Airlift

url.jpg

„Airlift” este un film despre evacuarea a 170 000 de indieni din Kuwaitul invadat de Irak in 1990. Filmul a fost lansat anul acesta si a obtinut deja numeroase premii. Este vorba de o operatiune spectaculoasa de extragere a 170 000 de muncitori indieni aflati in Kuwait la momentul invaziei din 1990. O operatiune care, in final, a insemnat repatrierea, printr-un imens pod aerian, cu 488 de zboruri, a indienilor care au trebuit sa strabata 1000 de km pentru a ajunge la aeroportul din Iordania de unde au fost preluati. Sigur, exista si condimentele obisnuite in filmele indiene – dansuri si muzica specifice – dar filmul porneste de la fapte reale, la care adauga mici intrigi si mult suspans.

Nu asta era sensul postarii mele. Filmele americane, filmele britanice, iata, filmele indiene au ca subiecte inclusiv momente de referinta din istoria lor, fapte de curaj, exemple de sacrificiu pentru tara. Spre deosebire de acestea, majoritatea filmelor romanesti din ultimile decenii prezinta imagini de deriziune, de promiscuitate, de periferie a societatii, de cruzime si de violenta, de familii destramate, de societate stramba si corupta, de romi cautand in gunoaie, portrete de analfabeti vorbind agramat. O forma de masochism social. Scene filmate insa la modul cel mai sofisticat. Sigur ca aceste filme sunt premiate in strainatate pentru calitatea lor artistica dar ele fixeaza in ochii strainatatii doar aceste imagini  iar pentru tinerii din Romania ele inseamna doar pregatirea pentru o viata fara speranta, o viata de supravietuire individuala, intr-o societate murdara si violenta, lipsita de valori si de eroi.

48 de gânduri despre “Airlift

  1. Va citez, domnule profesor:

    „Filmele americane, filmele britanice, iata, filmele indiene au ca subiecte inclusiv momente de referinta din istoria lor, fapte de curaj, exemple de sacrificiu pentru tara. Spre deosebire de acestea, majoritatea filmelor romanesti din ultimile decenii prezinta imagini de deriziune, de promiscuitate, de periferie a societatii, de cruzime si de violenta, de familii destramate, de societate stramba si corupta, de romi cautand in gunoaie, portrete de analfabeti vorbind agramat.”

    Stiti care este diferenta dintre filmele americane, britanice, indiene si filmele romanesti?

    Filmele americane, britanice si indiene sunt facute de catre americani, britanici si indieni.

    Filmele romanesti NU sunt facute de catre romani……

  2. Corect. Iar daca mergem pana la consecinta logica finala, poate in asta sta explicatia problemei: de ce filmele romanesti nu au succes de casa in Romania, cu toate ca au succes „de festival”? Ele sunt reale, desigur, asa cum real este ca toti folosim toaleta dimineata pentru a produce ceva consistent. Dar arta este despre ceea ce e relevant. Or, productiile cinematografice autohtone nu sunt relevante pentru publicul romanesc. Autentic, „ca in viata”, nu este egal cu relevant. Arta trebuie sa te inalte. Desigur, uneori este nevoie si de divertismentul usor, dar ea trebuie sa te inalte. Din experienta mea de lucru cu muncitorii romani stiu ca ei inteleg vorbirea vulgara, dar au raspuns intotdeauna la vorba civilizata, la adresarea care ii inalta si pe ei la nivelul de articulare al sefului pe care il voiau mai bun, mai destept, mai civilizat, devenind astfel demni si ei, chiar atunci cand ii ascultau ordinele fara comentarii. Marea masa a publicului roman stie sa recunoasca cand „arta si artistii” le vorbesc de sus, sau, mai rau, nu le vorbesc defel intro „limba” mai frumoasa, la care sa aspire. La intrebarea „de ce sunt premiate” astfel de filme in Occident, as indrazni sa speculez „pentru ca ele confirma o imagine asteptata”.

  3. De ce va mirati ?
    Si in industria filmului se aplica principiul care asigura ratingul mediei occidentale:
    Good News, Bad News
    …Singurele stiri ,,bune” (pentru occident) sunt cele legate de marsurile ,,partenerilor civili”. (Z)

  4. De aceea l-am admirat la un moment dat pe B.Baltazar, care in calitate de consultant si dupa ce a condus timp de cativa ani o importanta banca, vorbea cu mult curaj despre oportunitatile pe care le poate oferi Romania.(Numai ca din pacate si magii mai mor cate-o-data, nu-i asa?)

  5. Raspunsul este simplu: cei mai multi dintre spectatorii acestor filme sunt PROSTII, ei sunt cei care din pacate coteaza filmele si nu criticii de film.

  6. Ptr.domnul Liviu Bejan (pasionat de avioane militare):

    ,,Constructorii rusi ai avionului T-50 au sustinut mereu ca “invizibilitatea” americanilor este doar un mit, iar ei nu vor sa sacrifice din capabilitatile avionului doar pentru o iluzorie capacitatea stealth, capacitatea care poate fi contracarata oricand de un radar mai destept, iar in acel moment te trezesti cu avion mediocru, slab inarmat si slab manevrier, dar care nu mai beneficieaza de principalul sau atu: invizibilitatea!
    iar aici constructori rusi s-ar putea sa aiba mare dreptate si in acelasi timp probabil ca stiu ce vorbesc! Ganditi-va la F-35, ce ar insemna pentru acest avion incet si foarte slab manevreier, cu o capacitate limitata de a cara armament, sa nu mai beneficieze de invizibilitatea in fata radarelor inamice?! Ar trebui in mod obligatoriu sa fie escortat. Si daca in luptele simulate de curand intre Typhoon-urile germane si F-22 Raptor, s-a dovedit clar ca in timpul luptei la vedere, Eurofighterul este superior Raptorului, nu putem dacat sa ne imaginam ce ar putea face un Typhoon, sau un Suhoi 30/35 intr-o lupta directa cu F-35 care sa nu benficieze de capacitatea sa stealth…”

