Povestea Bechtel – spusă de ambasada americană

Unknown

 

 

 

 

 

Un articol din România Liberă („Contractul Bechtel ne mai arde cu 250 de milioane de euro”) m-a incitat să traduc una din telegramele WikiLeaks, transmisă de misiunea de la Bucuresti, din care se poate intelege mai bine felul in care a fost sabotat contractul incheiat cu firma Bechtel. Mai intâi, câteva fragmente din alte telegrame ale ambasadei americane (tot din sursă WikiLeaks):

„Ambasada este la curent cu două proiecte americane de investitii care ar putea fi afectate de climatul politic instabil. In special, efortul Bechtel de a primi plata pentru lucrările efectuate la autostrada Transilvania va deveni tot mai anevoios” (Telegrama 001511);

„In ceea ce priveste partea negativă, guvernul intârzie indeplinirea unor obligatii contractuale cu firmele americane…Cel mai mare proiect câstigat de o firmă americană in această tară a fost grevat de revizuiri contractuale succesive si intârzieri de plăti. In acest context, proiectul de infrastructură rutieră in valoare de 2,5 miliarde de dolari (!!!) al companiei Bechtel care isi propune să lege regiunea central-sudică a României de granita cu Ungaria, aproape că a fost intârziat până la limita anulării, timp de câteva luni” (Telegrama 000548 din 4 martie 2005, pentru pregătirea agendei de convorbiri a presedintelui Băsescu la Washington).

Iată acum si traducerea telegramei din 2007:

„07BUCUREȘTI212 / 2007-02-26 (…)

| Ambasada București ->

C O N F I D E N Ț I A L SECȚIUNEA 01 DIN 03 BUCUREȘTI 000212
(…)
STATE FOR EUR/NCE – AARON JENSEN
(…)
TAGS: ECON, ENIV, PREL, RO
SUBIECT: ÎNTREVEDEREA AMBASADORULUI CU MINISTRUL TRANSPORTURILOR REFERITOARE LA CONTRACTUL PRIVIND AUTOSTRADA BECHTEL: ACEEAȘI MELODIE, ALȚI INTERPREȚI
REF: BUCHAREST 0144
(…)
1. (C) Sumar: Eforturile Bechtel de a construi o autostradă în România sunt încă afectate de obstrucționismul și incapacitatea (sau lipsa de voință) de a înțelege fundamentele contractului. Cea mai recentă întrevedere a ambasadorului cu ministrul Transporturilor a arătat că unele dintre nemulțumirile referitoare la Bechtel există doar în mintea sa și în cea a Primului Ministru. Avem temerea că asupra Bechtel ar putea continua un ”control” guvernamental scandalos. Și ambasada ar putea deveni un sac de box, promovând limitele politice ale Primului Ministru care își manifestă ”duritatea” față de un contract cu o companie americană sau care se dă bine pe lângă Uniunea Europeană, cea care s-a opus dintotdeauna contractului Bechtel. Finalul Sumarului.

