Editorialele lui Stireanu

20141022-150734.jpg

Miercuri, Octavian Stireanu si-a lansat trei volume cuprinzând 666 editoriale din perioada 2009-2012.
„Pacea pierdută”, „Dezbinatorul” si „Politica urii” sunt titlurile celor trei volume lansate astăzi. Așa cum arătăm si in prefața la cel de-al treilea volum, este vorba despre opera unui cronicar al unor timpuri pe care le-am trăit împreuna si pe care Tavi Stireanu ni le descifreza, folosind satira, ironia sau reducerea la absurd. El ne arată excesul, abuzurile, anormalitatea disprețuit fata de instituții sau fata de oameni. Cărțile lui relatează despre „invazia rinocerilor”, proces in desfășurare.
Au venit la lansare mulți dintre prietenii si admiratorii lui Stireanu si m-am bucurat sa spun câteva cuvinte, alături de Octavian Andronic si de Lucian Bolcas.

71 de gânduri despre “Editorialele lui Stireanu

  1. Domnule Gabriel Liiceanu…desi este foarte putin probabil, s-ar putea sa va inselati. Nu cred ca domnul Ponta, spre deosebire de alte persoane cu cetatenie romana, face alergie la filosofi. Spun asta, din simplul motiv ca domnul Ponta nu a frecventat porturi rau famate, nu a facut afaceri cu blugi si nu cunoaste echilibrul optim dintre numarul de cuburi de gheata si volumul de licoare rubinie turnata profesional in paharul de cristal. Poate ca exista un talc adanc in aceste indeletniciri si deprinderi, care , mie personal (nefiind un bautor decat la Pasti si la Craciun), imi scapa. La urma urmei avem un Pastorel care a transformat viciul in arta. De ce nu am vedea in Basescu, un poet, chiar si atunci cand exala ,,tiganca imputita” ? Poezia uratului…poezia grotescului…avem o multime de exemple pozitive, nu-i asa ? Ba chiar il avem pe Creanga, distins povestitor care a scris ,,Povestea p….” Ati citit-o, domnule Liiceanu ? Superb, este ? De ce am avea un presedinte mai prejos in raport cu ilustrii sai inaintasi ? (Z)
    Revin, partial, (si) la seriozitatea formala, ba chiar, la gravitate:
    Sunt extrem de mirat ca domnia voastra nu ,,vede” nimic cand priveste spre entitatea vag umanoida de pe sticla, la orele 18:30, in aproape fiecare seara. Mai ales, nu vedeti ce este in realitate: sef de partid (de facto) ,sef de campanie prezidentiala, un perpetuu incitator la ura, confruntare si tele-justitie. Presedinte, dupa parerea mea, nu a fost niciodata.
    Este evident ca, aflandu-ne pe pozitii diametral opuse, unul din noi doi greseste. Cel care greseste, este mult mai probabil sa fiu eu, in calitate de simplu si oarecare anonim cetatean. Dar va asigur ca nu sunt si turmentat. (Z)
    Dar daca eu, as fi multiplicat la vot, de 5 milioane de ori, credeti ca are vreo semnificatie ? Poate ca democratia nu place elitelor si celor obisnuiti sa comande fara a fi influentati de vot. Dar fara democratie, ne intoarcem de unde am plecat, domnule Liiceanu..sau, ar insemna ca am murit, unii mai mult, altii mai putin, degeaba. Mai aveti puterea sa scrieti, in acest ipotetic caz, un nou ,,apel catre lichele” ? Cel scris, initial, a avut vreun efect ? Va place cum arata Romania dupa 10 ani de confruntare romano-romana ? Ce veti face daca nu ne veti convinge ? Veti face plangere penala ca am votat ?

    Apreciază

  2. @ AN
    Cum e draga vechi prieten , sa te uiti asa , ca la teatru , la toti tristii astia de asa zisi politicieni de moda noua ?
    In cazul in care haitasii astia iti vor cere consultanta , eu cred ca ar trebui sa-i incarci un tarif dublu , pt. ca-i vad ca-s cam prosti si pricep mai greu .

