Lansarea Atlasului Dunării, la FET

 

Coperta-3-1.jpgFundația Europeană Titulescu vă invită marți, 9 februarie 2016, începând cu ora 16.00, la lansarea albumului Descriptio Danubii. Hărțile Dunării în patru secole de cartografie. Vor lua cuvântul: Radu BOROIANU, președintele Institutului Cultural Român, deputat Ionuț VULPESCU și Ovidiu DUMITRU, directorul Muzeului Național al Hărților și Cărții Vechi. Moderator: prof.univ.dr. Adrian NĂSTASE, președintele FET.

Evenimentul va avea loc la Casa Titulescu, Șos. Kiseleff nr. 47, sector 1.

afis.jpg

 

16 gânduri despre “Lansarea Atlasului Dunării, la FET

  1. Proiect de primar general: Recentralizarea bugetelor sectoarelor? Presedintele Miscarii Populare (MP), Traian Basescu, a declarat duminica seara, la B1TV, ca nu a luat o decizie in privinta candidarii sale la functia de primar general al Capitalei. Nehotararea vine dintr-o posibila problema de imagine, o candidatura a unui politician cu experienta s-ar putea rasfrange negativ asupra caracterului de partid nou al MP. Temerea este insa discutabila. Teza corecta este impletirea experientei maturitatii cu energia tinereasca. Absolutizata, oricare din cele doua extreme, gerontocratia sau juventocratia, ar reflecta in egala masura un dezechilibru de leadership. Pe de alta parte, scrupulele respective au devenit inutile, dupa ce Basescu a fost ales presedinte al MP. Mult mai preocupanta, chiar ingrijoratoare, este o alta idee a fostului edil-sef al Bucurestiului, cand a sustinut, cu acelasi prilej, ca marea problema a Capitalei ar fi impartirea bugetului in sapte. Practic, Basescu a sustinut ca bugetele de sectoare ar trebui data de Consiliul General al Primariei Municipiului Bucuresti, ceea ce intra in contradictie flagranta cu spiritul democratic al epocii, de descentralizare. “Marea problemă a Capitalei este o ticăloșie făcută de Adrian Năstase, neînțelegând că un oraș este mai important decât bătălia cu mine, când a dat o ordonanță de urgență prin care bugetul Primăriei Capitalei se disipa în șapte bugete. (…) În condițiile în care Capitala are de asigurat serviciile vitale ale Bucureștiului — încălzire, apă, transport, repararea magistralelor rutiere principale, spitalele — (…) să muți la Sectoare 50% din bugetul Primăriei Capitalei este o crimă. Primarii de sector, sigur, de asta au bani de panseluțe”, a afirmat Băsescu. “În mod normal, bugetele de sectoare trebuie date de Consiliul General. Consiliul General spune: din atribuțiunile mele ca și primărie mare a Capitalei am de făcut de asta, iar voi — care aveți și voi de făcut parcuri de sector, părculețe, aveți de îngrijit curtea școlii, aveți de făcut asta — ai buget atât, votat de Consiliul General, (…) iar restul trebuie concentrat pe ce e de făcut în București”, a declarat Băsescu, dând ca exemplu faptul că în București este nevoie de zeci de pasaje subterane și parcări, investiții care necesită fonduri importante. Fara diviziunea intre primaria municipiului si primariile de sectoare exista marele risc al impotmolirii in centralismul birocratic, ale carui efecte le-am vazut in comunism, dar si in postcomunism, pana la descentralizarea bugetara. Ne amintim de contrastul respingator dintre stralucirea unor obiective din vitrina municipiului si mizeria de masa din sectoare. Recentralizarea bugetului local va insemna ca municipiul sa ia partea leului, lasand sectoarele de izbeliste, fara resurse, unde de fapt traiesc oamenii si unde sunt cele mai multe probleme sociale. Puseul de centralism al temperamentalului fost presedinte si fost primar general nu este insa greu de inteles. Temperamentul tau este destinul tau, spune o vorba inteleapta.