2. (C) După o declarație foarte brutală a Primului Ministru către ambasador săptămâna trecută (vezi Reftel), conform căreia Guvernul României ia în calcul ruperea contractului de mai multe miliarde de dolari privind construcția unei autostrăzi din cauză că Bechtel nu și-a îndeplinit obligațiile contractuale, ambasadorul, cu concursul Bechtel, a dorit o întrevedere cu ministrul Berceanu, pentru a vedea viziunea sa în legătură cu respectivul proiect și pentru a găsi o rezolvare la dezacordurile majore dintre Guvernul României și Bechtel. Ambasada notează că Primul Ministru și-a declarat public nemulțumirea în legătură cu contractul Bechtel, citând conversația pe care a avut-o cu ambasadorul pe această temă (ambasada considerând discuția confidențială, prin natura sa).
3. (C) Reprezentanții Bechtel și șeful Secției Economice l-au însoțit pe ambasador la întrevederea din 16 februarie, iar ministrul Berceanu a convocat experții ministerului, inclusiv oficiali ai CNADNR, ”partea contractantă” și partener al Guvernului României în relația cu Bechtel. Ministrul Berceanu a început discuția arătând că a pus accentul pe planurile de dezvoltare care vizează construirea de autostrăzi în România. Inclusiv cu fonduri UE. Are o agendă ambițioasă privind acest tip de construcții. Dorește să reconstruiască România. Apoi ministrul Berceanu a criticat ritmul lent al lucrărilor la proiectul Bechtel. A spus că, deși se înțelege că au existat unele modificări în etapele proiectului datorate renegocierii contractului în cursul anului trecut, el este preocupat că termenul de finalizare al autostrăzii, respectiv 2013, nu poate fi respectat. Berceanu și-a continuat pe larg expunerea referitoare la problemele autostrăzilor, susținând că Bechtel nu a cheltuit toată suma bugetată pentru 2006, ceea ce îl îndreptățește să se îndoiască de faptul că această companie ar putea să cheltuiască toate fondurile alocate pentru 2007 (120 milioane de euro). Berceanu a întrebat cum va putea fi posibil, în acest ritm, ca autostrada să fie finalizată până în 2013? A spus că Guvernul României trebuie să știe dinainte, chiar cu un an în avans, ce lucrări se vor face, pentru a putea asigura finanțarea. Solicitarea principală a părut să fie ca Bechtel să-i dea asigurări în scris că va finaliza proiectul la timp, în 2013, pentru ca România să garanteze finanțarea lucrărilor.
4. (C) Ambasadorul, după ce și-a coordonat mesajul cu reprezentanții Bechtel, a prezentat succint motivele pentru care a venit să se întâlnească cu ministrul, alături de reprezentanții Bechtel:
– a arătat că a primit un mesaj contondent de la Primul Ministru și că s-a angajat către acesta să se vadă cu ministrul Berceanu pentru a înțelege problemele specifice pe care Guvernul României le are în legătură cu contractul Bechtel.
– deși nu este un negociator pentru Bechtel, dorește să fie găsită o soluție pentru continuarea contractului.
– dorește ca părțile să discute pentru a-și rezolva problemele.
– a notat, totuși, că Guvernul României trebuie să ofere Bechtel ceea ce are nevoie pentru a-și putea finaliza lucrările, aceasta însemnând materiale, teren și bani.
– în sfârșit, ambasadorul a arătat că Bechtel i-a spus că lucrările pe anul în curs sunt mult avansate față de plan și că Bechtel este extrem de încrezător că va putea finaliza proiectul la timp.
5. (C) În schimbul de replici care a urmat între ministrul Berceanu, ambasador și reprezentanții Bechtel, a devenit rapid clar că ministrul Berceanu nu era bine informat în legătură cu contractul sau cu conținutul și obligațiile acestuia. Conversația dintre reprezentanții guvernului român și Berceanu (în limba română) pentru a clarifica argumentele și a-și oferi informații între ei în legătură cu contractul a durat aproximativ cam cât a durat schimbul de opinii dintre partea română și ambasador.
Ministrul Berceanu a fost vizibil (și audibil) nemulțumit de staff-ul său și a părut confuz.
6. (C) La acest moment, Bechtel nu a dorit să continue atacul, de vreme ce partea română își găurise propriile argumente și nemulțumiri. Bechtel și-a arătat amabilitatea de a revizui planurile pentru autostradă, în special cele legate de calendarul execuției unor secțiuni, pentru a  răspunde îngrijorărilor părții române.
Bechtel i-a spus ministrului că face doar ceea ce și-a asumat prin contractul revizuit. De asemenea, Bechtel a reamintit părții române că, în conformitate cu forma revizuită a contractului, i-a fost retrasă responsabilitatea de a desena traseul autostrăzii și că, în lipsa planurilor, Bechtel nu poate lucra.
7. (C) La finalul întrevederii, ministrul Berceanu, vizibil stânjenit pentru confuzia sa și a staff-ului său în privința contractului, și-a cerut scuze. A declarat că dorește să fie ”personal și direct” implicat în proiect. Exprimând în engleză ceea ce spusese staff-ului său în română, Berceanu a spus că este responsabil pentru a face acest proiect să funcționeze. Și-a declarat disponibilitatea de a se întâlni cu Bechtel cât mai curând pentru a discuta mai multe chestiuni tehnice. Ambasadorul a încheiat întrevederea cu invitația adresată lui Berceanu de a veni la el dacă sunt probleme cu contractul, astfel încât acestea să fie rezolvate fără a le lăsa să se transforme în resentimente (sau mesaje de nemulțumire din partea Primului Ministru).
8. (C) Deși ambasada a considerat întrevederea ca un pas pozitiv, un telefon ulterior dintre ambasador și Primul Ministru a arătat că PM rămâne nemulțumit de contractul Bechtel și că Guvernul României solicita companiei Bechtel, în continuare, revizuirea contractului și acordul de a plăti penalități pentru întârzierea lucrărilor.
Primul Ministru a cerut o întrevedere, în cel mai scurt timp posibil, a ambasadorului cu el și cu ministrul Berceanu, fără prezența Bechtel. Un reprezentant al Bechtel a comunicat ambasadei la 23 februarie că un membru de nivel înalt al PNL l-a avertizat că Primul Ministru va folosi următoarea întrevedere cu ambasadorul pentru a critica din nou proiectul și pentru a impune ”măsuri severe”.
9. (C) În ultimele două zile, intențiile reale și viziunea Guvernului României în legătură cu contractul au devenit și mai de neînțeles, prin alte declarații publice ale ministrului transporturilor Berceanu. Presa a citat că ministrul, așa cum declarase anterior, a realizat că Guvernul României nu poate ieși din contract, dar că acesta este nociv pentru România. Alte articole de presă menționează că Bechtel negociază cu Guvernul României un nou calendar al lucrărilor și că face propuneri în legătură cu finanțarea necesară. Între timp, ministrul adjunct al transporturilor a declarat presei, în această săptămână, că realizarea autostrăzii ar putea fi întârziată cu un an (2014) și că Bechtel trebuie să realizeze planurile pentru reorganizarea calendarului lucrărilor.
Comentariu
10. (C) Întrevederile cu Primul Ministru și ministrul transporturilor, conversația telefonică ulterioară dintre Primul Ministru și ambasador și zvonurile care circulă în legătură cu furia continuă a Primului Ministru față de acest contract, ar putea fi interpretate ca exemple de cât de dezorganizați și prost informați sunt decidenții Guvernului României în privința managementului proiectelor. Dacă într-adevăr așa stau lucrurile, ambasadorul ar putea ajuta Bechtel să rezolve neînțelegerile și să atenueze efectele, asupra proiectului Bechtel, ale managementului de tip ”stove-piped” din cadrul Guvernului României, unde un minister nu comunică cu un altul la nivelul funcțiilor medii. Însă Guvernul României nu a urmat sfatul repetat al Bechtel și al ambasadei de a crea o echipă integrată de profesioniști care să administreze proiectul. Din păcate pentru Bechtel, această realitate face din el, în cazul cel mai bun, un  „Guineea pig” al contractorilor de proiecte mari în România și va continua să sufere consecințele acestui experiment.
11. (C) Din păcate, alte forțe ar putea lucra pentru eșecul proiectului autostrăzii Bechtel. Decizia Primului Ministru de a critica public contractul Bechtel și solicitarea sa de a se întâlni din nou, în privat, cu ambasadorul, pe tema contractului, pare a fi un efort de a pune în cârca SUA sarcina de a veni cu soluții care par, cele mai multe, fabricate de Guvernul României. Primul Ministru ar putea folosi această chestiune pentru a-i pedepsi pe partenerii de coaliție (Partidul Democrat – PD) care susțin proiectul autostrăzii căci trece prin bastionul lor de la Cluj, al cărui primar, Emil Boc, este șeful PD. Dat fiind nivelul luptelor dintre tabere și comportamentul lipsit de onestitate din politica românească în acest moment, ambasada nu poate exclude aceste scenarii sumbre.
Mai mult, facțiunea pro-UE din cadrul Guvernului României ar putea dori să-și demonstreze fidelitatea față de UE în această chestiune, poate chiar să pună la cale o nouă licitație a contractului pentru a permite companiilor europene să participe.
12. (C) Bechtel este încă îngrijorat de fluxul de bani din partea Guvernului României (proiectul trebuie finanțat de Guvernul României prin credite externe). Dacă problema banilor și a plăților la timp nu va fi rezolvată, Bechtel ar putea fi obligată să oprească din nou lucrările. Un nou deadline se profilează la orizont pentru plata, de către Guvernul României, a unei sume substanțiale către Bechtel (începutul lui martie). Dacă banii nu vor veni, utilajele se vor opri. Aceasta ar putea oferi Guvernului României încă o scuză (nejustificată) pentru a ataca Bechtel sau, și mai rău, pentru a anula contractul.
13. (C) Ambasada va continua să monitorizeze situația îndeaproape și va oferi asistență corespunzătoare Bechtel, pentru a se asigura că acest contract se va realiza. Totuși, ambasada este înclinată să refuze orice alte întâlniri cu oficiali ai Guvernului României dacă nu sunt prezenți și oficiali al Bechtel, pentru a întări astfel mesajul că Guvernul României trebuie să negocieze cu partenerul său de afaceri, Bechtel. Ambasada va reitera, și public dacă va fi necesar, că nu este parte în contract dar că guvernul SUA susține ferm respectarea contractelor legal încheiate, ca fundament al sistemului economiei de piață.
TAUBMAN”

