„Colonia pictorilor” de la Baia Mare

In acest week end, am fost la Baia Mare , unde am participat, la invitatia primarului Cătălin Chereches, la relansarea unui proiect vechi de 121 de ani – „Colonia pictorilor” un spatiu in care artisti de  diferite etnii si inspiratii, se intalneau, realizand lucrari, consemnate, mai tarziu, ca apartinand „Scolii de la Baia Mare”.

Mi-a făcut o mare plăcere să particip la un eveniment artistic de mare tinută, exprimand preocuparea pentru artă intr-un spatiu multicultural. Refacerea vechilor clădiri intr-un stil modern dar care păstrează linia unor clădiri de la sfarsitul secolului 19, cele 28 de noi ateliere, galeria de expozitii, parcul gandit pentru dialog va reprezenta, sper, un exemplu si pentru alti edili. L-am felicitat, cu oarecare invidie, pe Cătălin Chereches pentru aceasta realizare, in conditiile in care „oraselul artistilor”, initiat de mine, in Bucuresti, in 2003-2004, nu a putut fi realizat in zona Casei Scanteii, din cauza primarului general din acea vreme.

ŞCOALA DE LA BAIA MARE

„Elevul trebuie să devină adept fanatic al naturii.” Acesta a fost crezul generic al şcolii de pictură în aer liber de la Baia Mare, afirmat de Janos Thorma, unul dintre importanţii ei reprezentanţi.

Deşi formulată târziu (1920), concepţia potrivit căreia colonia de artişti de la Baia Mare se îndeletnicea mai mult cu stăpânirea practică a tehnicilor picturii în aer liber decât cu elaborarea de teorii codificate sau ideologii asupra actului artistic, ea poate fi aplicată cu uşurinţă întregii serii de artişti cunoscuţi mai întâi sub numele de „cei şcoliţi” de Barbizonul maghiar şi, mai apoi, sub numele generic de băimăreni.

Fără îndoială, pictura în aer liber a fost o constantă a activităţii grupului de artişti care şi-au desfăşurat activitatea în perioada cuprinsă între anii 1890 şi 1937 la Baia Mare. Acest aspect a fost legat, în primul rând de evoluţia stilistică a coloniei : naturalism suav de inspiraţie muncheneză cu accente impresioniste propus de Simon Hollosz până la 1896, urmat în 1905 de apariţia neoiştilor, interesaţi de picturile lui Cezanne şi Gauguin a cărui expoziţie de la Budapesta (1907), a avut un puternic impact chiar şi asupra celui mai conservator pictor băimărean, JANOS THORMA. Iată de ce putem afirma că pictura produsă aici (plein-air realist, impresionism, fauvism, cubism) a fost în pas cu evoluţia artei europene a epocii respective.

Şi, chiar dacă între anii 1890 şi 1914 şcoala băimăreană, plasată pe teritoriul imperiului Austro-Ungar, a fost locul practicilor de vară al artei maghiare în opoziţie cu academismul epocii clasice prin racordarea la curentele europene din epocă, ea nu a fost însă niciodată interesată de formularea unui program naţional care să se sprijine pe majoritatea vreunei etnii. Interesată, în principal, de munca practică asupra imaginii pictate în natură, colonia a avut un pronunţat caracter internaţional prin găzduirea atât a promotorilor şcolii şi a primilor ei elevi maghiari (Simon Hollosy, Samu Borstok, Nandor (Ferdinand) Deak, Ferenc (Francisc) Gyarmati, Ferenczy Karoly, Andras Mikola, Istvan Reti, Andrei Szanto, Janos Thorma, Oszkar Nagy, Tibor (Ernest) Erno, Şandor (Alexandru) Ziffer, Jozsef Balla, Bela Balla, Antonia (Janosne) Csikos Krizsan, Valer Ferenczy, Șandor Mohy, Sari (Sara) Egly, cât şi a pictorilor români (Ion Anestin, Octavian Angheluţă, Nicolae Apostol, Lidia Weith Agricola, Ştefan Barabaş, Dan Băjenaru, Traian Bilţiu-Dăncuş, Alexandru Ciucurencu, Aurel Ciupe, Lucian Grigorescu, Alexandru Moscu, Ecaterina Cristescu Delighioz ş.a), polonezi (Konrad Krzyzanovsky, Alexandru Sainelic, Sebastyen Shakirov, ş.a) sau nemţi (Samüel Mutzner, Jakob Nussbaum, Oliver Pittner ş.a) care doreau să lucreze sau să se şcolească aici. Însă, cu adevărat important este că arta şcolii libere de la Baia Mare a fost de o anvergură care a depăşit hotarele naţionale, fie ele ale Austro-Ungariei sau, după 1918 ale României.