  2. Marea victorie oltenească de la anul Domnului 599 împotriva Avarilor. A fost prima înfrângere de importanță majoră aplicată Avarilor, considerați până atunci invincibili. Nu mai știm nimic despre această bătălie importantă pentru România și datorită modului cum o transmite cronicarul Theophylact Simocatta. El vorbește despre bătălia de la Viminacium. În realitate, zona luptelor contra Avarilor a fost situată pe malul din stânga al fluviului Dunărea, mai precis în raionul pe care acum îl denumim Drobeta Turnu Severin. Istoricul bizantino-egiptean Theophylact Simocatta prezintă la modul colosal istoria aceasta veche îndrăgită atât de astronomul Copernic, cât și de mitropolitul Dosoftei. În lupte participă și un început de armată thematică, adică o armată locală, formată din autohtoni “socii”-alizați, comandată de generalul Comentiolus. Theophylact Simocatta atribuie victoria generalului Priscus, favoritul său, iar nu generalului Comentiolus. La anul Domnului 602, uzurpatorul Phocas îl omoară pe Comentiolus, dar Priscus scapă. Mai mult, generalul Priscus devine ginerele uzurpatorului. Domnitorul Petru Rareș consemnează în Enciclopedia murală de la Moldovița cea de a doua lovitură majoră aplicată Avarilor, la anul 626. Mai departe, avarii vor fi scoși definitiv de pe scena Istoriei prin lovituri mici, aplicate începând cu anul 790 de către Charlemagne. Dar poate că-i vorba despre altă categorie de avari, anume despre Avarii Pannonieni.

  3. @Adrian B. „În privința impozitului pe clădiri, trebuie clarificat, pentru toată lumea, care a fost intenția legiuitorului. Și anume faptul că în cazul locuințelor în care avem un sediu de firmă unde nu-i activitate sau chiar dacă e activitate – nu se înregistrează cheltuieli, așa cum scrie în Codul Fiscal, impozitul datorat este cel pentru locuință și nu trebuie făcute evaluări pentru cota-parte.
    Acele prevederi, cu impozitarea diferențiată în funcție de cota-parte alocată pentru desfășurarea activității sunt aplicabile și ar fi trebuit să nu fie probleme în sensul acesta. Sunt aplicabile atunci când sunt desfășurate activități și se înregistrează cheltuieli. O să clarificăm, nu e nimic de modificat aici. Credem că legea e suficient de clară. Și asta a fost intenția de la început, ca această reașezare să nu afecteze așa-numitele firme de apartament, persoanele fizice autorizate care au sediu acasă sau profesiile libere. Asta s-a dorit de la bun început!”
    http://www.universuljuridic.ro/clarificari-privind-impozitarea-imobilului-in-care-isi-au-sediul-o-societate-comerciala-pfa-ori-profesiile-liberale/?utm_source=Newsletter__Lista_UJ&utm_medium=gmail.com&utm_campaign=newsletter_280028