39 de gânduri despre “Povestea Bechtel – spusă de ambasada americană

  1. Excelent!
    ,,Decizia Primului Ministru de a critica public contractul Bechtel și solicitarea sa de a se întâlni din nou, în privat, cu ambasadorul, pe tema contractului, pare a fi un efort de a pune în cârca SUA sarcina de a veni cu soluții care par, cele mai multe, fabricate de Guvernul României. Primul Ministru ar putea folosi această chestiune pentru a-i pedepsi pe partenerii de coaliție (Partidul Democrat – PD) care susțin proiectul autostrăzii căci trece prin bastionul lor de la Cluj, al cărui primar, Emil Boc, este șeful PD. Dat fiind nivelul luptelor dintre tabere și comportamentul lipsit de onestitate din politica românească în acest moment, ambasada nu poate exclude aceste scenarii sumbră”

  2. Poporul asta a asteptat atata timp sa vina americanii si uite ca ne-am pricopsit cu ei. A venit Bechtel si ne-am ales cu cativa km de autostrada si aproape un miliard de euro cheltuiti.
    E teapa sau profit?
    Pentru a afla e simplu ca guvernantii sa raspunda la intrebrea:
    Cu cati bani s-a ales Bechtel si cati km de drum a facut pentru acei bani?
    Sigur ca din depesele WikiLeaks nu vom afla niciodata.
    Faptul ca ambasada era negociatorul principal al marii companii e imaginea sugestiva a cum vad americanii capitalismul si mai ales prin ce metode s-au imbogatit de-a lungul timpului si se imbogatesc si in zilele noastre.
    Politicul face presiuni ca economic ,,marea natiune” sa prospere.
    Bineinteles ca in jocul asta au aparut si spagarii nostrii care au luat si ei ramasitele.
    Cam cum e si pe National Geographic.
    Leoaicele vaneaza, leul mananca primul bineintels ca cea mai buna carne si apoi vin leoaicele si puii sa manance iar la final hienele mananca ce a ramas dupa ce sa saturat familia de lei.
    In acest joc Bechtel fiind leul iar spagarii nostrii hienele.
    In zilele noastre americanii prin servicii s-au asezat confortabil la butoane si fac jocurile pe aceste meleaguri.
    Isi permit chiar, in sfidarea acestui popor, sa faca afaceri cu rusii dandu-le in administrare restaurantele McDonalds.
    Iar poporul este asmutit sa-i urasca pe rusi si sa astepte marea salvare de la americani.
    Bineinteles ca sunt ajutati in planul lor de parvenitii nostrii (ex.kovesi, stanciu, morar, coldea & Co).
    Iar poporul se duce la alegeri si ,,voteaza” pe cine trebuie pentru ca ,,marea natiune” sa prospere.

  3. “Don’t talk to aliens!” (“Nu vorbiţi cu extratereştrii!”), ne avertizează foarte serios domnul Stephen Hawking. Amintesc că Stephen Hawking este un strălucit fizician teoretician. Şi dacă, totuşi, vorbim ? Ce anume rău s-ar putea întâmpla ? Există o partiţie a ratei riscului nostru? Cât anume din cauzalitatea Răului s-ar putea imputa : 1/lui Stephen Hawking în particular ?; 2/ fizicienilor teoreticieni în general ?; 3/ tuturor extratereştrilor ?

  4. Baga si dom’Tariceanu batul la spite? Ei, dar macar el poate fi intrebat la Antena 3 si cu siguranta ca va da un raspuns lamuritor al pozitiei sale de atunci. Berceanu nu cred ca nu stia detalii, e vorba de practica pedista de a minti pana sunt prinsi cu minciuna si atunci gasesc o formula de a da inapoi.

