua unitati finalizate in timpul guvernelor Vacaroiu si Nastase. Nu mai stiu dacă au reusit să vândă, cum intentionau,   10-15% din actiunile de la NuclearElectrica!

In ultimii 15 ani, guvernele de dreapta nu au mai investit in proiectul nuclear. Iohannis a venit la Cernavodă cu vorbe. Ar fi fost nevoie de proiecte finantabile. De 7 ani nu a făcut nimic. E adevarat, este posibil ca, pe final de mandat, actualul presedinte sa anunte proiecte de realizare a lucrarilor la Unitatile  3 si 4, fiind interesat insa doar in operatiunea de SEMNARE a contractelor, finantarea urmand sa o asigure viitorul guvern…

Concluzia clară – in ultimii 30 de ani, stanga a realizat 2 unităti la Cernavodă, dreapta doar a vorbit despre proiectul nuclear, beneficiind insă de energia ieftină produsă de unitătile 1 si 2, finantate si realizate de guvernele PSD. Astept comentariile „rezistilor”.

Dar să vă prezint, mai intai, o sinteza a „Proiectului Nuclear al Centralei Nuclearoelectrice (CNE) Cernavoda”

Scurt istoric

Proiectul initial prevedea constructia a 10 reactoare nucleare tip CANDU 700, cate 5 pe 2 amplasamente: Cernavoda si Fagaras dupa urmatorul program de asimilare: primul reactor 100% cu componente canadiene, al doilea 10% componente indigene si 90% canadiene, s.a.m.d reactorul nr. 10 100% componente fabricate in Romania. Avand in vedere programul ambitios de asimilare si transfer tehnologic, proiectul a fost modificat, indigenizarea incepand chiar de la Unitatea 1. Aceasta latura pozitiva a proiectului a fost umbrita atat de termenele nerealiste care se impuneau cat si de imposibilitatea sustinerii economice a constructiei simultane a 5 reactoare. Acest lucru a condus la oprirea lucrarilor la proiect in 1990 si reevaluarea in totalitate a abordarii atat d.p.d.v. tehnic cat si economic. Solutia cea mai buna pentru acel moment era reluarea proiectului, dar in mod  etapizat. Guvernele de dupa 1990 au avut diverse abordari. Si reactoarele erau in diverse stadii de constructie : Unitatea 1 cca 50%, Unitatea 2 cca 30%, Unitatea 3 cca 16%, Unitatea 4 cca 12%, Unitatea 5 cca 9%.

Unitatea 1 CNE Cernavoda

In 1991 s-au reluat discutiile cu partenerul canadian-AECL si italian-ANSALDO, ajungandu-se la un contract de asistenta tehnica, conducere si transfer de management prin formarea unui consortiu denumit AAC (format din AECL, ANSALDO si RENEL) care a demarat lucrarile in 1992 si le-a finalizat cu punerea in functiune a reactorului in 1996 sub guvernul Vacaroiu. De mentionat faptul ca AAC era sub conducere canadiana, iar numarul lucratorilor straini pe santier a fost de cca 450. Investitia a fost de aproximativ un miliard de dolari (si a fost plătită de guvernul PeeSeeDee)

Unitatea 2 CNE Cernavoda

In decembrie 2000, imediat dupa alegeri, guvernul pe care l-am condus a decis reluarea lucrarilor pentru definitivarea reactorului nr.2.

SUBLINIEZ faptul ca in perioada 1997-2000, guvernele din care a facut parte si Traian Basescu  nu au mai investit nimic in proiectul nuclear, utilizandu-se insa o componenta de energie ieftina produsa in Unitatea 1.

In decembrie 2000, am decis formarea unui comitet interministerial compus din 3 membri ai cabinetului care raportau lunar in guvern stadiul lucrarilor iar prima mea vizita de lucru, in 2001, a fost la centrala nucleara de la Cernavoda (nu după 7 ani!).  Masurile adoptate au demonstrat ca exista un adevarat interes national pentru acest proiect strategic.