  4. Fragmentarium Politic
    februarie 8, 2016 la 11:24 am

    Basescu are, cel putin partial, dreptate. Bugetul Capitalei ar trebui sa fie indivizibil pentru MARILE PROIECTE DE INFRASTRUCTURA. Nu poti splita, spre exemplu, un bulevard important in doua entitati distincte, cu doi coordonatori/responsabili de sector, decat daca pui o bariera intre sectoare, ca in Berlinul razboiului rece. Mai ramane sa sectionezi si cladirile functie de apartenenta sectoriala.
    Intr-adevar, nu stiu daca domnul Nastase a gandit-o, dar este gresita ideea fragmentarii Bucurestiului si pulverizarii autoritatii intre mici centre, de multe ori, antagoniste dpdv politic.
    In cazul Capitalei, domnule Fragmentarium, nu se aplica nicicum principiul descentralizarii, deoarece, avem de-a face cu o entitate unitara, indisolubil agregata din asazise sectoare – arbitrar si birocratic constituite. In Bucuresti, LUPTA POLITICA TREBUIE SA TREACA IN PLAN SECUND !
    Primarii de sector ar trebui sa se ocupe doar de gestionarea taxelor si impozitelor ,,locale”, reparatiile de scoli si spitale, spatiile verzi, intretinerea strazilor secundare, salubritate, apa-canal, retele, etc.
    Dar, Atentie:
    Este necesara o modificare legislativa, astfel incat sa fie (mai) usor posibila rectificarea bugetara intre sectoare, chiar daca sunt bani alocati in conturi diferite si cu destinatii diferite, astfel incat sa nu ramana un spital din sectorul X nefunctional/nefinalizat la cap. reparatii capitale, iar in alt sector (Y), sa nu fie cheltuiti banii integral pentru intretinere spatii verzi, pana la finele anului fiscal/bugetar current, bani care sa intoarca la bugetul statului si sa se creeze excedente artificiale si toxice.
    Pana la urma, planurile urbanistice si dezvoltarea per ansamblu in Bucuresti trebuie tratate ca obiective unitare si strategice. De aceea este nevoie de un Primar General cu mult mai multa autoritate decat in prezent si care sa poate chema primarii de sectoare la ordin, daca nu-si indeplinesc atributiunile.
    Sigur, unii vor spune ca exista Consiliu General. Se stie, in practica, ce blocaje se produc urmare a aliantelor politice efemere, neprincipiale si fragile, la limita majoritatii. De aceea este necesar un Primar puternic care sa poata sa-si impuna proiectele. Ar trebui, sa spunem, un gen de relatie ,,Presedinte American – Congres American.
    As merge mai departe, daca ar fi dupa mine, as schimba Constitutia astfel incat seful statului sa conduca de facto guvernul Romaniei. Adica sa fie si Presedinte si Premier. Nu este normal sa avem doi executivi care sa se calce pe bataturi.

  5. Cu ajutorul Constituţiei şi al legilor adoptate pe baza acestei Constituţii, poporul român a fost adus în situaţia de a fi cel mai sărac popor din Uniunea Europeană, în ciuda uriaşelor resurse naturale, pe care ni le-au lăsat Dumnezeu şi strămoşii noştri.

    Am fost deposedaţi de toată avuţia productivă pe care o acumulaserăm până în anul 1989.

    Am fost deposedați de fabrici, de uzine, de bănci. O bună parte au fost distruse, demolate, vândute ca fier vechi, banii încasaţi fiind transformaţi în vile şi jeep-uri, sau transferaţi în afara ţării.

    Cea mai mare parte a fabricilor, uzinelor şi băncilor noastre a fost vândută străinilor, la preţuri simbolice, contra comisioane care au îmbogăţit clasa politică.

    Aproape toate resursele naturale ale ţării sunt exploatate de corporaţii străine, care câştigă profituri uriaşe şi provoacă distrugeri devastatoare mediului înconjurător.

    Aproape jumătate din teritoriul agricol al ţării a fost vândut străinilor.

    Suntem poporul cel mai jefuit din Uniunea Europeană. În România, noii proprietari ai capitalului încasează două treimi din Produsul Intern Brut (PIB), ca profituri, astfel încât nouă ne rămâne o treime, ca salarii şi pensii. Aceasta, în timp ce, în Elveţia, de exemplu, proprietarii capitalului se mulţumesc cu o treime din PIB, restul, de două treimi, revenind salariaţilor.

    Mai mult de jumătate din uriaşele profituri realizate în România nu sunt declarate şi nu sunt impozitate. România a ajuns statul european cu cele mai mici venituri la bugetul public naţional, ceea ce determină lipsa cronică de bani pentru finanţarea serviciilor publice: învăţământ, sănătate, apărare, ordine publică, gospodărirea localităţilor etc.

    De la poporul cu cel mai mare grad de alfabetizare am ajuns poporul cu cel mai ridicat analfabetism funcţional.

    Suntem singurul popor european care, în ultimul sfert de veac, ne-am redus numărul cu peste 15%.
    Suntem singurul popor european în care jumătate din populaţia activă a fost obligată să-şi părăsească ţara, în căutarea unui loc de muncă.
    Suntem singurul popor european care trăieşte în două state diferite.
    Suntem singurul popor european care are un guvern conceput în afara ţării.
    Suntem cel mai umilit popor european.

    Iată unde ne-au adus actuala Constituţie şi legile adoptate în baza acesteia.