  5. Alexis Tsipras ajunge la Moscova pentru a prezenta (rugător) o lungă listă a doleanţelor Greciei. Dar, pentru noi, românii, este capital să ştim principala doleanţă de pe lista Moscovei. Or, aceasta este porţiunea din Via Egnatia pe care o controlează acum Grecia. Care a obţinut acea porţiune în primele două războaie balcanice. Să ne reamintim bine : Amândouă au avut loc înainte de primul război mondial. Şi amândouă au fost aranjate, perfid, de puterea moscovită. Care a asmuţit Serbii, Muntenegrenii, Bulgarii şi Grecii împotriva vlahilor din Rumelia. Ceştia din urmă erau protejaţi oficial şi formal de către sultanul otoman prin Iradeaua -foarte tardivă, bietul Eminescu o aştepta demult!- decretată abia la 1905. Şi este vorba aici despre un popor din trei milioane de vlahi care au fost forţaţi de către statul Serbilor, de către statul Muntenegrenilor, de către statul Bulgarilor, şi de către statul Grecilor, – fiind toate statele acestea noi consiliate şi ajutate diplomatic consistent de prietenii lor Ruşi- ca să îşi schimbe complet natura etnică (vezi consideraţiile scriitorului român Radu Petrescu, dar şi urmările transformaţionale, prin psihologia comportamentală, asupra scriitorului Urmuz care a luat parte în cel de al doilea război balcanic)! Spuneam că Mihail Kogălniceanu, atunci când a fost prim ministru, a făcut greşeala geopolitică imensă de a-i sprijini pe revoluţionarii bogomili. Contele cancelar von Beust încă se plângea pe la anul 1868 de revoluţionarii bogomili de la Timişoara. Acel grup s-a perpetuat în tradiţia sa de luptă feroce şi rea cel puţin până la “evenimentele din decembrie 1989 de la Timişoara”. Care nu a fost o luptă împotriva dictaturii lui Nicolae Ceauşescu. A fost, deschis, un episod de luptă anti-România ! http://www.lemonde.fr/economie/article/2015/04/07/alexis-tsipras-arrive-a-moscou-avec-un-cahier-de-doleances-plein_4610807_3234.html

  6. Prin participarea la sistemul NATO antiracheta, „Romania se transforma intr-o platforma de agresiune impotriva Rusiei”, afirma Luc Michel, potrivit agentiei Sputnik, citate de ziare.com.

    Polonia, tarile baltice si Bulgaria urmeaza aceeasi strategie a Aliantei Nord-Atlantice, adauga politicianul belgian.

    Luc Michel este liderul Partidului Comunitar National European (PCNE), o miscare politica pe care unii teoreticieni politici o considera de extrema-dreapta, cu sediul la Bruxelles. Partidul Comunitar National European are o ideologie nationalista, antiliberala, antiamericana, militand pentru crearea unui stat unitar european din Rusia pana la coastele Oceanului Atlantic.

    http://ampress.ro/stiri/politician-belgian-romania-se-transforma-in-platforma-de-agresiune-contra-rusiei/

  7. O poveste care nu mai lasa loc la dubii…Romania era deja vanduta pe sub tejghea, doar PM Calin Tariceanu mai spera ca suntem un stat cu drepturi depline in UE.
    Domnule Prim Ministru, viata nu mai are rabdare cu noi, iar tavalugul actiunilor criminale ale acestor oameni asupra fiintei statului roman se rostogoleste implacabil. In plus, ne-am trezit cu dusmani de circumstanta la Est, dupa toate eforturile guvernelor dvs de a stabili relatii de buna vecinatate, iar Rusia nu va uita ca a fost atacata.
    Ce sanse de revizuire a proceselor dvs mai exista?

  8. O porcărie a Guvernului Băsescu-Boc care a renegociat, amânat, reziliat…doar ca să demoleze tot ceea ce făcuse Guvernul Năstase.
    Au aruncat, în campania electorală din 2004, gogoșile cu mituirea Guvernului Năstase, cu dezavantajele pe care le-ar avea România dacă ar lăsa Bechtel să facă autostrada…și au trebuit să aplice gogoșile după venirea la guvernare.
    Dacă lăsau compania în pace să lucreze cum lucra, până acum era gata șoseaua demult și poate și altele.
    Așa, am pierdut un vagon de bani și nu s-a făcut nici lucrarea. O ambiție prostească. Ambasadorul raportează că din discuții reieșea că Berceanu habar n-avea pe ce lume era.
    Bașca că acuzațiile cu mituirea n-au putut fi dovedite.
    Dar ce trebuie dovedit în România? Invidia și ura n-au nevoie de dovezi.

  9. Interesantă reacţia negativă venită de la Bruxelles referitoare la noul Cod Fiscal şi, mai ales, la micşorarea TVA la alimente, deşi în ţările occidentale funcţionează o asemenea reducere. UE se teme că România va înceta să mai fie o piaţă de desfacere pentru produsele alimentare vest-europene care nu vor mai fi competitive. Oficialii de la Bruxelles vor trebui să-şi învingă nemulţumirea : era de mult momentul ca România să facă eforturi pentru a depăşi statutul de colonie economică.

  10. Te sufoci pur si simplu de indignare .
    La comanda sefilor Aliantei de atunci – ordin de la Basescu , executori Dobre si Berceanu – proiectul vital pentru Romania a fost sabotat .
    Vad ca si Tariceanu intra in actiune , nu uitati ca in anii 2003-2007 aveam o foarte mare ostilitate la acest proiect din partea tarilor importante din Europa de Vest care tipau ca ” s-a acordat fara licitatie ” si ca ” UE nu va finanta proiectul ” parte a conflictului Chirac – Schroder administratia Bush .
    Aveam un var la constructia autostrazii , era primul lui serviciu , fotografii de pe santier cu colegii in toamna lui 2004 – dupa aceea pauza , i-am spus ” astia vor omori investitia ” – ceea ce s-a intamplat , a plecat de acolo .
    Macar daca proiectul concurent al lui Basescu – ce a inceput Boc in 2010 – traseul pe la Nadlac Arad Timisoara Lugoj Deva Sibiu ar fi inceput atunci , dar le-au trebuit 5 ani sa-l inceapa …
    Atentie , vazand cu ce creiere avem de-a face , cum de Predoiu Blaga Macovei Gorghiu ajung la comenzi vor opri orice miscare pe autostrazile incepute de Ponta – Sebes Turda , Campia Turzii Tg Mures , Bors Barcau si centura Bacau !