Activitatile au fost axate pe 4 directii:

-informarea comunitatii internationale despre intentia tarii noastre de a mai construi un reactor avand in vedere necesarul intern de energie (AIEA Viena, CE Brusseles, etc);

-negocierea unui contract care sa tina cont atat de prevederile primului contract de la Unitatea 1, in sensul optimizarii lui ( astfel conducerea proiectului a fost in responsabilitatea partii romane iar numarul de „expatriati” a fost de cca 180, reducandu-se in acest fel semnificativ costurile proiectului);

-analiza capabilitatii industriei romanesti de a oferi produse si servicii de calitate nucleara, astfel incat peste 53% din Unitatea 2 a fost realizata in tara;

identificarea resurselor financiare necesare de cca 1 mlrd de euro pentru finalizarea proectului.

Astfel importurile au fost realizate prin imprumuturi garantate de stat si platite din vanzarea energiei electrice produse de reactor, iar furnitura din tara finantata de la bugetul de stat. Acest ultim aspect merita o atentie speciala: perioada 2001-2004 a fost o perioada cu eforturi umane si mai ales financiare deosebite (perioada in care am indeplinit conditiile de integrare in NATO si am inchis toate capitolele de negociere cu UE), astfel incat bugetul de stat (care in acea perioada a fost in medie de numai 50 mlrd euro) nu putea acoperi in totalitate marile proiecte de investitii demarate, in conditiile in care exista si o tinta ambitioasa de reducere a inflatiei.

In aceasta situatie, pentru investitia de la Unitatea 2 s-a reusit negocierea si tragerea unui imprumut de la UE-EURATOM de 235,4 mil. Euro care a finantat componenta interna a proiectului, degrevandu-se in acest fel bugetul de stat.

Astfel, s-a realizat optimizarea economica totala a proiectului prin urmatoarele elemente (care nu s-au mai regasit in gandirea economica a ultimei perioade ):

-sustinerea unei investitii nationale productive si profitabile: energia nucleara este cea mai ieftina forma de energie in tara noastra (in pretul energiei hidro nu mai este inclusa componenta de amortizare a investitiilor!);

-efortul continuu de a identifica si finanta cat mai multe produse si servicii fabricate in Romania, reducand importurile la limita prevederilor tehnice si calitative ale proiectului, astfel incat cca 3500 de persoane au lucrat pe santier si alte cca 80.000 in industria pe orizontala din tara nostra au avut contributii la Unitatea 2;

-plata imprumuturilor sa se faca din vanzarea de energie electrica, astfel incat dupa punerea in functiune din 2006-2007, bugetul de stat sa nu mai fie grefat.

-asigurarea a 18% din consumul energetic national la un pret scazut (cca 21 euro/Mwe)

