Bilant 2014 / 2004

 

IMG_0864

 

 

 

 

 

 

 

 

In decembrie 2014, s-a incheiat cel de-al doilea mandat al lui Traian Basescu. El incearcă acum să-si fixeze un loc onorabil in istoria românilor. Nu cred că va reusi. „Regimul Băsescu” va rămâne o paranteză de istorie. Asa cred eu. Altii poate că au o altă evaluare a acestor ani. Recunosc, sunt subiectiv. Dacă tragem linie, vom retine insă, pentru acesti zece ani:

* esecul revizuirii Constitutiei;

* distrugerea credibilitătii Parlamentului si a partidelor politice prin votul uninominal;

* incapacitatea de a realiza un minim succes de politică externă ( spre exemplu neintrarea in Spatiul Schengen, programată pentru 2011);

* imprumuturi externe masive, criză economică, cresterea gradului de sărăcie si, in general, scăderea puterii de cumpărare;

* absorbtia a doar  6% din cele 30 de miliarde de Euro ce se cuveneau Romaniei, ca fonduri europene nerambursabile, in bugetul 2007-2013;

* scăderea alocatiilor pentru armată de la 2% la 1,2%;

* dezbinare socială, scăderea preocupării pentru performantă;

* fuga tinerilor in străinătate, „dezertarea” medicilor si a altor cadre calificate, etc.

Si lista acestor neimpliniri poate continua.

La recentul congres al PMP, Traian Băsescu a anuntat că vrea să-si apere „mandatul”. E normal, din punctul său de vedere. El s-a referit, in principal, la rolul său in consolidarea statului de drept, a institutiilor si la independenta justitiei. Chiar dacă s-au realizat unele progrese, preocuparea lui Băsescu in această zonă nu a fost pentru consolidarea institutiilor, ci pentru numirea unor sefi convenabili la conducerea  institutiilor existente. Iar preocuparea sa in acest domeniu avea obiective politice personale. Părerea mea…

In fine, Băsescu simte nevoia să se raporteze negativ la perioada 2001-2004, pentru a pune in valoare „realizările” deceniului său. Il inteleg. Ceea ce nu inteleg insă este lipsa de reactie a liderilor PSD care par a nu-si mai aminti faptul că in 2000-2004 tot PSD era la guvernare si nu realizează că ar fi important pentru forta partidului să reactioneze, aducând in spatiul public argumente si comparatii.  E adevărat, au trecut ceva ani de atunci.

Nu doresc acum să analizez, pe larg, ceea ce s-a intâmplat in ultimii ani, in regimul Băsescu. Departamentele PSD ar fi putut face acest lucru. Poate că il vor face după sedinta Consiliului National, din martie. Vreau să dau insă un singur exemplu in ceea ce priveste constructia institutională si doar in domeniul guvernamental (nu mă voi referi la legiferare sau la domeniul justitiei – o voi face cu alt prilej). Voi enumera acum peste 60 de institutii din sistemul guvernamental, create sau reformate in cei 4 ani de guvernare 2001-2004, in colaborare cu Uniunea Europeană:

1. Agenția Națională pentru Resurse Minerale – Legea Petrolului 238/2004;

2. Agenția Română pentru Investiții Străine – Legea 390/2002;
3. Agenția de compensare pentru achiziții de tehnică specială – OUG 189/2002 aprobată prin Legea 354/2004;
4. Agenția pentru Strategii Guvernamentale – OUG 64/2003 aprobată prin Legea 194/2004;
5. Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului – OUG 23/2004 aprobată prin Legea 360/2004;
6. Autoritatea Națională Sanitară Veterinară și pentru Siguranța Alimentelor – OUG 78/2004 aprobată prin Legea 215/2004;
7. Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor– OUG 2/2001;
8. Autoritatea Națională de Reglementare în Domeniul Energiei – Legea 13/2004 și Legea 351/2004, OUG 221/2008 aprobată prin Legea 186/2009;
9. Oficiul Registrul Național al Informațiilor Secrete de Stat – OUG 153/2002 aprobată prin Legea 101/2003;
10. Oficiul Român pentru Adopții – Legea 274/2004;
11. Oficiul Național pentru Cultul Eroilor – Legea 379/2003;
12. Inspectoratul de Stat în Construcții – OG 63/2001 aprobată prin Legea 707/2001;
13. Secretariatul de Stat pentru Problemele Revoluționarilor din Decembrie 1989 – HG 760/2003;
14. Agenția Domeniile Statului – Legea 268/2001;
15. Agenția de Plăți și Intervenție pentru Agricultură – Legea 1/2004;
16. Administrația Națională a Îmbunătățirilor Funciare – Legea 138/2004;
17. Agenția Națională pentru Pescuit și Acvacultură – OUG 69/2004;
18. Oficiul Național al Viei și Vinului – Legea 244/2002;
19. Oficiul Național al Denumirilor de Origine pentru Vinuri și alte produse viniviticole – Legea 244/2002;
20. Centrul de Formare și Inovație pentru Dezvoltare în Carpați – Legea 347/2004;
21. Laboratorul Central pentru Calitatea Semințelor și a Materialului Săditor – Legea 266/2002;