  11. As fi vrut sa am succes in reprimarea ideii de a comenta. Nu pot pt.ca:
    1) „lumea” (inclusiv Andy si alice) a uitat contextul rezilierii contractului cu firma americana. Recapitulez pt neinitiati:
    – Bechtel tb. sa faca 415 km.(!!!) de autostrada ( proiectare+ executie) pana in 2013 pt suma de 2,5 mld. euro (wikileaks zice ca ar fi vorba de 2,5 mld. dolari);
    -Basescu, presedintele jucator, prin momaia Dobre, poreclit ministrul transporturilor, vrea sa-l „prinda” pe A. Nastase cu „furtisaguri”, oprind derularea contractului pt. verificari. Oprirea asta a durat mai mult de un an, timp in care se imobilizeaza utilaje, se platesc angajati (costurile pt astfel de belele erau prevazute in contract, ca stiau cei de la Bechtel, prin ambasada sau di surse proprii, cu cine au de-a face) si se transfera proiectarea la CNADR. Modificarea traseului, pt ca a fost modificat, a insemnat beneficii pt baietii destepti, care tocmai au cumparat unele terenuri prin care urma sa treaca autostrada (altele decat cele din proiectul initial). In plus, s-a intamplat sa explodeze pretul terenurilor;
    – ajungem, astfel, in situatia in care alt ministru al transporturilor, Anca Boagiu ( stiti cine este aceasta persoana? Ei, da, taman din cauza ei Romania a trebuit sa returneze 1 mld. de euro UE pt ca nu a respectat regulile de atribuire a efectuarii unor lucrari de infrastructura – DNA n-are nici o tresarire…) spune ca guvernul Boc a reziliat contractul cu Bechtel, economisind, astfrel, 6 miliarde de euro!!! Suntem sanatosi???!!!
    2) Ar fi trebuit sa observam ca, aparent, gazda noastra nu intra in polemici. Eu cred ca ne provoaca („cititorii mei sunt mai destepti decat scriitorii altora”)…

  12. @ blogi,

    este refrenul ordinar al tuturor celor de azi, sa creeze o dezbatere cat mai ampla pe o tema neangajata inca… nu exista extraterestri caci daca ar exista, in asa-zisa infinitate a Universului sigur una dintre specii ar fi suficient de dezvoltata ca in timpul nostru, sa stapaneasca intregul Univers, si am fi aflat asta deja… Deci ori ne jucam cu si de-a infinitul, ori nu!

    In plus, ce sa discuti, vremea, istoria lor, fizica fundamentala? E ca si cum s-ar pune de o discutie intre un trib uitat de lume si vremuri, si NASA… De la un nivel de inteligenta incolo, cam totul se subintelege, evident, intr-o marja acceptabila si politicoasa, de precizie… Iar media n-are ce sa mai prezinte ca sa ocoleasca adevaratele teme globale, care sunt tare triste…

    @ Andi,

    este OK, dar la faza cu leul ce serveste primul cea mai buna carne, te inseli: toti pradatorii din lumea animala servesc strict organele interne, stomacul si matzele cu totul, ficatul, inima, rinichii, plamanii si restul tesuturilor moi revin leoaicelor, cei mici ataca pulpele, iar pradatorii, ceea ce mai ramane pe carcasa si gatul prazii, dificil de devorat daca n-ai cioc sau muscatura mica… Mai mult, nici un pradator nu mananca pana se satura si nici pana termina portiunea care-i revine, ci mananca de placere, atat cat are placere… stiu, e ciudat, dar asa e!

    Vorba aia, daca placere nu e, nimic… De fapt leul mananca primul formal, ca sa nu se incaiere apoi restul haitei, sa pastreze ierarhiile… Daca ar sta in tufis si n-ar veni la victima, haita s-ar sfasia si imparatia lui ar scade… Nu e prost leul asta… are vocatie de lider!

    De fapt animalele nu sunt absolut deloc proaste, ele toate performeaza perfect pt nivelul lor specific de interes… Noroc ca n-au alte interese decat cele primare, altminteri ma indoiesc serios ca omul ar detine suprematia azi…

  13. blogideologic

    Incercati sa identificati cauzele si temele aflate pe agenda vizitei premierului grec la Moscova, in prezentul tulbure al Europei si lumii, in general si, oricum, nu mai faceti trimiteri la istoria romanilor dand mai multa importanta acestei natii (a romanilor n.m.) decat o merita. Ce credem ca a fost in istorie, este mort si ingropat, definitiv. Mult mai important este viitorul. Viittorul Romaniei va fi unul al suveranitatii consensuale, sau nu va fi deloc.

  14. Mihaela Erika Petculescu
    aprilie 8, 2015 la 2:24 pm

    Multumesc pentru accentul de demnitate romaneasca autentica (din partea dvs n.m.)

  15. Il deleg pe centru sa comenteze despre Bechtel ( e specialistul nostru in autostrazi imaginare ) si am sa spun un banc pe care l-am auzit astazi :

    Cica , galagie mare intr-un cimitir . La un moment dat un mort il intreaba pe celalalt :

    – Ce-i cu galagia asta , iarasi a venit Darius Valcov sa-si mai ia niste tablouri ?