    Iată de ce ne trebuie o nouă Constituţie, una pe baza căreia să adoptăm legile prin care să ne luăm ţara înapoi.

    Iată de ce GRUPUL PENTRU ROMÂNIA (GpR) susţine iniţiativa cetăţenească de revizuire a Constituţiei României, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 886/26.11.2015, cunoscută sub denumirea de CONSTITUŢIA CETĂŢENILOR, care prevede schimbarea radicală a modului de organizare a societăţii româneşti şi a statului român, Constituţie prin care românii vor redeveni proprietarii ţării lor, România.

    Iată, câteva din principalele prevederi ale Constituţiei Cetăţenilor:
    1. Schimbarea raportului dintre democraţia directă şi aceea reprezentativă, prin transformarea referendumului în forma principală de exercitare a suveranităţii poporului.
    Poporul român îşi recapătă dreptul de a legifera, de a vota legile, normele de convieţuire socială. Parlamentul adoptă legi numai în limitele stabilite de popor, prin Constituţie.
    Poporul îşi recapătă dreptul de a vota, prin referendum, legi prin care să modifice, să completeze, sau să anuleze legile anticetăţeneşti şi antinaţionale adoptate de Parlament.
    Poporul îşi recapătă dreptul de a demite pe toţi cei aleşi în funcţii publice care nu îşi respectă angajamentele asumate prin contractul electoral.

  6. Fragmentarium Politic
    februarie 8, 2016 la 11:24 am
    Proiect de primar general: Recentralizarea bugetelor sectoarelor? Presedintele Miscarii Populare (MP), Traian Basescu, a declarat duminica seara, la B1TV, ca nu a luat o decizie in privinta candidarii sale la functia de primar general al Capitalei. Nehotararea vine dintr-o posibila problema de imagine…..”

    Băsescu ar fi mai la obiect dacă s-ar gândi şi ar propune ceva în legătură cu
    îmbunătăţirea condiţiilor din penitenciare, loc de parcare al lui pentru cel puţin un deceniu ( vorba aia : dinte pentru dinte ! ), egalul perioadei în care şi-a bătut joc de ţara asta în ultimul hal !
    Astea sunt cam ultimele lui aere ( ca să nu le spun direct pe nume 😳 ) pe care le trage pe la B 1, în speranţa că va interveni licuriciul cel mare şi-l va scoate din maroniul în care este băgat până peste chelie !
    P.S.
    Tembelismul caracteristic celor îndrăgostiţi nebuneşte, îl face să ceară scoaterea din codul penal a abuzului în serviciu şi a traficului de influenţă, infracţiuni de bază în procesul de cercetare al ţiitoarei blonde, în speranţa că va putea beneficia, precum Borcea, de vizitele ei !
    Se pare că Udrea este hotărâtă să şi dea pe gură, nu numai să ia..cu valiza !
    Caz în care caraghiosul amorez s-ar putea să nu mai aibă alte scăpări decât aerele pe care le trage de zor, avându-l pe Orcan în faţă şi pe Leana în gând !

  7. @intrusul februarie 4, 2016 la 10:09 pm

    Am citit cu o oarecare duioşie textul dumneavoastră. Un text plăcut pentru mine… şi lucid, pentru că aşa este… lucrurile se cam întâmplă întocmai cum le descrieţi…M-am gândit că sunt aproape patru ani de când scriu aici. Ceea ce a început ca un gest de revoltă şi o modalitate de protest, şi care trebuia să se rezume, în mintea mea, la câteva postări care mi-ar fi atenuat cât de cât scârba nevrotică pentru cei care au permis ca întâmplarea dramatică ( posibil tragedie) şi împotriva-naturii din 20 iunie 2012, să aibă loc, a evoluat într-un mod neaşteptat, chiar şi pentru mine, în aceşti ani .

    Ce scriu eu? Cunoaşteţi , desigur, tainicele efemeride… trei ani în întuneric, sub apă, uneori mai mult, în stadiu larvar, şi O SINGURĂ ZI în plină lumină , într-un strai nou, strălucitor şi exuberant …dar ce spun eu o zi… doar câteva ore . Se cunosc peste 2500 de specii de efemeride.