  7. Adrian B.
    aprilie 14, 2016 la 7:42 pm

    Pe MM nu il ataca doar domnul Ponta…o face aproape toata lumea, inclusiv Presedintele (care s-a delimitat, astazi, clar de el), ,,societatea civila” si aproape intreaga presa (cu exceptia lui Rares Bogdan).
    Sincer, bietul Marian Munteanu (trezit din somn de PNL pentru a i se propune sa candideze…s-a dumiritu cu greu la ce anume) nu merita atata oprobriu public. Un amarat ca el (ratacit din sediul UASCR in balconul Universitatii) a primit o nesperata publicitate…iar dupa cum se stie, publicitatea negativa tot publicitate se cheama (vezi cazul lui Traian Basescu). (Z)
    ps
    Ponta nu candideaza, deci linisteste-te. (Z)

  8. Am auzit ca Victor Ponta, in calitate de procuror, ar putea fi cooptat intr-o functie de conducere din ,,noul” Diicot – pe care il construieste doamna Pruna. Asta ar confirma anatemizarea pe,viata a efigiei fostului premier de catre domnul Adrian B si ar dovedi ca distinsul nostru coleg a avut intotdeauna dreptate.

  9. Sunt si exceptii , filmele lui Caranfil ” E pericoloso sporgersi ” , ale lui Porumboiu ” A fost sau n-a fost ? ” , ” Politist , adjectiv ” – superbe .
    Nu uitati ca Mungiu , Pintilie , Mihaileanu etc au filme finantate de televiziunea franceza Canal Plus , cu subiecte – scenarii prefabricate pentru cliseele media occidentale asupra Romaniei .
    PS – parintele Borz de la Badacin , don Quijotte pornit singur sa salveze de la distrugere casa familiei Maniu , a aruncat prosopul .
    O campanie publica a lui si a bisericii greco-catolice a permis strangerea a 70000 de lei – cheltuiti toti ( pentru ca parintele , naiv , afisa suma disponibila tuturor ) pentru fundatia casei – normal , firmele au venit toate cu devizuri de 70000 de lei pentru fundatie .
    Ca sa nu se opreasca la fundatie parintele a incercat sa continue cu consolidarea peretilor – in doua saptamani simpatica firma i-a facut parintelui o nota de 42000 de lei , bani pe care parintele nu-i are !
    Normal , nulissimul prim ministru in functie a vorbit de ” fonduri guvernamentale ” pentru casa , nimic nu a venit si nu va veni …

  10. Haideti sa ne plangem …
    Ieri rula pe un canal tv filmul ,,The Guardian”. Kevin Costner a facut o demonstratie de cum au reusit americanii sa ajunga si mai ales sa se mentina cei mai tari. Pregateste un campion sa devina om. E vorba in film de ce inseamna sa fii salvamar. Tre’ mai intai sa fii om, sa intelegi cat de importanta este echipa si abia apoi vei putea sa-i salvezi pe ceilalti.
    Pe meleagurile astea ECHIPA nu s-a format in nici un domeniu de activitate. De ce? Simplu. Pentru ca nimeni nu s-a preocupat sa-i invete pe muritorii de rand ce inseamna sa fii OM si mai ales ce inseamna echipa pentru capitalism.
    Cei puternici, care au avut si au grija sa-si educe popoarele, au rezultatele care le vede toata lumea. Astfel, unele popoare o duc mai bine iar altele o duc din ce in ce mai rau.
    Evident ca in capitalism lupta pentru a o duce mai bine e nedreapta (mai ales pentru cei care o duc din ce in ce mai rau). Dar cei care o duc mai bine, intotdeauna au inteles ca pentru a le fi lor mai bine, celorlalti o sa le fie mai rau. Pentru a se pastra echilibrul, bineinteles. Si cel mai important, lupta trebuie dusa in echipa.
    Lupta americanii pentru ca bulgarilor, sirienilor, irakienilor etc. sa le fie mai bine? Abureala. Daca ar face asta sigur, sigur in 20-30 ani marea lor constructie s-ar sparge. Si nu vrea nimeni asta. Ei lupta pentru ,,echipa’’ din care fac parte.
    Sa revin la filme.
    Cine-i idiot ca in conditiile acestea sa faca filme pe aceste meleaguri impotriva curentului? Si mai ales de unde finantare? Doar nu din pungile lui cocos …
    Cand ne-au bagat sub papuc si ne-au varat pe gat mcv-ul nu s-a revoltat lumea. De ce? Simplu. N-a fost suficient de educata ca sa inteleaga ce i se pregateste. Pentru ca nu s-a preocupat nimeni s-o educe. Fiti convins d-le Nastase ca daca omul de rand ar fi simtit ca vreunul dintre conducatori este de partea lui l-ar fi urmat pana-n panzele albe. Dar asa …
    Ne uitam la filmele altora!

  11. Ce e ciudat, Ambasada nu zice nimic despre Marian Munteanu! Sau mi-a scăpat mie? Oricum, nu crede nimeni că ideea a fost a lui Blaga sau a ultimei însărcinate…

  12. Marian Nicolae

    dar mai sunt si filme facute de altii despre altii ..
    Enemy at the Gate (Inamicul e aproape) regizor Jean-Jacques Annaud, produs de Jean-Jacques Annaud si John D. Schofield,
    Studioriule :Mandalay Pictures si Repérage Films, distribuit de Paramount Pictures. Filmul prezinta eroismul lunetistului sovietic Vasili Grigorievici Zaițev. Si al altora …

    Pana la urma depinde si de ce crezi tu despre tine …

    Ca asa cum repet de peste 20 de ani … politica internationala sau mahala e cam tot una : daca tu zici mereu si peste tot ca nevasta-ta e o curva si nici fi-ta nu e mai breaza … sa nu te miri ca te rade toata mahalaua si se inghesuie handralii la poarta ta!