    – Nu . E Liviu Dragnea , a venit sa ne duca la votari …

  16. @ Aurelianspulber:

    Bravo! Bravo! Bravo!

    (Noi, cel puțin unii, suntem sănătoși. ȘLEAHTA DE LA GUVERNARE din 2005 nu era).

  17. @ZeV
    Suveranitate „consensuală” ??!! Păi pe bază de suveranitate consensuală trebuiau să fie retrase trupele ruseşti din Transnistria! Apoi, tot pe bază de suveranitate consensuală trebuia să primim înapoi Bucovina de Nord şi Basarabia de Sud atunci când a fost denunţat tratatul Ribbentrop-Molotov ! Pentru Estonia, Letonia, Lituania, suveranitatea consensuală a fost respectată. Pentru România, nu !

  18. Erata:

    O porcărie a Guvernului Alianței D punct A punct condus de Tăriceanu care, alături de vechiul PNL a răspândit minciunile referitoare la Guvernul Năstase și Bechtel.

  19. @ZeV
    Suveranitatea este expusă în “Les Six livres de la République” a lui Jean Bodin. La noi n-a fost discutată vreodată nici măcar semnificaţia pentru „piatra chinezului”!

  20. @ AN

    remember ? ring the bell macar acum ?

    vorbeau taximetristii ca prostii-n balci , dar nimeni nu-i asculta !

    ei si-acum , ce-avem noi aicea ?

    http://www.stiripesurse.ro/laura-codru-kovesi-l-a-dat-de-gol-pe-florian-coldea-se-anun-a-scandalul-anului_952390.html

    cine o fi ajutat-o oare sa-si faca si ea jucarica ei ?
    macovizda paukerista jivina comunisto-securista cu legislatia cumva , ajutata tehnic de alta jigodie de taran parvenit cumva ?

    ghici ghicitoarea mea ?

    si cu legea aia de exclusivitate a interceptarilor cum ramane ?

    „ori ie , ori nu ie” ?

  21. Tanarul din filmul de mai jos, Noboyuki Tsuji, care canta cu mare virtuozitate o piesa dificila, este…orb! Un orb, datorita vointei, devine un virtuoz al muzicii, iar pe noi o sa ne lasam impiedicati de alde Basescu sa ne facem autostrazi?
    https://youtu.be/v9fo3FoHDBc

  22. @Spulber – n-am dat nici un miliard nimanui . Am pierdut bani alocati pentru 2007 – 2013 pentru ca s-a intarziat licitatia Deva Lugoj si nu aveam proiecte de aratat pentru finantare . Nu in ultimul rand , reaua-vointa de la Bruxelles , sunt foarte stricti cu tot ce vine de la romani , repede vine urzica , refuzul si amenda , cu altii nu-si permit …

  23. Ce combinaţie, Dumnezeule, ce combinaţie de incompetenţă, lipsă de comunicare, manipulare prin presă şi interese ascunse ale UE. Înafara unei invidii distrugătoare a chiorului, pentru ce anume s-a străduit viclean să dinamiteze autostrada? Trebuie să existe un răspuns conexat cu lupta pentru „statul de drept”.

  24. Citesc atent telegrama din 2007 – atmosfera e complet diferita fata de 2005 !In 2005 Bechtel este discreta , o simpla intreprindere de constructii , 2,5 miliarde de dolari pentru 450 km , tace , pare sa vrea sa lucreze … Schimbare completa in 2007 !
    Bechtel conduce balul , e sigura pe ea , pune presiune pe autoritatile americane , santajeaza ( asa cum au facut in anii 2007 – 2010 ) cu oprirea lucrarilor daca nu sunt platiti cum vor ei .
    Stiti cum lucra Bechtel ?
    Maximizau lucrarile , alegeau solutii monumentale ( au dus traseul in Bihor in ditamai campul de sonde , vroiau acolo un mega-viaduct ( sondele se pot muta , nu e mare lucru de extras la Suplacu de Barcau ) , cereau plata pentru lucrari dupa , fara deviz inainte , ca guvernul sa aiba cea mai mica idee de cat va costa un pod – viaduct cu ei , descopeream factura dupa …
    Si-au luat nasul la purtare dupa ce au inteles cu cine aveau de-a face – Basescu , Dobre , Berceanu …
    Bine ca s-au dus .

  25. Pana la urma, in cinismul sau, Banciu are dreptate: ,,ce-i aia ,,patriotism” ? Un cliseu ! Ce daca scrie ,,RO” in dreptul Simonei Halep, asa cum spune CTP-ul ? Aiurea…un cliseu ! Halep da in minge , asa cum Ion face covrigi. Fiecare isi face meseria. Daca etiopianul X alearga pentru Etiopia, o face pentru ca, intamplator , s-a nascut acolo. Daca se nastea in Madagascar, ar fi reprezentat Madagascar. Chestia cu patriotismul este un banal cliseu. Traim imtr-o lume de clisee.”
    SAU (tot de la Banciu citire): ,,Mihaela Radulescu se stramba cand vede homosexuali…de parca astia si-au ales ei orientarea sexuala. Fitze, ne-stimata Mihaela Tiganu !”
    Ce daca (spun eu n.m.) Mihaela Radulescu a afirmat (dar s-a taiat corectpolitic la masa de montaj a PROTV): ,,as vrea sa aratI ca si dansezi bine, cum ai mai facut-o, nu doar ca esti gay”.
    Cam asa se exprima Banciu.
    Are dreptate Banciu. Nu exista patriotism. Ce fel de patriotism este asta afisat de liderii politici, dupa ce un purtator de cuvand MAE rus spune ca ,,Romania sacrifica stabilitatea regionala si se lasa folosita, ca pivot, de NATO si SUA printr-o inarmare redundanta, desi, Rusia nu este o amenintare pentru Romania”, iar imediat, Ponta si Aurescu sar in sus de bucurie ca NATO reactioneaza verbal spunand ca organizatia isi…,,va apara statele membre si loiale” ?
    Aceste papusi care ne conduc (auzi .. ,,ne conduc”..sa mori de ras/plans, nu alta), vorbesc si ele de patriotism si interes national.
    Uscheala, mai ! TOTI ! Primul lucru pe care trebuie sa-l faceti , in interes national, este sa desfiintati Parlamentul Romaniei si sa reinfiintati Marea Adunare Nationala. Creati si un post de presedinte de onoare al acestei organizatii:
    Laura Codrutza Kovesi.
    Adunatura de limbrici impotenti ce sunteti, mai parlamentarilor ! TOTI !
    ps
    Iti place, Basescule, ce ai creat ? Credeai ca pitbulii sunt loiali stapanilor ? Doar aparent.
    E trist ce se intampla, dar , macar, avem motive sa ne distram. Cu amaraciune. (Z)