    Hai s

    a vota pe cine treb
    uie , ca stim noi ce stim !
    m!
    http://www.yo
    utube.com/watch?v=I9rw8T3fAc8

    Apreciază

  3. Alegerile prezidentiale 2014: Victor Ponta si Monica Macovei danseaza pentru Electorat. Functia reconfortanta, chiar terapeutica a dansului este incontestabila, pentru cei care ocupa scena publica a momentului poate fi salutara, prin dubla de-crispare, electorala si profesionala. Am salutat, deci, dansul lui Victor Ponta cu Daciana Sarbu, “Suavemente”, de la “Dansez pentru tine”, asa cum am salutat si tangoul Monicai Macovei cu Radu Moraru, din studioul de televiziune, de la “Nasul”. Sper ca dupa alegerile prezidentiale sa vad si un dans al Monicai cu Victor, ar fi inca un pas spre poarta normalitatii, nu neaparat stelare, ci pamantesti si, mai ales, romanesti. Intrigantii si scepticii de serviciu, pe aceasta tema, au cu siguranta nevoie de modele. Lor le-as reaminti ca nu poti sa iubesti cu adevarat o tara daca o vrei dezbinata. Nicio opozitie nu poate fi mai ireconciliabila decat cea dintre pace si razboi. Cu toate acestea, laureatul Premiului Nobel pentru Pace, Barack Obama, a fost invitat la masa, dupa ce a fost ales presedinte, de catre extrem de criticatul presedinte in exercitiu, George W. Bush, pentru cei zece ani de razboaie, in care a cufundat America. Alaturi de presedintele succesor, Bush Jr. i-a invitat la Casa Alba si pe fostii presedinti George Herbert Walker Bush, Jimmy Carter si Bill Clinton, intr-un gest simbolic, care a marcat ca functia de presedinte “transcende persoana”, pentru ca, “indiferent de apartenenta politica, toti iubim profund aceasta tara”, dupa cum a declarat cel care urma sa-si incheie mandatul. De ce in Romania, partener strategic si aliat al SUA, ar fi altfel?!…

    Apreciază

  4. Adrian B.

    Intro tara in care nu neaparat din traseism pupam pe rand de la stanga la dreapta si de la dreapta la stanga fete sau dosuri politice ,oamenii mici se dau mari ,infailibili precum dumneata & Co.. Adevarul supara si amintirile va deranjeaza si pe dumneavoastra si nu numai si ma intreb de ce daca sunt imaculate!
    Ce va deranjeaza ca am aratat ca Badea & Co. au jucat „cinstit” fata de Basescu in 2005 sau dupa , sau va deranjat cind l-am acuzat pe Herebe ca si-a bagat fiul in inchisoare, doar pentru niste interese meschine?

    Apreciază

  5. Ion Adrian
    Bagatorul in seama este, intotdeauna , ultimul venit. Am trecut si eu prin acest stadiu. Acum, e randul altora sa ma contreze, sau, de ce nu, sa ma aprobe. (Z)
    Reintoarcerea ta pe acest blog de elita, este perfect fireasca, daca ne amintim pilda cu ,,fiul ratacitor”. Inteleg ca in zona basista nu ai ce citi si nici cu cine sa comunici. (Z)
    Noi te intelegem si, fiind toleranti, in spiritul consensual specific domnului AN, te reprimim cu bratele deschise. Dar sa nu te astepti sa te tratam ca pe Demiurg. Bibliotecarul a fost doar Unul.
    (Z)

    Apreciază

  6. Călin Georgescu: ” Românii sunt astăzi pribegi în ţara lor” Călin Georgescu: ”Nimeni nu ne obligă să ne vindem pământul. Ungaria a avut presiuni, dar Viktor Orban a spus că pământul Ungariei aparţine doar maghiarilor. Dacă tu eşti de vânzare, asta se numeşte vasalitate. Îl felicit pe Orban, bravo lui! Acelaşi lucru se poate face şi în România. Peste 20% din suprafaţa ţării este deja vândută. Pâmântul ţării, la fel ca alte resurse, nu trebuie să fie o marfă. La fel şi cu petrolul, vândut OMV, care poate ajunge la ruşi. Se poate întâmpla foarte curând”.

    Apreciază

  7. ion adrian

    ref la „idioti sau niste jeguri umane” tu esti un jeg basist , adica un jeg subuman.
    Cat despre idiot .. tu carele te dai datsept si nu esti in stare s afaci o legatura intre ce scrii (de ex [pomensti de un despotosm oreintal) si regimul bashesc pe care il adori .. idiotia este nivelul intectual la care tu speri sa ajungi!

    Apreciază

  8. Cred ca daca cei adusi cu autocarul in loc sa fie amendati pentru neprezentare, ca asta este legea, (si daca este vreun abuz, exista cai de a-l dovedi, dar nu cai „politruciste”, ci cai adevarate, obiective) si nu ar fi fost niste suspecti valabili la o fraudare electorala, batrani sau tineri , ar fi fost plimbati? De altfel autocarele plimba batrani si in ziua alegerilor in ceea ce se cheama la noi „turism ” electoral.Asa ca mi incet cu sentimentalismele astea de doi bani.Mila pentru hoti si borvasi, evazionisti fiscali, traficanti de influenta etc si incalecarea celor corecti-demna practica ceausist-comunista.Mai lasati aceasta ipogrizie jegoasa si scarbavnica care va califca drept niste gunoaie umane si sociale.