2017-11-11-PHOTO-00000082.jpg

 

21 de gânduri despre “„Colonia pictorilor” de la Baia Mare

  1. Cătălin Cherecheș este un om deosebit. Mă bucur că ați fost acolo. Mi-a spus de nenumărate ori că îi sunteți un model.

  2. Fragmentarium:
    ,,Tanarul Mihnea Nastase a raspuns totodata unei intrebari, spunand ca nu este timpul de privit spre trecut si de judecat daca PSD a fost nedrept cu tatal sau.”
    Ba da, domnule Fragmentarium..intotdeauna exista timp si niciodata nu este prea tarziu pentru a judeca si a face dreptate.
    Daca nu gandim asa, ce sperante avem ca putem schimba ceva notabil in Romania ? Cu cine ? Cu cei care i-au intors spatele domnului Adrian Nastase ? Cu lashii din conducerea actuala a partidului ? Sa fim seriosi….. (Z)
    Tanarul Mihnea mai are mult, foarte mult de invatat (de la tata, de la viata, de la alti politicieni, de la…carte, etc), pentru a deveni un lider marcant al stangii, asa cum ne dorim cu totii, cei de pe aici.
    De regula, in marile companii, fiii o iau de la munca de jos, urca treptat in ierarhie si abia dupa ce capata experienta si asteptarile sunt confirmate prin fapte, preia parghiile principale de conducere.
    Si in familia politica functioneaza aceleasi reguli ale economiei de piata si ale meritocratiei, chiar daca vorbim de o familie de stanga. Deci sa tratam cu calm si echilibrat evenimentul si sa asteptam….
    ps
    In plus, sper ca tanarul Mihnea sa fie suficient de circumspect cu teleormaneanul si sa preia selectiv din vorbele de claca ale acestui domn despre care, azi, stim unde e, dar maine…om trai si om vede. (Z)

  3. Dacă Băsescu, care este în paralel cu arta, n-a vrut să realizeze proiectul dumneavoastră „Orășelul artiștilor” , poate îl va realiza Gabriela Firea.
    „Elevul trebuie să devină adept fanatic al naturii.” Cred că acest crez l-a realizat, prin operele sale, regretatul pictor, sculptor, poet maramureșean, Mihai Olos, cel care a organizat primele happening-uri la Baia Bare, pe vremea când acest curent artistic era o raritate în lumea culturală românească.Nu numai natura, spațiul geografic maramureșean, ci și spiritul maramureșeanului, mândria acestuia ( cât încă mai există) pot inspira pe creator. Felicitări băimărenilor, pentru relansarea acestui proiect!

  4. E aproape suprarealist acest text într-o Românie pentru care, aparent, astfel de preocupări sunt, imposibile, anacronice… Uitați-vă ce-i în jur. Ah, „cele două Românii”, mereu „cele două Românii” … acum sunt la ani-lumină depărtare una de cealaltă . Prima sciziune a declanșat, cu niște ani în urmă, o reacție în lanț, un val de sciziuni din ce în ce mai fanteziste. Și am ajuns aici…Dumneavoastră ne povestiți despre „colonia pictorilor” , în timp ce, azi de dimineață, până să-l aducă pe Dragnea Liviu la DNA, cel mai important lucru din istoria noastră contemporană părea creșterea prețului la ouă cu câțiva bănuți.

    • Unde mai pui că de mii de ani nesimțitele găini se încăpățânează să ouă mai puțin iarna, iar nesimțitele vaci – să dea mai puțin lapte. Nesimțita economie de piață se încăpățânează și ea de mii de ani să regleze prețurile în funcție de cerere și ofertă.
      Doar Gică Contra se încăpățânează să dea asta pe seama transferării contribuțiilor și pe seama modificării legilor Justiției.

      • Ca să nu mai spun că ne stupefiază faptul că o iau prețurile razna înainte de Crăciun! Așa ceva nu s-a mai întâmplat … Crăciunul ne prinde nepregătiți și paralizați de-o amplă uimire!