  26. doru coarna

    Da, nici eu nu mai cred ca exista extraterestrii…desi, daca ma uita la Basescu, cad pe ganduri. (Z)
    In fine, spuneti ca diferenta dintre o ipotetica civilizatie intergalactica si omenire ar fi cam aceea dintre un trib si NASA.
    Nu cred….ar fi cu mult mai mare, dupa parerea mea.
    Intre un trib si NASA exista si asemanari. De exemplu, nici tribul si nici NASA nu sunt in preZent in stare sa trimita un cosmonaut pe orbita. (Z)
    Ce sa mai vorbim de o protectie fata de un asteroid iminent ? Vulnerabilitatea este exact aceeasi. (Z)
    NASA, ca si americanii – in general, sunt in stare doar de un singur lucru semnificativ: sa distruga Terra de vreo cateva ori. (Z)

  27. @Aurelianspulber

    nu contextul sau detaliile sunt importante. Ele abat de multe ori atentia de la rezultate si efecte.
    Daca poti da un raspuns la intrebarea cati km de drum a facut Bechtel si care a fost PROFITUL firmei abia atunci devine interesant. Pana atunci provoci polemica ca si depesele WikiLeaks de altfel

    @ DoruCoarna

    adica leului nu-i place carnea ci traieste cu matze, stomac, ficat, inima, rinichii, plamanii. S-o fi gandit probabil ca tre’ sa aiba grija de familia lui si astfel lasa carnea pentru leoaice (ca doar ele au muncit cu prinderea prazii) si pui (ca doar vrea sa apuce sa-i vada mari si ,,la casa lor’’). Iar faptul ca pradatorii mananca de ,,placere’’ e foarte tare nene. Daca ar fi asa leii ar face prapad o turma de zebre in 2-3 zile, s-ar distra si ei un pic, ar manca de placere si ar lasa restul la pradatorii inferiori ca pomana. Numai ca lei-s destepti si iau din turma aia cat le trebuie ca sa mai aiba de unde lua si zilele, lunile, anii urmatori.
    Acum pe bune, puteai sa extragi ideea din exemplul ala chiar daca ,,te pricepi mai bine’’ la traiul animalelor. Iar eu am vrut sa spun ca drumul (autostrada) era proiectat ca sa castige cel mai mult ,,constructorul’’ Bechtel iar apoi ceilalti (teparii nostri). Adica, la fel ca si leul, Bechtel a luat primul cat a vrut si ce a vrut (pe alese, matze sau carne, dolari sau euro) ca apoi sa ia si ai nostrii si la final sa spuna ca nu se face drumul.
    Ideea e ca s-a luat enorm raportat la numarul catastrofal de mic de drum realizat.
    In zilele noastre pe drumurile (autostrazile) care se construiesc au venit alti lei si iau (chiar daca nu atat de mult, ca bate la ochi) si hienele noastre inhata si ele cat se poate, iar din ,,jocul’’ asta sper eu sa iasa mai multi km de drum. Dar metoda e asta si va fi asta cat timp o sa ne trebuiasca drumuri. Tarile puternice ne dau finantare daca le dam o parte din bani lor (aduc firma, subcontracteaza lucrarile si firma pleaca cu profitul).
    Asa-i in capitalism. Ei cu banii noi cu catusele.

  28. Academicianul Dinu C. Giurescu este un foarte bun exemplu de „extremist Român”. Într-o emisiune pe Antena3, domnia sa declara : „Dacă într-o comună din România există numai zece copii români într-o clasă de şcoală, ei sunt forţaţi să facă naveta zilnic, pe orice vreme, până la o şcoală situată cam la 10km distanţă. Iar dacă într-o comună din România există zece copii de altă etnie într-o clasă de şcoală, pentru ei se va face, ori se va menţine, o şcoală!” Şi domnul Dinu C. Giurescu conchidea cu amărăciune : „Faţă de etnicii români în România se practică DISCRIMINAREA NEGATIVĂ, în vreme ce faţă de alte naţionalităţi se practică discriminarea pozitivă!”

  29. După cât se străduiește „lumea bună” și/sau „boierii minții” să epateze era de așteptat să apară o referire la măsurile practice luate de cei aflați în fruntea țării când USA a trimis un alt ambasador.
    Că ambasadorul ce a urmat era un biet Nea Ghiță este mai puțin important, dar este important că i s-a dat o importantă importanță prin faptul că i s-a asigurat un mentor provenit dintre cele mai importante personaje ale conducerii țării – monica macovei!
    În rest – mi-a plăcut adaptarea la atmosfera locului a bancului auzit la Târgul de duminecă, de la Muzeul Țăranului Român, unde, cică, a fost mare gălăgie când au venit procurorii cu bibliile să mai adune niște declarații, că nu s-a ajuns la 2 mil. de voturi furate la Referendumul din 2012!

  30. La ce niaba o fi buna o ambasada?

    Citesc si ma crucesc ….

