La Tirana

20141003-111557.jpg

De doua zile, sunt la Tirana. Am fost invitat sa ma întâlnesc cu câțiva prieteni din guvernul albanez si din Parlament. Nici aici situația politica nu este simpla. In afara de întâlnirile pe care le-am avut, am vizitat Galeria naționala de arta – unde erau expuse lucrări ale unor pictori care au cunoscut experimentele dure ale perioadei Enver Hoxha. Voi mai rămâne aici câteva zile. Știu ca la București a început, oficial, campania electorală. Sper ca cele treizeci de zile care au rămas pana la alegeri sa se desfășoară cu mai multă intelepciune. Sper sa privim cu mai multă atenție la ce se întâmpla, in acest timp, in jurul nostru si in lume.

51 de gânduri despre “La Tirana

  1. Miza e mare iar combatantii sunt prea preocupati sa-si dea la picioare ca sa mai vada si ce se intampla in lume . Sau sa observe rapiditatea evenimentelor in desfasurare , repozitionarile , reconfigurarile .

    Iar pe de alta parte ce asteptari politice putem avea de la un specimen sinistru ca Traian Basescu . O tara condusa de un astfel de reptilian bizar sau in care ministrul transporturilor a fost un cocalar malagambistic desprins parca din exponatele Muzeului Taranului Roman ( Ludovic Orban ) nu poate fi decat o tara la voia intamplarii … O tara trista plina de umor !

  2. Hurezeanu s-a dat singur in primire ! Basistii se întâlnesc saptamanal sa-si stabileasca calendarul diversiunilor 🙂 Ar fi interesant de aflat cine sunt ceilalti 4-5 ” jurnalisti ” si ce pun ei la cale pe acolo . Si ce ” prietenie ” poate exista intre puradelul ala de Tuciurescu si Hurezeanu … Bazata pe ce ? Iar daca-i asa de ingrijorat de ce nu suna la 112 sa-l dea disparut pe Tuciurescu sau sa dea anunt la mica publicitate …

    http://www.dcnews.ro/hurezeanu-obi-nuiam-sa-ma-vad-cu-turcescu-nu-mai-vine-la-intalniri_455386.html

  3. Sedere placuta la Tirana dl. Nastase. E foarte desteapta ideea plecarii putin afara macar acum la debutul campaniei electorale cand in tara incepe debandada si nebunia.
    As pleca si eu macar pentru 30 de zile pana se incheie campania sa ma intorc doar la alegeri.

  4. Pe vremuri, albanezii aveau ca prim reper cultural Bucurestiul (vezi modul cum au obtinut melodia imnului lor national, de exemplu). Astazi cum mai e vazuta capitala noastra? Ca nu avem nicio universitate de top, niciun spital ca la turci sau austrieci etc. etc. Astfel de lucruri ne erau la indemana si ar fi constituit punti importante catre „sefia” intregii regiuni. Dar…

    PS. Cand veti reveni acasa, daca mergeti la Cornu, in mod cert o sa vedeti pe marginea drumului, dupa Ploiesti, un cort. E al lui Ponta si Sova, ca ei asa au zis in precedenta campanie electorala, ca vor sta si in cort sa urmareasca modul cum avanseaza constructia autostrazii Ploiesti-Brasov. Ca or sa iasa din politica daca nu e gata autostrada pana-n 2016. Iar 2016 e dupa colt…
    Si cum PSD-ul nu minte (n-asa?), astept sa vad fie autostrada, fie iesirea lor din politica. Ma tem ca nu voi vedea nimic din toate acestea. Doar PSD…

  5. Va urmaresc atit cit sunteti prezent la televiziuni , in Jurnalul National sau pe blog , va admir si sunt mindra de d-voastra indiferent cit ar vrea unii sa va denigreze…
    Din punctul meu de vedere sunteti de departe cel mai bun si mai inteligent politician din Romania .Sper sa vina si vremuri mai bune !Este o
    rusine ce se intimpla in tara asta !