    • Probabil ca va trebui ca euro sa depaseasca pragul de 5 lei ca sa va dezmeticiti. Sau doar de la 6 lei in sus mijiti cel putin un ochi ? Posibil….cand spuneam ca va este asigurata (dpdv material n.r.) ziua de maine, v-ati suparat. (Z)
      De multe ori spun ca Romania are nevoie de o criza profunda ca sa se trezeasca la realitatea constatarii ca toti suntem, intr-un fel sau altul, implicati si vinovati de ce ni se intampla.
      TOTI, doamna Luminita, fara exceptie.

  5. @ZeV, noiembrie 9, 2017 la 12:54 pm ps

    „Amicul meu care postează, acum, sub nickul raduprajan, are tot dreptul…El este este un comentator CU ADEVARAT profesionist. Ăsta nu face critică literară ca noi…ăsta trage cu bazooka de nu te vezi, nu se joacă. (Z)”
    ……………………………………………………………………………………………….
    După gustul meu, domnia-sa @raduprajan este cu mult mai mult decât un „comentator profesionist”… dar poate că nu l-ați citit. Cel acoperit de acest pseudonim ironic este un SCRIITOR SATIRIC adevărat, unul dintre cei mai sarcastici și mai lipsiți de ipocrizie scriitori satirici pe care-i știu… o specie foarte rară, de altfel. Iar „muschetarii” ( în proporții inegale) sunt „clienții” lui vechi.

    Blogul domniei sale se citește în doze mici , cu măsură, dacă nu-ți dorești , cu orice chip, să faci infarct râzând. Așa că l-am „parcurs” cam cum recomanda Liiceanu Gabriel să citim SOLENOID. Ca pe-un roman de-un umor nebun l-am parcurs…

  6. UIte-aci de la germanul ultrademocrat Robert Schwartz, scriitor la DW.com, si banuiesc platit din bani publici. Nici macar nu este o „opinie” ci o stire, evident facuta in asa fel incit sa dea bine pentru presedintele lor Iohannis si prost pentru romanul Dragnea si „ciouma rosie”. Ia uite cit de democratic suna asta:

    „That which leaders were unable to rush through in the winter of 2017 is now to be accomplished under the guise of democratic parliamentary order. ”

    Adica se baga legile justitiei sub pretextul ordinii democratice. Ce? Cum? Da in Germania nu se legifereaza in Bundestag? Aparent omul Negru nu intelege ca legile se aproba in Parlament, intr-o democratie. Sigur, o frectie la mintea slaba a nemtilor care inghit orice. Nici macar nu te lasa sa iti exprimi o opinie sub articol. Cititi si vedeti tehnicile de manipulare.

  7. Ne intrebam de ce nu negociaza Rusia cu noi direct pe probleme sensibile? Unul din raspunsuri este ca ei ne considera o colonie a SUA, si ca, deci orice problema ar trebui discutata cu SUA. Asta e si bine si rau. Bine ca avem un Unchi sau un Frate Mai Mare si mai Nuclear, deci luminos, care ne apara de elevul cel rau, dar e si foarte rau, pentru ca, evident, noi avind statut de „baiatul ce mic”, nu mai suntem bagati in seama. Nu poti sa ii acuzi pe rusi ca ne trateaza asa, pentru ca noi insine aparem clar ca fiind un baietzel mic, fara voce, care tremura de frica.

    In jocul global Romania e foarte mica si chiar invizibila. Baietzii mari joaca la alte mese unde noi nu avem acces. Noi suntem ocupati sa aratam lumii cit de hoti sicorupti suntrem, si daca nu gasim, totusi trebuie sa facem in asa fel incit sa existe cazuri suficiente. „Nu conteaza ce spui tu, ci ce spune lumea despre tine”, afirma memorabil copilul lui Beria din Romania.

    Iesind din lumea complexata a Romaniei, vedem ca in China Trump a semnat niste hirtii, fara obligatie, care ar aduce SUA nu situ cite sute de miliarde de ruble (aparent majoritatea pieselor din Boeing sunt de provenienta ruseasca). Trump s-a intors foarte fericit acasa, si i-a lasat pe chinezi sa conduca zona pacificului. Rusii zic ca asta e doar asa de aparente, China neasumindu-si practic nici un contract, co doar dind satisfactie americanilor.