    (…)11. (C)Din păcate, alte forțe ar putea lucra pentru eșecul proiectului autostrăzii Bechtel. Decizia Primului Ministru de a critica public contractul Bechtel și solicitarea sa de a se întâlni din nou, în privat, cu ambasadorul, pe tema contractului, pare a fi un efort de a pune în cârca SUA sarcina de a veni cu soluții care par, cele mai multe, fabricate de Guvernul României.(1) Primul Ministru ar putea folosi această chestiune pentru a-i pedepsi pe partenerii de coaliție (Partidul Democrat – PD) care susțin proiectul autostrăzii căci trece prin bastionul lor de la Cluj, al cărui primar, Emil Boc, este șeful PD. Dat fiind nivelul luptelor dintre tabere și comportamentul lipsit de onestitate din politica românească în acest moment, ambasada nu poate exclude aceste scenarii sumbre.
    Mai mult, (2) facțiunea pro-UE din cadrul Guvernului României ar putea dori să-și demonstreze fidelitatea față de UE în această chestiune, poate chiar să pună la cale o nouă licitație a contractului pentru a permite companiilor europene să participe.

    Deci dupa capul alaora care haleau degeaba paine alba de la Unchiu Sam pe aici in guvern erau 2 factiuni :
    – una proamericana care sprijinea contractu’ Bechtel sau macar nu era ostila (insa complet ineficenta ca ori timorata ori temebela)
    – una pro-UE care punea talpi zisului contract.
    Presupun ca aia din amabsada mai vedeau si o fractiune „antieuropeana” complet ostila austistrazii si „intereselor” americane. Cine a iscalit contractu; nu pare a avea relevanta ptr oamenii cu idei din ambasada.

    Idem idiotii din ambasada „uita” sau poate nici n-au stiut ca zisul contract a fost motiv de mare agitatie a „factiunilor” pro-UE si pro-US ambele amandoua tusdoua unite in CDR .. si care au ajuns la putoare gratie Revolutiei Oranj fabricata de Gicutzu Soros si a sa ceatza (aia care in 2008 il vor face presu no 44 pe Baftosul Husein cel Binecuvantat). Deci pana sa guizte des[pre factiuni antiamerloce mai bine s-ar fi uitat in ograda prorpie sa vaza cine da la gioale si pune talpi!
    Oricum felictocuri inca o data lu Manechineanu care in 2006 s-a trezit vorbind despre retragerea tdin Irac (mai bine solicta un „ajutor” militar)
    Idem idiotii par a nu stii ca cei mai vocali au fost excat PeDeiii si baSSescu care a castigat alegerile promitand ca autostrada nu se face! Se pare ca nici nu stiau ca Berceanu era ministru din partea PD presupus gresit ca cum ar fi proautostrada pe motiv de Bic si Cluj … In acest sens a se vedea ca imediat dupa ruperea ADA lucrarile s-au deblocat….

    Insa lucrurile au ramas asa cum scria dezonorabilu Aaron – in 2012 adminstratia(portocalie) a celui mai Baftos Hussein a sprijinit teoria „loviturii de stat” si niste manarii pe aici. Ca cel care lovise in interesele americane, era , nu-i asa promamerican…

    Io zic ca nu stiu la ce mai kentuie aia din Au si-un Ton pe aici bani cu diversi „consilieri”, „insarcinati cu faceri”, alti bagatori de seama si fosti colegi de a lui Aldrich Aymes daca tot ce fac aia este sa „vada” ce le zic diversi scenaristi respinsi la Hollywood!

    Prevad ca intr-o proasta zi se vor mira foarte mult „vai dar romani ne adorau! ne tilerau toate magariile si prostiile” ….

  31. @ Andy,

    sunt deacord cu ceea ce ai scris despre afacerea Bechtel, te-am corectat un pic doar la partea cu pradatorii… Dar parca bechtel asta era o firma de casa a unui prezident de dincolo, asa ca ce sa mai analizam una ori alta…

  32. 1) Cum ar fi fost, fir-ar sa fie, daca se respecta contractul cu bechtel? 450 km autostrada pt 2,5 mld. euro, punct! Restul conteaza doar pt buzunarele noastre ;
    2) Romania nu a returnat 1 mld. euro UE, doar i-a pierdut in exercitiul financiar 2013-… Prin urmare, ministrul Boagiu n-are nici o responsabilitate. Andy, iti dai seama ce enormitate sustii, numai pt a spera ca ai dreptate?;
    3) Teoria conspiratiei in acest caz inseamna zero lei. Contractul nu a fost respectat de partea romana. Speculatiile valoreaza chiar mai putin – zero bani.

  33. @Aurelianspulber

    Vorbim aceasi limba si totusi ne intelegem ca neamtu’ cu chinezu’.
    Am zis:
    Daca poti da un raspuns la intrebarea cati km de drum a facut Bechtel si care a fost PROFITUL firmei abia atunci devine interesant.
    Nu am sustinut ca Ro ar fi returnat 1 miliard de euro !!!
    Aprox. 1 miliard de euro s-au CHELTUIT de la demarare pana la rezilierea contractului.
    Suma exacta nu vrea sa ne-o dea nimeni. Parca-ar fi secret de stat chiar daca au cheltuit din banii nostrii.
    Ideea e ca s-au cheltui ENORM de multi bani pt. foarte PUTINI km de drum.
    Cine / ce nu a respectat e abureala, conteaza CATI bani s-au cheltuit pentru acei foarte putini km si mai ales CINE a luat gramada de bani.
    Si eu am afirmat ca o parte importanta din bani a luat Bechtel, o parte se regaseste in drumul realizat (foarte mica partea asta) iar cealalta parte au luat-o ai nostrii. Deaia e o mare teapa si nu pt. ca nu s-a realizat drumul !!!

Lasă un răspuns