    Trei ani “sub apă” înseamnă mult? Eu am stat în lacul călduţ şi blând al tăcerii peste 25 de ani … , având o existenţă fericită , din care au lipsit, deseori, numai banii, dar ABSOLUT NIMIC ÎN REST …Probabil că fiecare lucru pe care îl scriu nu este, la prima vedere, mai mult decât o efemeridă. Mă bucur că admiraţi, uneori, straiul său “metaforic şi chiar riguros”, dar nu uitaţi că , pentru oricare efemeridă adevărată, din momentul ieşirii la suprafaţă, orice funcţie necesară supravieţuirii este suprimată.

    Iar eu nu cred … sau nu ştiu dacă mă pricep să o fac să trăiască mai mult.

  8. ZeV, de-a lungul discursului meu politologic, am afirmat in cateva randuri ca centralizarea si descentralizarea nu sunt bune sau rele prin ele insele, ci prin aplicarea la o situatie sau la o epoca anume. Depinde ce scop si ce obiective dorim sa incurajam sau sa descurajam prin cele doua modalitati, care in speta se refera la luarea deciziilor politice si alocarea resurselor economice. E o chestiune de manual. Prin urmare, sunt greu de convins prin niste afirmatii care tin mai degraba de niste locuri comune ideologice (unitatea entitatii, bariere, ziduri, pulverizarea autoritatii etc.) decat de o argumentatie politico-tehnico-economica bine fundamentata. Etapei de impartire a bugetului local pe sectoare i se vad roadele, deci a fost necesara si benefica. Este un merit al deciziei de etapa, de atunci. Ca etapa s-a incheiat sau se apropie de incheiere este o cu totul alta problema, ce tine in primul rand de politicile investitionale ale viitorului. Sunt absolut de acord ca efortul investitional va trebui sa creasca in viitor, fara de care iesirea din impasurile de infrastructura si de capacitati de productie nu ar fi posibila. Afirmatia ca bugetul municipiului ar trebui sa fie indivizibil pentru marile proiecte de infrastructura este corecta, ceea ce aduce insa in discutie o alta problema, cea a partajarii procentuale sau a surselor de formare a bugetului local. Dar acest lucru nu inseamna ca sectoarele, care sunt unitati administrativ-teritoriale asimilabile judetelor, ar trebui sa ramana fara bugete locale, desi, repet, dimensiunea si sursele sunt o alta discutie. Nevoia unitatii executive este, de asemenea, reala, toti o resimtim. Nu cred insa ca unificarea celor doua ramuri executive ar fi o solutie. In primul rand, pentru ca este nevoie de o putere moderatoare si garanta, deasupra guvernarii, ca cea, revoluta astazi din punct de vedere democratic si electiv (nu iesea din urna), care domnea dar nu guverna, pentru a ramane in picioare in orice criza politica, pentru a putea dispune orice masuri pentru reluarea, fie si pe alte baze, a jocului politic. Parerea mea este ca presedintele trebuie sa fie o astfel de institutie, sacrosancta daca vrei, ca acel punct fix de care te poti lega, nu neaparat pentru a rasturna, cum cerea Arhimede, ci pentru a opri caderea. Poate monocromia politica a celor doua functii executive ar fi o solutie, ce forma sa imbrace este iarasi o problema, sunt cateva modele vizibile, dar si unul invizibil, la fel de eficiente. Altfel spus, daca nu am fost suficient de explicit, este vorba de marimea feliei de tort, nu de tot tortul.

  9. Obsesia patologică a buticarului este plata taxelor. Nu vrea să plătească nici măcar 100 de lei! Este ideologia unui parazit. Există însă o țară unde dorința lui e realitate: Coreea de Nord. Drum bun!

  10. Un naturalist costarican are drept prieten pe crocodilul Pocho. Naturalistul a gasit crocodilul care era intr-o situatie dificila, aproape de moarte si l-a tratat mai bine de o jumatate de an, asigurandu-i nu doar recuperarea ci si ‘suportul moral’ necesar recuperarii dificile si indelungate. Rezultatul este o prietenie om-crocodil mai lunga de un deceniu.
    https://youtu.be/I7fZZUfvx0s

  11. „There’s a special place in hell for women who don’t help each other,” – a afirmat Madeleine K. Albright in sustinerea lui Hillary Clinton. Interesant!