    (A da. Ultima monstruozitate .. La A3 cand era prezentat candidatu Marian Munteanu un individ , cam puriu, facea „dezvaluirea” ca in Primul Razboi taranu roman nu a fots chiar atat de paftriot ca deh, a luptat ca ii promisese Ferdinand pmant. Nici dracu din studioul ala nu i-a zis ######lui ca inainte ca Ferdinad sa promita pamantul .. fusesera batalaiile de la Turtucaia, de la Jiu, de la Flamanda, de la Neajlov – unde ceatza si nenorocu … – si ca dupa aceea armata s-a retras intr-un mars halucinant – ziua luptau, noaptea marsaluiau , prost echipatim post hraniti sau chiar nehraniti. Ca in timpul acelei halucinate retrageri au fots evacute toate armele posibil de carat, munictiilem, ca depozitele care nu au putut fi mutate au fost distruse prin incendiere si explozie, ca au fost aprinse sondele . Ca au fost retrasi si prizonierii …. si ca desi Burtălău a zis „vous etes admirablement desorganises!” chiar si el s-a mirat de retragere..
    A se vedea ptr asta 1916 scris de Felix Aderca sau a se citi Cartea lui Constantin Kiritescu: Istoria Razboiului pentru intregirea Romaniei : 1916-1919.
    Si de abia in aceste condtitii regele Ferdinad a facut cunoscuta promisiune. Insa despre reforma agrara se discuta de dinaonte de 1907! si mai ales dupa!
    Cam asta despre taranul roman care numa ptr pamant.
    Insa sa mai zic ceva .. – trecute sub tacere sunt previricatiunile la care s-a dedat generalul Iliescu… si nu se vorbeste despre beneficairi! Nu se zice cum in momentul retragerii unii – bogati, boieri mare deh! – isi evacuau si butoaiele de muraturi! Cu trenul cand nu erau vagoane dispobibile ptr altele!
    A se vedea si insemnarile lui Averescu . SI Raspunderile scrise de acelasi Averescu

    Ntz . Nimeni nu a zis nimic. Nici marele nationalist Munteanu..

    Ma rog mai este varianta ca toti aia e teleptuali asa ca nu au de unde stii ce stie Bizonu’. )

  13. Filmele romanesti premiate, sau propuse pentru premiere, realizate in ultimii ani, sunt un fel de revers ne-comic al serialului Las Fierbinti.
    Sunt curios cati dintre colegi au vizionat pana la capat un film romanesc recent. Eu unul, recunosc ca nu am facut-o niciodata.
    Dar nici filme americane nu mai vizionez, decat SF-uri gen Interstellar, sau filme vechi din anii 40-60. Cu The Martian au dat-o-n bara, film in care, doar un american putea supravietui singur pe Marte un an de zile. (Z)
    Daca ar fi sa analizam gradul de patriotism din filmele americane, pur si simplu te umfla rasul cand vezi presedinti americani care piloteaza avioane si inving civilizatiile rele ale Galaxiei, culmea, cu o tehnologie poate cu zeci de mii de ani depasita (ca in Independence Day), sau supereroi din benzile desenate (Capitanul America, Superman, etc) capabili sa se bata singuri cu armate intregi extraterestre.
    Vreau sa spun ca, decat un asemenea patriotism penibil, necredibil, trufas, superficial si spalator de creiere, mai bine re-vizionez ,,Moscova nu crede in lacrimi” – cu Alexei Batalov (in rolul lui Gosa), sau celebrul Solaris regizat de Andrei Tarkovski in 1972. A, sa nu uit ,,Picnic la marginea drumului”. (Z)

  14. SUA-Europa: O mezalianta de securitate. Din cvadruplarea americana a cheltuielilor militare, o parte se va duce pe apa Atlanticului

    Probabil Donald Trump si Edward Lucas au dreptate in privinta partajarii cheltuielilor militare si contributivitatilor de securitate intre americani si europeni:

    http://www.contributors.ro/editorial/in-care-donald-trump-ma-lauda-iar-eu-sunt-de-acord-cu-el/

    Dar Europa nu este o federatie, cu o putere centrala care sa se impuna puterilor “locale” (natiunilor).

    In plus, europenii sunt prinsi destul de puternic in clestele social si sindical. Practic, sunt 28 de clesti, care ameninta cu revolte de strada si cu rasturnari de guverne daca statele europene si-ar permite luxul sa achite 70% din factura NATO si sa-si mareasca de 4 ori cheltuielile.

    A sugera, fie si implicit, despre europeni ca sunt partenerul mai mare si mai bogat din Alianta este ceva foarte relativ.

    Brexit-ul, spargerea spatiului Schengen, a zonei euro si chiar a UE vor face rapid din Europa un pipernicit din multe puncte de vedere. Perspectiva ar deveni si mai probabila daca SUA se vor retrage din ceea ce pare sa fi devenit, pe nesimtite, o mezalianta de securitate. Care trage in jos.

    La infiintare, NATO a fost un act nobil din partea americanilor. Amenintarea comunista era reala, amenintatoare si eruptiva, europenii nu aveau bani sa-si plateasca singuri securitatea.

    Dar vremurile lui 1949 au ramas mult in urma. Primul razboi rece s-a incheiat, iar multipolarismul lasa putine sanse unui al doilea razboi rece cu anvergura bipolara si de bloc cunoscute. Intre timp, europenii s-au refacut economic.

    De aceasta mezalianta costisitoare vor incepe sa-si dea seama si contribuabilii americani, cand vor vedea cati bani vor trebui sa scoata din buzunar pentru împatrirea cheltuielilor militare.

    Putin probabil ca americanilor sa le mai surada sa plateasca securitatea in locul europenilor, sa-si arunce banii pe apa Atlanticului.