Unitatile 3 si 4

Avand in vedere „resuscitarea” industriei romanesti de profil, produsa odata cu investitia de la Unitatea 2, si datorita faptului ca, pe masura ce se terminau lucrarile, fabricile si unitatile de constructii-montaj riscau sa-si piarda autorizatiile de lucru in domeniul nuclear cat si capabilitatile tehnice, precum si datorita unui potential real de export de energie, s-a decis in 2003 formarea unui comitet interministerial de analiza a reluarii lucrarilor si la unitatile 3 si eventual 4 intr-o forma moderna de finantare de tip BOOT (build-own-operate-transfer) datorita unor conditionari impuse la acea vreme de catre organismele financiare internationale privitoare la garantiile suverane. Ca urmare, s-a demarat un studiu de fezabilitate efectuat de catre un consortiu, format din SNN Romania, AECL Canada, ANSALDO Italia si KHNP Coreea de Sud, care a concluzionat fezabilitatea proiectului prin care se puteau realiza cele 2 unitati in perioade de timp cu un defazaj de cca 2 ani. Se mentiona faptul ca aportul partii romane in acest PPP era de numai 20% (16% lucrarile deja efectuate iar restul reprezentand apa grea si combustibilul nuclear),astfel incat efortul bugetar era minim, restul fiind capital privat, echipamentele si serviciile urmand a se contracta de la diversi furnizori prin licitatie. Studiul a fost expertizat international de catre firma Deloitte and Touche, care l-a avizat favorabil, fiind propus spre prezentare publica pentru posibilii investitori. Astfel studiul a fost prezentat cu ocazia diverselor vizite oficiale, la intalniri cu oameni de afaceri, la Washington, la Londra, la Roma si bineinteles la Bucuresti. Ca urmare a acestor eforturi, in noiembrie 2004 au ofertat 18 firme (straine si romanesti) pentru aport de capital in formarea Companiei de investitii care urma sa gestioneze proiectul. Din pacate, dupa 2004, in anii regimului Basescu, nu s-a mai depus niciun efort in acest domeniu si, vazand neimplicarea guvernului in proiect (implicarea a fost numai la nivel declarativ, mediatic),  majoritatea companiilor straine s-au retras, astel incat partea romana a devenit majoritara in compania de proiect (cu peste 80%) iar guvernul a cautat din nou investitori, ultimul termen anuntat atunci fiind 15 sept. 2012. Este inexplicabil cum un guvern care in perioada 2008-2012 a gestionat un buget anual mai mult decat dublul bugetului din perioada 2000-2004 sa nu reuseasca o schema financiara pentru realizarea macar a unei unitati la CNE Cernavoda.

In loc de concluzii

a) Definitivarea  Unitatilor 3 si 4 de la CNE Cernavoda in tandem sau pe rand se impune, in continuare, de urgenta pe fondul crizei energetice care exista si se prefigureaza a creste, la nivel mondial, in urmatorii ani, in contextul in care: – fiecare reactor reduce importurile anuale de materii prime energetice cu cca 150 mil. Euro -o mare parte din termocentrale au durata de viata expirata; -tehnologia nucleara este recunoscuta ca forma de energie cu „0” emisii de carbon, iar Romania din anul viitor va avea probleme relative la nerespectarea unor conditii de mediu asumate; -minimizarea pierderii unor capacitati tehnice de productie de inalta tehnologie din industria romaneasca; -evitarea desfiintarii specializarilor de profil din universitatile romanesti (studentii nu se inscriu din lipsa perspectivei locurilor de munca dupa definitivarea studiilor, iar noi cadre didactice nu se formeaza din lipsa studentilor si neasigurarea finantarii la specializari precum inginerie-fizica si energetica nucleara).

b) Evaluarile facute de catre organismele internationale asupra securitatii nucleare la CNE Cernavoda (U1 siU2) au fost constant pozitive, ca si ultima evaluare a indeplinirii conditiilor impuse de catre CE in cunoscutele „teste de stres”;

c) Este interesant un comentariu facut de catre o televiziune locala din Constanta: „La intrebarea cand se vor construi reactoarele 3 si 4? se poate raspunde intr-un singur fel:cand PSD va reveni la guvernare”.

17 gânduri despre “Iohannis il omagiază pe Văcăroiu

  1. PAI C E ERA PROST SA INVITE SI PE D-L VACAROIU…A VRUT SA FIE EL PIONUL PRIMCIPAL DUPA CE A BAGAT TARA IN COL;APS ECONOMIC SI SANITAR CU GUVERNUL MEUUUUUUUUUUUUU…CITA SILAAAAAAAAAAAAA

    • Dnl Nastase, sigur ca aveti realizari de stanga si cu siguranta aveti dvs in palmaers multe realizari.
      Insa cred ca omiteti cateva lucruri foarte importante:
      – oameni/omenirea sunt predispusi sa uite, in general
      – recenta istorie a stangii este extrem de „murdara” lideri dubiosi, analfabeti, agresivi etc
      – dreapta ofera un confort psihologic numai dupa cum se adreseaza elecoratului verbal

      In fine, va trebuie o stanga consistenta pe termen lung, care sa livreze continu pt Romania, va garantez ca si dvs cat si partidul ar fi dat un presedinte cat si o guvernanta lunga. Insa stiti foarte bine de ce nu a fost asa.
      Daca prin intamplare, reveniti la guvernare, ce sanse sunt sa nu repetati aceleasi greseli ?