    Apreciază

  9. @ ZeV
    Gabriel Liiceanu a făcut chiar mai mult, a editat trilingv cărţile cochon româneşti în lecturi nedigerate. Scriitorul francez Théophile Gautier (1811-1872) a influenţat Junimea şi cultura română prin ideologia artei pentru artă şi totodată prin ideologia cărţilor cochon (vezi Ion Creangă şi Mihai Eminescu, vezi Luca Piţu şi douămiiştii). Intelectualii aceia estetizanţi, bine şcoliţi, de la Junimea, când frunzăreau cărţile cochon ale lui Théophile Gautier, unde textul într-o franceză pură şi civilizată, analizând politica internă a Franţei timpului, era însoţit pe liziera paginii de un limbaj figurativ înlocuind expletivele, exclamau nedumeriţi şi expletiv: “Ce-are sula cu prefectura!?” Este o ipoteză privind originea întrebării. Altă ipoteză ar fi aceea că elita administrativă din România celei de a doua jumătăţi a secolului XIX, elită din care făceau parte şi prefecţii, punea aceeaşi întrebare privind cărţile lui Théophile Gautier. Devine foarte probabil deci ca retorica întrebării “Ce-are sula cu prefectura?” să fi fost inventată de un prefect junimist în contextul strict al unei etici utilitariene (benthamiene). Oricum, trebuie amintită această dihotomie junimistă de interpretare a cărţilor lui Théophile Gautier. Dar însuşi textul cărţilor cochon scrise şi publicate de Théophile Gautier nu era deloc vulgar. Ion Creangă scrie textul Povestea poveştilor, jumătate cochon jumătate Mutinus, pur şi simplu pentru că nu ştia franţuzeşte când răsfoia cărţile lui Théophile Gautier! “Boccaccio însuşi ar fi pălit de invidie dacă ar fi putut să citească această capodoperă a erotismului comic“, crede naiv Gabriel Liiceanu, directorul editurii Humanitas. ‚Ziarul de Iaşi’ din 20/12/2006 adăugase această „evaluare liiceană” la ştirea: + Povestea poveştilor este publicată de Humanitas în ediţie trilingvă română-franceză-engleză, însoţită de desenele pictorului Ioan Iacob. Textul lui Ion Creangă a fost tradus de Alistair Ian Blyth, absolvent de Cambridge, cunoscător la nuanţă al limbii române, şi de Marie-France Ionesco, fiica lui Eugene Ionesco, minuţioasă ca un bijutier în a şlefui fiecare cuvînt, informează Humanitas. Potrivit editurii, pictorul Ioan Iacob, stabilit în Germania, a reuşit, cu forţa şi expresivitatea desenului, să “re-povestească” “Povestea poveştilor”, cu alte imagini pentru fiecare dintre cele trei variante: română, engleză şi franceză.+ Comentariul prompt al domnului Daniel Stuparu, un cititor obişnuit dar totuşi eminent al „Ziarului de Iaşi”, demonstrează că „dulcele tîrg al Ieşilor” rămâne capitala culturală a României : +Gabriel Liiceanu numeşte această poveste în marginea căreia nici măcar un puber imberb al prezentului nu mai poate schiţa decât cel mult un zâmbet condescendent, o „capodoperă a erotismului comic”. Dacă ar fi să fim riguroşi – în sens heideggerian să zicem, cum îi plăcea cândva (ou sont les neiges d’antan?) domnului Liiceanu, pe când era ilustru profesor la catedra de filosofie a Universităţii din Bucureşti – ne-am putea întreba, şi pe bună dreptate: Care capodoperă? Care erotism? Care comic? Dacă acest text, nu mai lung de câteva pagini, fără cap şi coadă, dezlânat şi ridicol, care nici măcar o glumă bună nu poate fi numit (pentru că un banc are o poantă, şi e indiscutabil mai scurt, adică obţine un efect mai percutant cu un efort de mai mici proporţii) poate fi numit capodoperă, atunci bijuterii precum Paradisul pierdut al lui Milton sau Despre itinerarul minţii în Dumnezeu al lui Bonaventura ce să mai zicem? Se pare însă că cei care acuzau cercul de la Păltiniş de un lamentabil epigonism aveau dreptate.+ Comentariul acesta e îndreptăţit numai în măsura în care îl disociem pe filosoful craiovean Constantin Barbu de amintitul epigonism al cercului de la Păltiniş. Să adăugăm noi ceea ce se pare că nu ştie domnul Gabriel Liiceanu. Principiul junimist Artă pentru artă fusese împrumutat din prefaţa cărţii Mademoiselle de Maupin a lui Théophile Gautier. Graficianul Aubrey Beardsley (1872 – 1898), cel mai controversat, mai decadent, mai estetizant şi totodată cel mai puţin recomandabil dintre artiştii stilului Art Nouveau, ilustrase cartea ‚Mademoiselle de Maupin’ (Six Drawings Illustrating Théophile Gautier’s Romance Mademoiselle de Maupin by Aubrey Beardsley published by Leonard Smithers and Co., London, 1898). Şi limbajul figurativ al cărţilor cochon ale lui Théophile Gautier va fi imitat de graficianul englez Aubrey Beardsley, bun prieten cu Oscar Wilde (1854-1900) fără să fie el însuşi homosexual, pentru a ilustra scenele falice din piesa antică Lysistrata, compusă de grecul Aristofan. În perioada degradării intelectuale forţată de comuniştii internaţionalişti din România, arii din opereta Lisistrata erau repetate cu o insistenţă absolut anormală de radiodifuziunea română. Tot pe atunci, unele dintre desenele lui Aubrey Beardsley (de exemplu Flosshilde şi Trandafirul din Lima) erau sursă de inspiraţie pentru ilustraţiile cărţilor erotice destinate copiilor, în care proletarul câştigă dragostea Cosânzenei ca într- o nuvelă de Kay Boyle. Aubrey Beardsley mai executase o serie de 17 ilustraţii pentru scene din Salomeea, piesa lui Oscar Wilde în versiunea franceză. După 1989, teoreticianul culturii Radu Ţeposu (1954-1999) începea să publice desenele lui Aubrey Beardsley în revista Cuvântul. Probabil că ar fi necesară, chiar şi utilă, publicarea unui întreg volum ilustrat cu desenele lui Théophile Gautier şi Aubrey Beardsley, desene însoţite obligatoriu de comentarii pertinente. Căci ediţia trilingvă şi ilustrată a Poveştii Poveştilor pusă pe piaţă de editura Humanitas este doar „cumplit meşteşug de tâmpenie”.