  15. Eu cred ca succesele de festival se datoreaza faptului ca filmele romanesti prezinta o societate jalnica intr-o tara la fel de jalnica, paupera si corupta, iar asta asigura o comparatie favorabila occidentului. Vestul are nasul pe sus si e bine ca si-l tine acolo ca sa nu simta pe unde calca…

    Este vorba despre o tara in care nici poponar nu ai cum sa fii! Ca sa zic asa, desi… (era sa scriu Har Domnului ca avem destui, dar nu merge…)
    Ori …

    Apoi s-a schimbat si arta insasi, azi un film trebuie admirat, privit ca si o statuie, iti trezeste ceva anume si asta-i tot, s-a depasit moda mesajului, a propagandei constructive, finalul fericit si a restului deliciilor de celuloid… Azi vezi putin, iti place mai stai, daca nu inchizi sau schimbi, oferta este uriasa. Nu se mai ofera modele ci eroi ce rezolva treaba, lumea este alienata si exclusiva, deci fiecare crede ca este un model, deci valoarea modelului a ajuns la zero…

    Eroul reprezinta azi dezideratul, pt ca lipseste din viata reala. Sigur, eroina da si mai bine, ea raspunde emanciparii femeii, si daca este pozitiva am reusit deja matriarhatul!

    Slaba rau omenirea de azi…

  16. Despre Marinica: stati linistiti ca n-o sa iasa, rolul sau e de a fi tinta sigura stangii protejand astfel culoarul de dreapta al lui Baselu. Deci nici madam n-o sa iasa, PSD nu are atata tehnologie ca s-o scoata campioana…

    Pe voi insa nu va deranjeaza Viorel? Bai, nu e zi sa nu-si zgarie adversarii desi nu munceste deloc la parlament, incearca insa neobosit sa se mentina pe retina colectiva ca challanger… Nici acum n-a priceput ca filmul i s-a rupt, ca sa fiu in topic… Nici atacul asupra sefei DNA n-a iesit, anandonati orice speranta voi, cei interesati… Baselu avea perfecta dreptate, a ranforsat prea mult sistemul, a devenit inexpugnabil!

    Ca sa fim bineintelesi: cea mai buna ideologie este cea de stanga, dar nu cu oamenii astia si nu sub forma asta. O societate viabila trebuie sa aiba un nucleu care sa detina si sa produca, altminteri stanga e utopie curata cum a fost la noi, sau pacaleala pt fraieri cum e acum tot la noi. Nucleul insa trebuie sa fie legiferat ca sa nu imixtioneze cu politicul.

  17. @ zev

    am avut un pic de timp liber si am zis sa-ti testez capacitatea de reactie pro-Ponta si indicele de pupincoorism . Cu indicele stai bine dar la capacitatea de reactie te misti greu ; ai inceput sa imbatranesti …

  18. Ştiţi de ce, domnule Năstase? Pentru că ideolgia dominantă în mediul cineaştilor din ţară este MARXISMUL CULTURAL infuzat prin itermediul lui Lars von Trier şi a sa „Dogmă 95”. Dar există şi excepţii – precum Nae Caranfil (acesta neafiliat curentului) sau din aceia care, folosind mijloacele propovăduite de Von Trier, le redirijează contrar intenţiilor ideologului şef (cum ar fi filmele lui Tudor Giurgiu, Dan Chişu ori „Portretul luptătorului la tinereţe” al lui Constantin Popescu).

  19. Lucrurile sunt exact aşa cum le descrieţi ….Când am văzut “Toată lumea din familia nostră” , filmul lui Radu Jude, mi-am spus “Iată un film bun, dar un film bun DESPRE INFERN… nu doresc să-l revăd…” Şi am tot văzut în ultimii ani filme româneşti bune şi foarte bune. Dar, la fel, pe cele mai multe dintre ele nu mi-am dorit să le revăd. Sau, pentru rigoare, poate că au fost câteva: “E pericoloso sporgersi ”( aşa e, @centru) , “Restul e tăcere” şi “Asfalt tango”, toate aparţinându-i lui Nae Caranfil, care are un talent uluitor de a nu prezenta sordidul ca atare ci de a-l îmbrăca , delicat , în tandreţe… Aş mai spune “O vară de neuitat ” , filmul lui Lucian Pintilie …cred că pe acestea le-aş revedea cu plăcere.

    În opinia mea s-a făcut risipă de urât şi de realism şocant în filmul românesc. Pentru lumea occidentală, cu batistuţă şi cu rutină comodă în toate cele, e cumva interesant să caşte gura la “omul-elefant” , deoarece dânsa, lumea europeană şi finuţă, nu ştia că aşa ceva mai există. Urâtul a exercitat mai întotdeauna o anumită fascinaţie … nu ştiu dacă cinematografia românească trebuia , totuşi, să stoarcă urâtul în plămădeala mai tuturor scenariilor .

    Dar vreau să vă spun , prieteni, că am văzut acum câteva zile un film de-o frumuseţe rară despre tragedia unei ţări, care nu mai este astăzi o ţară, ci mai multe cioburi din ceea ce-a fost odată o ţară . Am ezitat mult până a mă hotărî să-l văd, pentru că era despre Kosovo, despre un băieţel, despre un bunic care moare , despre un preot ortodox într-o regiune musulmană, despre forţele de menţinere a păcii, despre un tată care bea prea mult , despre lucruri atât de sfâşietoare încât îmi era pur şi simplu greu să mi le imaginez… Dar filmul sârbesc “ENCLAVA” , regizat de Goran Radovanović , cu muzica semnată de Eleni Karaindrou, o compozitoare strălucită de muzică de film , nu este despre ură, despre atrocitate şi despre lipsa de speranţă, ci despre frumuseţe, despre dragoste, prietenie şi despre posibilitatea individuală de a învinge tragediile unei istorii neîndurătoare.

    Mi-a curs şuvoi de lacrimi pe obraz, către sfârşitul filmului. M-am bucurat însă că am putut să plâng nestăvilit pentru lucruri atât de tulburător de frumoase.