      Romanii cei trecuti prin EU nu mai voteaza PSD pt pensii si alte suplimente sociale pt ca probabil nu o vor mai primii pensii din tara, ci vor vota un guvern care face treaba, infrastructura, educatie, spitale – proiecte care au dat gres masiv in toate guvernarile.

      Astfel ca intrebarea vine, este PSD capabil de asa ceva ? Nu ca ar fi PNL, insa dau mai bine in perceptia publica

      • CAre romani ?
        Aia care s-au sucarit ca lli s-a zis ca invatamantul din Romania este platit din impozitele celor din Romania ?
        Si care de sucariti ce erau au zis „progenitura e copilu’ lu’ ma-ta nu copilul meu!” ?

        Multam .. deja am avut parte de votul lor!!!! „Informat” nu am ce zice (v cestia cu progenitura!)

      • D, în conexiune logică cu argumentele dvs, mă așteptt ca domnul Iohannis să- l propună pe Emil Boc premier, având în vedere ca actualul primar al Clujului a semnat, în 2009, hotărârea de guvern prin care a fost înființat IRO (spitalul regional oncologic de la Iași), singurul spital nou construit de la zero, în România, în ultimii 30 de ani.
        Ce spuneți ? Va avea Președintele suficientă înțelepciune ?
        Personal am rezerve serioase, așa cum mă îndoiesc profund și de discernământul celor plimbați și/sau strămutați prin țările UE.
        Apropo, votanții AUR sunt, în principal, românii din diaspora…

      • @D
        Bine spus. As mai adauga ceva: din 1989 pana acum, Romania a prosperat; cred ca nu am avut in intreaga istorie o perioada de crestere economica atat de lunga. Au aparut (apar) zone din ce in ce mai largi unde unde PIB/locuitor este comparabil cu media UE sau chiar mai mare (Bucuresti-llfov, de exemplu, este acum la 160% din media UE. La fel si multe zone din Transilvania, Iasi etc,), iar acest PIB chiar se vede in nivelul de trai. Uitati-va la cat de mult se vinde in supermarket-uri, la hainele, concediile, casele, masinile oamenilor. A fost, in primul rand, o conjunctura prielnica, dar este si meritul coducatorilor. Zonele sarace, care rezoneaza la mesaje populiste, devin din ce in ce mai restranse. Este nevoie de un alt mesaj, de un alt tip de politician de stanga. Bine-ar fi ca acesta sa fie intelectual, pragmatic, onest, modest (apropo, cred ca etalarea opulentei a facut mult rau PSD-ului. Nu apari ziua in Ferarri, iar seara plangi, la TV, de grija pensionarilor. Una vorbim, alta fumam…). Succes!

  2. Ma intreb ce o fi cautand pe acolo?Sustinatori pentru un nou guvern Catu,sau este un pretext ca sa-si procure vin pentru sarbatori.Murfatlar-Ostrov-Niculitel.

  3. A vorbit despre partenerii strategici SUA si FRANTA , carora le-a promis ca vor fi implicate ! Ce ne pregateste ?

  4. Trist dar vad ca Romania este in haos administrativ. E adevarat ca romanii sunt greu de guvernat, dar si reversul e la fel de adevarat, ca guvernantii sunt incapabili.
    In vara am vazut la TV romani claie peste gramada la mare, la concerte, la picnic, la dans, fara protectie. Parca nici nu era pandemie in Romania.
    „Prostocratia” e foarte „eficienta” mai ales cind sunt atita…fraieri.

  5. O mica rectificare, nu guvernele platesc investitiile ci populatia. Guvernele initiaza “proiecte” mai mult sau mai putin inspirate pentru tara dar in final poporul le plateste si pe cele bune si pe cele neinspirate.