  12. Scuzati , ca in bancul ala cu”eu acum am falat” .. si eu de abia acum am dat peste asta :
    http://www.mediafax.ro/social/raportorul-onu-philip-alston-multi-oficiali-romani-sunt-in-negare-in-ce-priveste-gradul-de-saracie-din-tara-14882472

    Mulţi oficiali români sunt într-o stare de negare în ceea ce priveşte gradul mare de sărăcie din ţară, deşi 40% din populaţie este afectată de acest fenomen, iar 34,1% dintre copii suferă de lipsuri materiale extreme, a declarat miercuri raportorul ONU pe probleme de sărăcie extremă, Philip Alston.

    „Mi s-a spus de multe ori că sărăcia este o alegere. Este, într-adevăr, dar alegerea este făcută prea adesea la nivel de politici guvernamentale”, a mai spus Alston.

    În plus, faţă de 40 la sută din populaţie care este în risc de sărăcie sau de excluziune socială, se estimează că 29 la sută au lipsuri materiale severe, procentul fiind de aproape trei ori mai mult decât media UE”, a mai spus raportorul ONU.

    „Dacă România nu îşi rezolvă problema sărăciei, poţi presupune că nu are bani. Dar banii sunt acolo. Faptul că nu se alocă bani pentru eradicarea sărăciei, deşi sunt colectate taxe la stat, reflectă de fapt o decizie politică. Banii există şi este şi mai important că există motive clare pentru care nu sunt disponibili şi mai mulţi bani. Mai multe guverne din România au făcut alegeri la nivel de politici publice pentru a îmbunătăţi traiul celor care erau deja într-o situaţie bună, nu pe al celor mai săraci. Evaziunea fiscală este ridicată şi există un mare grad de corupţie care scad veniturile la buget. Chiar şi atunci când se iau măsuri pentru eradicarea corupţiei, doar o mică parte a banilor sunt confiscaţi. E o parte bună, pentru că aici scapi cu banii dacă eşti corupt”, a arătat raportorul.

    „Unul din paradoxurile politicii economice constă în faptul că guvernul insistă pe nişte politici foarte bine ţintite. Când am întrebat de ce taxa unică de 16 la sută nu poate fi scoasă, au spus că nu vor să introducă prea mare complexitate în sistem. (…) Până şi cei de la FMI ne-au spus că sistemul de impozitare din România este mult prea regresiv, astfel încât pune o povară prea mare pe categoriile de venit cele mai mici. Contribuţiile încep să se aplice de jos şi se menţin în acelaşi procent până la cei cu venituri foarte mari. FMI a zis că ar trebui mai mult spaţiu financiar pentru cheltuieli sociale

    Adica pe sleau .. saracirea populatyiei romatesti a fots o politica deliberata , mascata sub „anticomunism”. Si au reusit sa ii mire si pe aia de la FMI!

    Si ca sa fiu afurist „tinerii frumosi si liberi” au iesit in strada ca sa mentuina nivelul saraciei..

  13. Succes lansarii si acestei intreprinderi legata de cartografia istorica, de istoria cartografiei! Nu sunt totusi entuziast, succesiunea de harti, dupa parerea mea, trebuind sa arate un regres al romanilor. Dar, daca nu putem avea marturii de progres, sunt bune si cele de regres. Decat deloc,…

  14. @ George Ban

    Am aceeași părere. Pretextul evazioniștilor mărunți e „da p-ăia mari nu-i vede? mă vede pă mine că-s mic…”
    Ăia mari nu se pot ascunde nicăieri. Unii sunt DATORNICI, nu evazioniști.
    Mărunții sunt mărunți, dar mulți câtă frunză și iarbă.
    Pic cu pic se face lac.

    Dar ce vrei? România nu poate fi precum Olanda fiindcă nu e locuită de olandezi, iar Olanda nu poate fi precum România fiindcă nu e locuită de români.

Lasă un răspuns