  20. „Arta cu tendință ” o moștenim de la Gherea!
    Mă revolt de câte ori văd astfel de filme, dar, în parte, asta este o frântură din realitatea noastră. Dar mai dureros este atunci când în filmele noastre vezi cum sunt încadrați în școli profesori care nu sunt profesori, fără să li se ceară diplome ( ceea ce nu se întâmplă, pentru că totul e computerizat, că posturile se ocupă prin concurs), cum doctorițile trăiesc cu tineri brancardieri, învățătoare manichiuriste, profesoare menajere, arhitecți implicați în traficul de ființe umane și alți intelectuali decăzuți. Oare nu mai avem intelectuali care să își facă treaba sau care să fie morali? Niciodată personajele nu trec prin fața sau nu vizitează vreun monument, așa de dragul „artei pentru artă”, ca să ne promovăm și noi turismul! Nu este film italian ( chiar și în cele neorealiste), francez, sud-american, turcesc , nord-american, indiferent de subiect, în care să nu vezi măcar o imagine care să reprezinte un monument, ori peisaje frumoase sau orașe văzute de sus, în toată splendoarea lor, ca să dorești să le vizitezi !
    Ne place, nu ne place, asta înghițim, pentru că asta ni se oferă.
    Aceeași situație este și în muzică. Îmi amintesc de regretatul profesor Pruteanu, care spunea, referitor la muzică, că publicul tânăr își formează gustul muzical după ceea ce i se oferă.

  21. @ZeV: nu am nici pe departe expertiza Bizonului. Ceea ce ai citat mi se pare de bun simt: principalii doi inamici ai avioanelor invizibile sunt timpul si dezvoltarea stiintifica. Nu doar ca exista demult radarul cehesc capabil sa vada avioane invizibile, adica e clar ca e cam greu de protejat un avion la un domeniu ultralarg de lungimi de unda ale radiatiei electromagnetice, dar cu siguranta s-a dezvoltat si o grupa de radare care incepusera a exista inca in urma cu 4 decenii si anume radarele pasive. Ca sa nu mai pun la socoteala ca avioanele pot fi detectate nu doar cu ajutorul radiatiilor electromagnetice, ci prin detectarea si interpretarea tuturor efectelor produse de zborul lor. As fi insa mai prudent in laudarea acelui avion T-50 al carui nume este vehiculat de asa mult timp. Vezi tu, aviatia cred ca este un domeniu in care vorba „cat dai, de atata ai” este foarte adevarata, si tot asa am vazut de atatea ori ca rusii au o capacitate uriasa de a minti. Deci nu stiu daca nu cumva, in fraza respectiva, ei adopta postura vulpii la struguri: nu merita, sunt acri. In alta ordine de idei, nici nu m-as grabi sa compar asa numite avioane pentru crearea de superioritate aeriana cu avioane zise de front. Nu cunosc care dintre avioane s-a dovedit mai tare in Virginia, chiar am difuzat imaginile pentru frumusetea lor. Stiu ca francezii s-au dus cu doua Rafale, britanicii cu opt Typhoon si nu stiu cate F-22 au pus americanii.

  22. Presa auto franceza, o presa auto care mi se pare mai onesta decat aceea germana, anunta cu placere ca Mini Cooper S (BMW) si-a pierdut superioritatea dinamica in fata lui …DS3 facelift (Citroen), in declinare Performance. Putina lume stie ca motorul de 1,6/208CP al lui DS3 este proiectat de BMW. Vizionare placuta a acestui test comparativ!
    https://youtu.be/_phUiADSji0

  23. Asta i-o fi durut mult și tare!!! Le dați treabă iar celor din puterea a patra!

    Dar adevărat ce spuneți. Poate că nu mai avem pe nimeni prin cinematografie care să aibă simțăminte corespunzătoare sau chef de muncă. Un film de asemenea anvergură, vor spune unii, are nevoie de un buget pe măsură. Eu mă gândesc, ar fi nevoie și de multă muncă. De cercetare, de studiu, de patriotism, de sentimentul apartenenței la ceva mare și măreț, de profunzime, este nevoie să înțelegi cine ești și de unde te tragi.

    Depinde de ce faci filme. Vrei să iei premii, bani, glorie, vrei să te exprimi ca artist, ești pătruns de… ceva? @Ancapad spune mereu lucruri cu care nu sunt de acord – azi îi dau un pic de dreptate, nu toată.

    Eu mă văd, în viața mea, mereu într-n tren cu mulți pasageri, cu locomotiva zburând fără lumini spre Nu-știu-unde, toți fac te miri ce, așteptând sau nu, stația la care vor coborî; nimeni nu are nici o curiozitate referitoare la cele ce trec prin dreptul nostru, pur și simplu stau în vagon și călătoresc… Nimeni nu se uită pe geam, ei nu văd florile câmpului, păsările cerului, creaturile pământului, ploaia, furtuna sau trăsnetul, munții ori viscolul… Care eroi? Ce sentimente de patriotism și unitate? Ce-i cu voi? Este băutură, mâncare și femei! Aici tre’ să fie raiul!

    Mai văd în vagoane și oameni ca mine, care se tem că trenul merge prea repede, că nu avem timp să vedem și să înțelegem prea multe, că noi nu ne grăbim spre destinație, noi am vrea să călătorim cât mai mult și fără sfârșit… Cine vrea să facă un film despre asta?

  24. Ehe …

    fiecare tara cu „eroii” ei . Aia pe care ii „face” presa si intelectualitatea locala.
    Azi la noi mare eveniment – cel putin la romnaiatv .. : priveghiul lui Fane Spoitoru!!!!
    Mare om! Mare erou!
    Mari jurnalisti!

    Si ce patron! Telijent cu cult .. teleptual caere va sa zica …

    Asta imi aduce aminte ca in august 2012 stirea de presa care era adusa la cunostinta publicului era moaratea tatalui lui Leo de la Strehaia.
    Mare pesonalitate acest Leo de la Strehaia! Si tac-su la fel.