  6. Mă amuză gândul că reactorul 1 se apropie de limita de exploatare proiectată și trebuie retehnologizat, începând cu 2026, pentru a i se prelungi durata de viață n condiții certificate de siguranță, pentru încă 30 de ani.
    În mod normal, la momentul opririi reactorului 1, ar trebui să avem reactorul nr. 3 cel puțin în probe funcționale.
    Bineînțeles, sarcina asigurării securității energetice va cădea tot pe umerii unei guvernări PSD.
    Ne plângem de criză energetică acum?
    Stați să vedeți criză din 2024 încolo, când asumările aberante ale actualului guvern privind PNRR și Green Deal vor trebui implementate. Mai pe românește, reducerea drastică a consumului de cărbune pentru termoficare și de lemne pentru populație.
    Și cum Bruxelles-ul a preferat să recomande contractele de tip Spot- bazate pe mecanismul bursier- pentru gaz, natural, în detrimentul contractelor pe termen lung, mult mai avantajoase, misiunea PSD, dacă va câștiga în 2024, va fi una aproape sisifică.
    Asta e, românilor…. credeați că drumul spre vest este lipsit de asperități ? Îmbrăcați- vă bine de tot pentru a continua mersul anevoios cu sens unic.

  7. Foarte corecta dizertatia pe tema energiei si foarte utila istoria CNE Cernavoda ( pe care cu siguranta majoritatea dintre noi fie au uitat o fie n au stiut o ).
    Ca sa fim corecti politic este absolut normal ca in Statul Procurorilor (si aici ma refer la cei care se feresc sa ancheteze imprumuturile de peste 50 mld Euro, ca si la cei ce fac dosare la comanda si le tin la sertar pana se prescrie fapta sau li se cere sa le puna pe rol ) sa nu existe bani pentru investitii ci doar pentru proiecte si afaceri „Secrete” cele publice fiind in marea lor majoritate „Aiuristice”.
    Sa ai un PIB de 200 mld si sa nu aloci 1 sau 2 mld pt CNE ?
    Sa te imprumuti 50 mld si sa nu pui nimic la infrastructura ?
    Daca n ar fi Hoti ar fi „de Gaga”.
    Dar ei sunt Hoti si Tradatori…
    Si asa se nasc partidele Nationaliste, apoi cele Ultra nationaliste, si apoi….. Doamne ajuta ne !
    PS
    Sa fiti Sanatosi !

  8. Daca românii ar fi votat continuitatea, proiectele viabile ale echipei pe care cu succes ați condus-o ar fi dat roade bogate, ne- am fi aflat in rândul țărilor care au reușit – toate realizările remarcabile ale echipei – intrarea în structurile euroatlantice, obținerea vizelor, contactele la nivel international au demonstrat că eram pe drumul cel bun, inclusiv decenta care a caracterizat modul inspirat și inteligent de a face politica la nivel național și internațional!Este meritul dumneavoastră -organizare eficienta, rod al pregătirii excepționale , Domnule Prim Ministru Adrian Năstase! Reveniți în politica,Romania are nevoie de dumneavoastră! Aveți mulți susținători!

  9. Da , PSD a lansat si a dus pana la capat multe prioecte si putea sa faca mult mai mult . Despre domnul Vacaroiu numai de bine in frunte cu faimoasa afirmatie , ” anul acesta avem crestere economica zero” , iar tampitii nu au putut sa inteleaga adevarata valoare a afirmatiei , se reusise stoparea declinului economiei in acel an 1995. Un finantist desavarsit dar la Curtea de Conturi cineava i-a pus zabala, pacat.

    • Lumea nu stie ca dl. Vacaroiu este o eminenta in domeniul macroeconomiei, prea putin „exploatat” la adevarata sa valoare. Probabil ca domnia sa a fost „parcat” si pentru faptul ca acesta „respira” macroeconomie cum multi astazi nici macar nu-i trec prin preajma si nu au fost de acord cu domnia sa. Daca Romania astazi sufera la capitolul economie se datoreaza si faptului ca lipseste astazi o strategie in domeniul macroeconomiei, o minte limpede si cel mai important aceste directii sa fie acceptate si puse in practica. La noi totul este micro.

Lasă un răspuns