    Apreciază

  10. PS Asa este, desi nu sunt Liiceanu si nu nu stiu daca dl Ponta a frecventat porturi rau famate, a facut afaceri cu blugi si cunoaste echilibrul optim dintre numarul de cuburi de gheata si volumul de licoare rubinie turnata profesional in paharul de cristal, stiu sigur ca este un mitoman si un plagiator.PUNCT.
    PPS. Si vad ca amicul Sebi mercenarul diaconu Eusebiu, in final l-a lasat din brate. 🙂

    Apreciază

  11. Am înțeles că între cei peste o sută de martori aduși la Înalta Curte cu autocarele erau oameni pe care judecătorul vroia să-i întrebe dacă au votat (bănuiesc că datele și semnătura lor apare pe listele electorale), dar n-am înțeles de ce au fost chemați oameni care declaraseră o dată, dar judecătorul a vrut să-i întrebe dacă își mențin declarația.
    Spera judecătorul ca aceștia să-și schimbe declarația? adică prima dată au spus da, iar acum se spera ca ei să spună nu?
    Procesul durează atât de mult pentru că nu ies cele 2 milioane de voturi fraudate? Le sugerez să folosească și niște denunțuri ale unor deținuți care stau în închisoare de 7 ani. În unele cazuri a funcționat.

    Apreciază

  12. AN, crezi ca aia de ma injura pe aici are vreo sensibilitate? 🙂

    Dar sa las gluma. Dumnealor chiar ca nu ma intereseaza, eu doar ptr matale mai intru pe aici.
    Ce crezi despre proprietatea comuna asupra resurselor naturale?

    Apreciază

    • ion adrian,

      raspunsul se afla in Constitutie. Ele pot fi doar concesionate. De exemplu, unele perimetre de petrol si de gaze au fost concesionate, pentru 10 ani catre OMV, in coproprietate cu SNP Petrom. Cei 10 ani ani se incheie in noiembrie, anul acesta. Nimeni insa nu se inghesuie sa ceara ca acest contract sa nu fie reinnoit!

      Apreciază

  13. Regret dar intrebarea mea avea o alta bataie. Nu ai inteles-o dar daca vei intra pe blogul meu la firul indicat mai sus poate ca vei intelege. De fapt nu conteaza.Ideile astea plutesc i aer si cand cineva capabil sa le imbrace in cuvinte frumoase un Tismaneanu , un Liiceanu etc si de ce nu un Adrian Nastase, le vor intelege si chiar vor putea culege ei niste lauri . Desigur ca eu ca parinte al ideii spun ca vor fi lauri binemeritati . Este uneori o performanta sa anticipezi fata de restul posibililor interesati si sa intelegi printre primii despre ce este vorba si sa promovezi o idee importanta. 🙂

    Apreciază

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s