    Nebagata in seama a trecut insa o alta trecere la pacea eterna .. ca tot atunci in august 2012 se savrasi si Ioan Dicezare. Aviator.16 victorii, 3 probabile, 500 de misiuni de lupta.
    Ordinul Mihai Viteazul, clasa a III-a
    Ordinul Virtutea Aeronautica Cavaler cu 2 barete
    Ordinul Virtutea Aeronautica Cruce de Aur cu 2 barete
    Ordinul Coroana României, clasa a V-a, cu spade și panglică de Virtute Militară
    Crucea de Fier, clasa I
    Crucea de Fier, clasa a II-a

    Pai se comaapra un prapadit ca asta

    https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/c/c2/Ioan_Dicezare_1943.jpg

    cu o perspnalitate precum

    https://encrypted-tbn3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRF8QUY69JjdOt3OYmh2ULmSY0UKYd1cDJoLE_dWVWbee3q_4U1

    Fane Spoitoru?!
    Asta e eroul ca a dat in poltist cu sabia!!!

    Si astia sunt presarii nostri …. si valorile lor. In tnn cu valorile prorpetarilr de presa …

  25. Hollywood si toata industria cinematografica americana ( dimpreuna cu toata media )
    =
    Cea mai mare masinarie de propaganda si minciuni , de rescris istoria , de spalat creiere , de influentat comportamentele , de manipulat populatia si de prostit prostii .

    In ultimii ani au aparut si alte instrumente si canale de diseminare a propagandei: social media , digital media , mobile media , etc.

    Se numeste Programare Neuro-lingvistica ( NLP)

    https://ro.wikipedia.org/wiki/Programare_neuro-lingvistic%C4%83

  26. Urmaresc un documentar exceptional al doamnei Avram la Antena 3 despre cum se distruge compleuxul energetic national, cu efecte devastatoare pentru oamenii simpli, cu pierderi de locuri de munca, si cu smecheri cuplati la politicieni si ministeriabili. Te intrebi: cine conduce de fapt Romania?

    Vedeti, „tinerii frumosi si liberi” condamna comunismul, si nationalizarile comuniste. Dar, azi se fac nationalizari masive pentru ca marele ban sa invinga pe cei saraci. Au murit oameni pentru ca statul le-a luat casele pentru ca sa se extinda interese economice. Se vorbeste chiar de dl. Gitenstein, prietenul domnului Basescu, seful Fondului Proprietatea, care isi face politica de facut bani in dans cu Guvernul actual. Pai e Guvern „tehnorat”, nu „social”. Daca mori citiva sarantoci si copiii lor, ce conteaza atita timp cit „domnii” isi fac profitul baban? Pe citi morti stau viloaiele alea ale barosanilor?

    Foarte trista aceasta trecere a avutiei nationale pe mainile hienelor. Ne mai miram ca sunt multi care cred ca PCR era cel cel mai bun partid…Sigur, era unicul, dar cred ca aveau mai multa grija de oameni.

    De ce nu ies acei tineri sa demonstreze pentru devalizarea romanilor de ce le apartine?

  27. liviu bejan
    aprilie 15, 2016 la 8:11 pm

    Nici vorba , eu nu laud avionul T-50, despre care nu am informatii suficiente, vreau sa spun ca zborul demonstrativ al unui avion oarecare nu reflecta si capabilitatile acelui avion intr-o confruntare directa si la vedere in conditii de razboi.
    Dar daca vreti sa ne rezumam doar la frumusetea zborului, imi amintesc ca Mig 29 face cele mai frumoase manevre, deplasandu-se pe orizontala cu varful in sus, la aproape 90 grade, ceea ce nu este in zona de potentza a oricarui avion.
    Cineva scrie pe alt blog:
    ,,În week-end, am fost la mitingul aerian din Plovdiv. Am revăzut Gripen, Typhoon, F16. Sunt avioane senzaționale cu care am și avut ocazia să zbor. Un aparat rusesc m-a lăsat cu gura căscată: MIG 29 M OVT, avion cu tracțiune vectorială. Uluitor!”

  28. liviu beja
    ps
    Apropo de ,,cat dai atata ai”, imi aduc aminte cate camioane cu parai au cheltuit partenerii nostri strategici pe programul de navete ,,Space Shutlle”, de care s-a ales, pana la urma, praful si intepenirea in muzee…ca sa ajungem in situatia in care NASA a incheiat contract cu rusii pentru deservirea Statiei Spatiale cu ajutorul batranelor si banalelor Soyuz, ce pot fi construite aproape cu ciocanul si surubelnita (metaforic vorbind). (Z)
    Ce vreau sa spun? Nu intotdeauna ce este foarte scump este si foarte bun (aici in sens de fiabil) si viceversa. (Z)
    As mai adauga ca, spre deosebire de americani (care mizeaza acum pe inspiratia si resursele unor firme private), rusii isi continua programul de modernizare a flotilei de rachete purtatoare:

    ,,23 decembrie 2014

    În această dimineaţă, de pe cosmodromul Pleseţk a fost lansată cu succes racheta purtătoare Angara-5 versiunea grea n.r.) La ceremonie a luat parte printr-o conferinţă video preşedintele rus, Vladimir Putin.

    Şeful statului a menţionat că la construirea Angara-A5 s-au folosit cele mai performante tehnologii. Cu ajutorul rachetei purtătoare pot fi lansate orice fel de aparate spaţiale, atât cu destinaţie militară, cât şi civilă. Putin a adăugat că toate piesele rachetei sunt de provenienţă rusească, iar tehnologiile corespund standardelor moderne, inclusiv cerinţelor ecologice”
    ,,Angara utilizează o tehnologie mai „curată”, deoarece este propulasată de un amestec de kerosen şi oxigen lichid, mai puţin poluant decât carburantul toxic folosit de lansatoarele de tip Proton.”

    ..Si am mai gasit ceva interesant:
    ,,14 martie 2016
    Misiunea ExoMars 2016 (program comun europeano-rus) a pornit în data de 14 martie 2016, ora 09:32 UTC, la bordul unei rachete Proton-M, cu o treaptă superioară Briz-M, și va ajunge la Marte în octombrie 2016.
    Programul Exobiology on Mars (ExoMars) a fost inițiat de ESA în colaborare cu NASA, dar agenția spațială americană s-a retras pe parcurs din majoritatea activităților. ESA a găsit un nou partener în Roscosmos, agenția spațială rusă urmând să furnizeze rachetele pentru lansarea misiunilor și unele instrumente științifice. Misiunea ExoMars 2016 include un satelit denumit Trace Gas Orbiter (TGO) și modulul Schiaparelli.”