22. Institutul Național de Medicină Aeronautică și Spațială – Legea 279/2001;
23. Institutul Național de Cercetare-Dezvoltare în Informatică – HG 1621/2003;
24. Centrul Național pentru Conservarea și Promovarea Culturii Tradiționale – Legea 292/2003;
25. Institutul Național al Monumentelor Istorice – Art.27 din Legea 422/2001;
26. Institutul Național pentru Memoria Exilului Românesc – OUG 64/2003 și HG 656/2003;
27. Oficiul Național al Monumentelor Istorice – Art.28 din Legea 422/2001;
28. Centrul Național pentru Reducerea Riscului Seismic – OG 54/2002 aprobată prin Legea 614/2002;
29. Compania Națională de Investiții C.N.I.S.A. – Legea 117/2002;
30. Agenția Nucleară – OG 7/2003;
31. Inspecția de Stat pentru Controlul Cazanelor, Recipientelor sub Presiune și Instalațiilor de Ridicat – HG 1340/2001;
32. Biroul Român de Metrologie Legală – HG 193/2002;
33. Agenția Națională pentru Deșeuri Radioactive – OG 11/2003;
34. Oficiul Participațiilor Statului și Privatizării în Industrie – OUG 88/2001 aprobată prin Legea 552/2001;
35. Agenția Națională de Administrare Fiscală – OG 86/2003 aprobată prin Legea 609/2003.
36. Centrul Național de Formare a Personalului din Învățământul Preuniversitar – HG 604/2001;
37. Secretariatul Național Român al Rețelei Universităților de la Marea Neagră – HG 196/2003;
38. Institutul de Medicină Comparată (I.M.C.) – HG 314/1999;
39. Autoritatea Națională pentru Cercetare Științifică – OUG 11/2004 aprobată prin Legea 228/2004;
40. Agenția Națională Antidrog – HG 1489/2002;
41. Institutul Național de Administrație (I.N.A.) – OG 81/2001 aprobată prin Legea 106/2002;
42. Agenția Națională Împotriva Traficului de Persoane – Convenția Națiunilor Unite împotriva criminalității transnaționale organizate adoptată la New York la 15 noiembrie 2000, ratificată prin Legea 565/2002;
43. Oficiul Central de Stat pentru Probleme Speciale – Legea 477/2003;
44. Societatea Comercială COMICEX S.A. – HG 898/2003;
45. Inspectoratul Național pentru Evidența Persoanelor – OG 84/2001 aprobată prin Legea 372/2002;
46. Centrul Național de Administrare a Bazelor de Date privind Evidența Persoanelor – OUG 50/2004 aprobată prin Legea 520/2004;
47. Centrele Regionale de formare continuă pentru administrația publică locală – OG 81/2001 aprobată prin Legea 106/2002;
48. Centrul Informatic Național al MAI (e-administrație) – HG 1362/2004;
49. Administrația Națională a Penitenciarelor – HG 1849/2004;
50. Administrația Națională de Meteorologie – Legea 216/2004;
51. Agenția Națională Apele Române – OUG 107/2002 aprobată prin Legea 404/2003;
52. Autoritatea Națională pentru Protecția Drepturilor Copilului – OUG 12/2001 aprobată prin Legea 252/2001;
53. Autoritatea Națională pentru Persoanele cu Handicap – OG 14/2003 aprobată prin Legea nr. 239/2003;
54. Agenția Națională pentru Protecția Familiei – Legea 217/2003;
55. Agenția Națională pentru Egalitatea de Șanse între Femei și Bărbați (A.N.E.S.) – Legea 202/2002;
56. Institutul Național de Cercetare Dezvoltare pentru Protecția Muncii – I.N.C.D.P.M. „Alexandru Darabont” București – HG 1772/2004;
57. Institutul Național de Cercetare Științifică în Domeniul Muncii și Protecției Sociale – I.N.C.S.M.P.S. – HG 1773/2004;
58. Centrul Român pentru Promovarea Comerțului – HG 892/2004;
59. Agenția Națională a Medicamentului București – Art.1 din OG 125/1998 aprobată prin Legea 594/2002;
60. Institutul Național de Cercetare-Dezvoltare pentru Microbiologie și Imunologie „Cantacuzino” București – OG 57/2002 aprobată prin Legea 324/2003;
61. Societatea Feroviară de Turism S.F.T. – CFR S.A. – HG 1227/2003;
62. S.C. Via Star S.A. București – HG 960/2001;
63. S.C. Stard S.A. Fetești – HG 961/2001;
64. Autoritatea Navală Română – HG 1133/2002;
65. Centrul Român pentru Pregătirea și Perfecționarea Personalului din Transporturi Navale – HG 449/2003;
66. Centrul Național de Calificare și Instruire Feroviară CENAFER – OG 58/2004 aprobată prin Legea 408/2004, HG 1663/2004;
67. Agenția de Sănătate Publică a MTI – OUG 64/2003 aprobată prin Legea 194/2004;
68. Agenția Română de Salvare a Vieții Omenești pe Mare – OG 33/2004.

57 de gânduri despre “Bilant 2014 / 2004

  1. Vă lăudați cu 60 de instituții guvernamentale pe care le-ați creat ori dezvoltat. Ați dezvoltat birocrația, ce motiv de laudă e în asta? Iar birocrația, pe banii cetățenilor trăiește. V-a trecut prin minte că pentru unii asemenea fapte nu sînt motiv de laudă ci de rușine? Că unii cetățeni așteaptă nu înființarea de noi instituții de stat ci desființarea unor asemenea structuri care consumă banul public?

  2. @Marius Mioc – nu pari sa pricepi mare lucru . Sunt institutii care se ocupa de sectoare atat de diverse intre ele ca protectia muncii , patrimoniul bibliotecilor , administratia penitenciarelor , calitatea apei – in toata lumea normala exista astfel de institutii .Doar nu vrei sa se ocupe de poluarea apelor Muresului si de pastrarea fondurilor muzeelor o aceeasi institutie ?

Dă-i un răspuns lui Titus FilipasAnulează răspunsul