    „Un elefant, se legana pe o pinza de paianjen, si pentru ca, nu se rupea, a mai venit un elefant…” Sa vedem de citi elefanti e nevoie ca sa se rupa pinza de painjen.

  8. Bun, deci sculele securistoide a lui Iohannis ataca frontal cu un dosar vechi, cu sprijin OLAF. Eu vad un Dragnea pe post de Isus Hritstos, care ia bice si merge pe drumul suferintei. Pai din pacate daca el, liderul, se lasa biciuit, PSD si poporul PSD va pierde. Dl. Dragnea trebuie sa se lupte, macar pe final, sau sa lase un alt lider mai bataios sa se lupte.

  9. Am prezentat SEC cifre referitoare la economia României, date de Fondul Monetar Internațional, Banca Mondiala, Comisia Europeană, Institutul Național de Statistica și de Guvernul României. Întâmplător sau nu, toate datele arata ca în 2017, economia României a obținut rezultate cel puțin bune.
    Oameni cu gândirea limitată considera ca eu sunt PSD-ist și fac propagandă PSD. Când de fapt EI au minte de propagandist comunist/capitalist, care „aranjează” știrile după ideile lor preconcepute. Astfel de oameni, speriați de viata reala, cu idei „montate” de alții, nu au niciun viitor. Ei sunt „carne de tun” pentru orice tip de societate.

    • De regula cei care sunt prin definitie ,,carne de tun” prezinta SEC orice. Deh, asa a hotarat mama natura… se cheama diversitate. (Z)

  10. O lume nebună, nebună, nebună de legat:
    Ti Gi Uno (TG 1) de la Rai Uno se deschide, preț de vreo 5 minute, cu ȘTIREA DESPRE DEZASTRUL NAȚIONAL DE IERI: Italia e fuori dal Mondiale! Buffon piange de se scutură tricoul pe el.
    Buffon, care n-ar piange nici dacă ar și-ar vedea conaționalii mitraliați într-o sală de spectacol precum francezii din Ba Ta Clan…
    Omenirea asta e zdavănă la cap? Sportul, care ar trebui să fie practicat gratis de toți pentru corpore sano, a devenit o profesie? o meserie? o ocupație din care trăiești mai mult decât bine? Sportul, care ar trebui să fie un spectacol care să te încânte prin virtuozitate, rezultatul unui joc sportiv au devenit la fel de importante ca PIB-ul?

  11. Doamna Amalia, CARE modificari ale legilor justitiei ? Cele legate de cariera magistratilor ? Ca alte modificari nu se intrevad. DNA si Kovesi isi vor continua neclintit asaltul, CSM si Yohannis vor taia, spanzura si cenzura orice incercare a Parlamentul de a-si exercita rolul, restul este iluzie. Nu veti vedea romani cu sutele de mii in strada sa-l sustina pe Liviu Dragnea, PSD, democratia, reforma justitiei, etc.
    Care Liviu (vorba reputatului jurnalist Bogdan Chireac) a facut o imensa gafa permitand unor lideri PSD sa vina in fata DNA. Efectul in mentalul public este si va fi exact invers, adica potrivnic liderului partidului.
    Redresarea nu se poate , eventual, produce, decat dupa plecarea acasa a domnului Dragnea. Sper sa fie acasa si nu in alta parte….

  12. „Cultura Internetului înseamnă mai multă informație ca oricând, dar și mai puțină cultură ca oricând, cultura neînsemnând informație brută, ci informație structurată și încărcată cu sens. Or, utilizatorul de Internet se află -singur!- în fața unui amalgam; ca să știe ce să aleagă, să nu cadă în cursa dezinformării sau a manipulărilor, ar trebui să fie deja cultivat (ceea ce nu e cazul pentru cei mai mulți).
    S-au răsturnat și ierarhiile. Figurile culturale de vârf, în zilele noastre, și cele pe care societatea le și răsplătește în consecință sunt aproape toate din sfera spectacolului („circul”, ar spune vechii romani): sportivi (cine lovește mai bine mingea, pedalează mai repede sau se ține mai corect în echilibru pe bară), actori de cinema, cântăreți…”
    Lucian Boia, „Sfârșitul Occidentului? Spre lumea de mâine.” 2013.

Lasă un răspuns