    COMENTEZ:
    Este pacat ca guvernul american nu gaseste bani pentru NASA, dar arunca zeci de miliarde pentru complexul militaro-industrial.
    Poate ca daca ar fi facut-o, omul ar fi amartizat deja , dupa succesul programului Apollo.
    Asa, cu toate miliardele cheltuite, nu vad cum armata SUA (nici nu mai vorbesc de NASA) ne va putea apara , in viitorul previzibil, de un eventual mare asteroid.
    O poate face doar cu ajutorul efectelor speciale de la Hollywood (ca tot veni vorba de filme), dar nu vad cum ne vor proteja acestea. (Z)
    Apropo, este mai probabila, dupa parerea mea, iminentza unui astfel de corp ceresc in proximitatea Terrei, dacat un eventual atac rusesc neprovocat asupra SUA si aliatilor sai (cica) ,,parteneri”.
    Bani irositi, stimate coleg. (Z)

  29. Astazi m-a ,,luminat” Dumnezeu si am inteles, in sfarsit, metafora celor de la Taxi.
    De fapt, autorii inteleg prin ,,lemn”, copacul si padurea, pe care, Dumnezeu le iubeste, deoarece Dumnezeu isi iubeste Creatia, adica Viata.
    Doar omul iubeste lemnul (prozaic vorbind). De ce omul iubeste lemnul ? Simplu, deoarece se poate transforma, extrem de usor, in bani. (Z)

  30. Doru Coarna
    aprilie 15, 2016 la 4:38 pm

    Sper ca nu fac ceva ilegal daca am o alta perceptie, respective ca PSD procedeaza extrem de inteligent, neatacand candidatii partidelor adverse.
    Dupa cum vedeti, lasa dreptacii sa se canibalizeze intre ei.
    Daca veti urmari cu atentie si obiectiv evenimentele, veti constata ca MM este atacat chiar din interiorul PNL (de catre oameni foarte importanti) , de catre presa de dreapta si de catre ,,societatea civila” ( a se citi oengeurile sorosiste si ne-romanesti care il sustin pe Yohannis).
    Nici nu mai amintesc de presa fosta si actuala basista.
    La randul lui, nici Victor Ponta nu il ataca pe Marian Munteanu – personaj obscur pe care si eu il compatimesc. Ca spune adevaruri despre sefa DNA, intr-adevar, face acest demers mult prea tardiv, dupa ce a propus-o la conducerea noului Gestapo. In fine, asta este alta discutie
    Revenind la Marian Munteanu, iata ce scrie Ponta (pe facebook):
    ,,Si sincer eu cred ca este injositor pt Marian Munteanu sa candideze pentru demagogii astia!!! Bietul domn Quintus! Bietul Marian Munteanu!”, a scris Ponta pe Facebook.”

    COMENTEZ:
    Foarte corect, nu vad ce mai e de comentat, amice de departe. (Z)

  31. Adrian B.
    aprilie 15, 2016 la 4:44 pm

    Ție nu ți-e rușine? De ce aceia cărora le place Ponta sunt pupincuriști? Tu deții adevărul absolut și știi ce e bine și ce e rău? Sau ești puțin bolnav și te oftică oricine te contrazice?
    Sper că Dl Năstase îmi va accepta acest comentariu, el fiind o replică la mizeria postată de tine. Altfel, te ignor, dar jignirile ne obligă să reacționăm.

  32. N-am prea văzut filme românești, deși, în general, cumpăr cu precădere mărfuri românești și caut să încurajez economia românească.
    Cred că am o prejudecată peste care nu pot să trec.

    Am încercat să văd „Patru, trei, doi” al lui Mungiu parcă, și n-am rezistat fiindcă nu înțelegeam mai nimic din replici și nu vedeam mai nimic, scenele fiind întunecate. Apoi, scenariul nu m-a interesat, dat fiind faptul că, înainte de 1990, auzeam multe dintr-astea. Am avut o cunoștință care a și murit din cauza unui avort făcut de o nepricepută.
    Îmi place în schimb cum lucrează Nae Caranfil care folosește cu succes ironia și autoironia.

    Cred că juriile festivalurilor internaționale sunt impresionate mai mult de scenariile, temele filmelor românești, decât de realizarea artistică.
    Am văzut de curând „Babel” și „The Revenant” ale lui Inarritu și mi-am dat seama că tipul pedalează mai mult pe mijloacele artistice specifice artei cinematografice, decât pe temă.
    Cinematograful e arta imaginii. Scenariul e specific artei literare, muzica – artei muzicale, replicile – artei dramatice.

  33. În India a avut loc un incendiu la un templu, din cauza artificiilor, în urma căruia au murit, deocamdată, 100 de oameni.
    Primarul n-a demisionat? Prim-ministrul n-a demisionat? Preoții, Buda n-au demisionat? N-au dosare penale?

    În Tenerife a căzut din senin un bloc. Primarul n-a demisionat? prim-ministrul spaniol n-a demisionat? regele n-a abdicat? N-au dosare penale?

    În SUA s-a prăbușit o porțiune dintr-o șosea. Guvernatorul statului mai e în funcție? Obama mai e președinte?

    Demnitarii ăștia din alte țări n-au onoare, domnule, n-au simțul răspunderii…

  34. @ Ghita Bizonu’ aprilie 15, 2016 la 2:03 pm

    Da Bizoane, suntem pe aceeasi lungime de unda, macar odata….

    Povestea cu nevasta-mea si cu fii-mea nu-mi prea place dara deh, pana la urma si mama-mea tot femeie a fost…….ca doara din femeie ne tragem toti..

    Adevarata-i si povestea cu butoaiele cu muraturi…ce sa-i faci, cand este adevarat…adevarat-ai…

    Totusi, aici nu te-am inteles:

    „Pana la urma depinde si de ce crezi tu despre tine …”

    Pana la urma ceea ce cred eu despre mine, crede-ma rogu-te ca este prea putin relevant….adica irelevant pentru toti ceilalti in afara de mine.

    Personal nu am cum sa fiu obiectiv fata de ceea ce as crede despre mine…totusi….prea putin imi pasa de parerile personale despre mine insumi……

    Ca idee mi-ar place sa fac multe alte lucruri fata de ceea ce am facut deja, dar pentru moment nu am loc, deoarece sunt un pic blocat la mantinela…

    Dimpotriva ceea ce conteaza este ceea ce faci tu pentru altii….
    Acest lucru este cel care pana la urma va ramane dupa tine si nu…ceea ce crezi tu despre tine.

    Faptele tale fata de ceilalti iti vor pune eticheta si te vor baga in sertarul in care meriti sa fii bagat.

    Mai pot sa-ti spun un lucru:
    Odata ce ai inchis ochii in lumea asta si sufletul tau se va indrepta spre celalalt taram, sufletului tau nu-i va mai pasa catusi de putin fata de ceea ce ai fost in asta viata sau cate ai avut……Tine minte acest lucru, ai sa vezi ca atunci cand momentul va veni, ai sa-mi dai dreptate.

    Mai departe, vorba aceea….
    „De-o fi pace, de-i razboi, bucurosi le-om duce toate…..”

  35. Marian Nicolae

    matale ai ceva probleme cu limba romana as zice .. Povestea cu nevasta-mea si cu fii-mea nu-mi prea place dara deh, Dupa cum ar trebui sa stii in limba romana nu ai un impersonal on ca in franceza sau man ca in doiceasca. Asa ca noi folosim un impersonal mai ciudat daca te ceva (plangi, sustragi, samd) .. Deci in extrem de multe cazuri daca te iei dupa gura lumii… nu te referi la cel cu care vorbesti ci te exprimi „in general” adica impersonal . Asa trebuia inteleasa si cestia cu daca te plangi in mahala ca nu era vorba despre tine si famelia ta … ci o vulgalizata exemplificare a pozitiei „intectuale” curente „noi mici si prosti” – dar iata o alta ciudatenie – aia care se plang ca „noi” nu se considera ca facand parte din grupul incriminat „noi”.

    Daca ai fi inteles cele de mai sus ai fi intels si de ce am scris „Pana la urma depinde si de ce crezi tu despre tine …”
    De multe ori esti (man/on) perceput si in functie de ce afirmi tudespre tine (iar trebe inteles man/on)
    Uite rusii se descriu ca „eliberatori”. Gata sa te elibereze si de si de punga ta . O cred ei si ajung sa ii convinga si pe altii (apropos l-au eliberat si pe ata de casa parinteasca, pe mama de locruile copilaroieo si tineretii ei , pe unel dintre rudele si afinii parintilor mei de viata – asta in 1940!)
    Polonezii se descriu drept cavaleri (sensu figurat), drepti, samd. Nicodat nu o sa iti zica ca sunt niste betibani nenorociti pe langa care rusii pot trece relativ abstinenti! Suedezii sau finlandezii o sa se descrie si ei merituoasi … da nu vor zice ca beau mai dihai ca polonezii si daca leahu se multuneste sa caza sub masa…nu mai dau detalii

    Insa „noi” ce facem?
    Ne descriem ca „ultimi oameni” Vrem sa” intram in Europa” cand de fapt noi cam suntem buricea Europei geografice (care incepe din Ural si de pe litoralul vestic al Caspicei)…
    Samd etc sa.

    Si omu, chiar daca este „vestic”, „civilizat” are o mare placere sa creaza ca altu e mai prost si mai rau decat el. Adica i se „confirma superioritatea”…
    D’aia am scris „Pana la urma depinde si de ce crezi tu despre tine …” ca daca tu (man/on) te descrii (crezi ca ai fi) ca prost, bruta. lenes , necivilizat, nazist – apai ala de nu te cunoaste de ce nu ar crede ca ai dreptate?!

  36. @Gita Bizonu’

    Tot in capitolul „filme americane care ridica in slavi eroismul sovietic” l-as pune si pe „K-19 – The Widowmaker” plasat intr-o perioada istorica in care adversarii sovieticilor nu erau nazistii (deci rusii, ca dusmani ai baietilor celor mai rai, nu mai erau chiar atat de rai), ci chiar americanii.

    https://en.wikipedia.org/wiki/K-19:_The_Widowmaker

    Tot in aceasta cateogrie as pune si serialul „The Americans”, un serial despre o familie de spioni in perioada de apogeu a razboiului rece, care reuseste si dupa patru sezoane sa ramana nuantat si sa nu cada (prea des) in clisee propagandistice.

    https://en.wikipedia.org/wiki/The_Americans_%282013_TV_series%29

  37. Aş vrea să ştiu dacă „Poziţia copilului” al lui Netzer reflectă ipostaze jalnice sau un fapt din viaţă? Se pare că unii de prin vest au rămas surprinşi să vadă că prin ţărişoara noastră există şi burghezie, nu numai lumpen.

  38. @ Ghita Bizonu’ aprilie 16, 2016 la 11:29 pm

    Din cate stiu eu nu am probleme cu limba romana, totusi ceea ce este amuzant in afirmatia ta Bizoane, este faptul ca rade ciob de oala sparta…..

    Revenind la „nos oignons…” din moment ce vad ca te descurci un pic si cu franceza, cred ca m-as putea descrie ca un simplu Dac, unul adevarat, exact acelasi Dac despre care Roma, in urma cu doua mii de ani vorbea cu respect, asta ca sa clarificam unde stam.

    Un simplu Dac dragule, unui dintre cei care au stat ca spinul in coasta marilor imperii cotropitoare.

    PS. Se intampla sa fie adevarat 100%…..

    Multumit…???

Dă-i un răspuns lui Adrian B.Anulează răspunsul