  6. Reiau aici o obsesie mai veche a mea, in atentia dl Ponta, cu osebire in urma magistralelor cuvantari ale dlui Basescu si dnei Nuland, ca niste odgoane rosii calauzitoare:
    – credit pentru inarmare de 10 miliarde de euro, cu dobanda preferentiala. In fond si la urma urmei, Basescu a imprumutat tara cu 20 miliarde de euro fara sa afle nimeni de ce, asa macar o sa stim pe aceste la ce la folosim.
    – renuntarea imediata la sicriele zburatoare portugheze (3-rd hand, portughezii le-au luat 2-nd hand) si achizitionarea de avioane Rafale sau Saab. Cu offset macar de 100% in care sa fie inclusa modernizarea, inclusiv cu remotorizare, a IAR-99 si sisteme de artilerie autopurtata, fabricarea de munitie,…
    – achizitionarea a minimum 200 de tancuri Leopard 2, versiune macar A4, de vazut daca Olanda mai are de vanzare. Daca nu, atunci A6 sau A7 noi. Neaparat intrarea in discutii pentru tancul Mitsubishi Type 10, care foloseste nanoblindaj. De vazut cu ce poate contribui fabrica noastra de tancuri.
    – inceperea productiei la intern pentru macar inca 500 de transportoare si macar 500 de masini ale infanteriei (modernizate).
    – cresterea numarului de piese de artilerie si artilerie reactiva.
    – diversificarea productiei de munitie.
    – achizitionarea din Germania, Franta, sau Suedia a maca unei fregate, poate nu noi, dar complet operationale discutii cu Suedia si Finlanda pentru nave usoare purtatoare de rachete propulsate cu jet de apa si cu Germania sau Turcia privind 2-3 submarine.
    – si altele, pe care doar militarii le stiu.
    – intrebari pentru Moldova si Ucraina daca doresc sa colaboreze si cofinanteze la modernizarea IAR-99, pana la parametri de zbor superiori lui SU-25.

  7. Asta-i viaţa !
    Ba cu tiranul, ba la Tirana ! 😉
    Sper să nu-i învăţaţi pe albanezii de acolo să se împrumute de la FMI, BM şi alte asemenea născoceli, făcute cică pentru a ajuta ţările sărace . Care devin, fără excepţie aşa, doar după ce începe acţiunea de …ajutorare !

  8. De la Tiranul la Tirana!

    Ce se intâmplă acum în acea țară stalinistă până acum 25 de ani? Fiți vă rog corespondentul nostru la Tirana, pentru că știriștii lui pește din România sunt ocupați acum cu ce zice o pre-zicătoare, No Land, sau cam așa ceva… Cât costă o casă în Albania?

    • George Ban,

      Am fost de mai multe ori in Albania in ultimii 25 de ani. Evident, s-au schimbat multe lucruri. După eliminarea vizelor, aproape jumătate din populația Albaniei a plecat sa lucreze in Italia, Grecia, etc. (Aproximativ 1,5-2 milioane de persoane). Așa încât sunt multe case de vânzare sau de închiriat!

  9. https://ro.stiri.yahoo.com/-rom%C3%A2nia-start-up–bani-de-la-stat-pentru-finan%C8%9Barea-ideilor-de-afaceri-ale-tinerilor-060112911.html “România start-up. Bani de la stat pentru finanțarea ideilor de afaceri ale tinerilor.” Noua Economie, bazată pe sinergia IT, este foarte mult un “şotron” jucat în nori (adică sunt folosite platformele de cloud computing). Desenul “şotronului” este reprezentat aici http://en.wikipedia.org/wiki/File:Business_Model_Canvas.png Dacă priviţi desenul Modelului de afaceri (desenul “şotronului”), observaţi că fiecare dreptunghi al “şotronului” poartă un nume. Ca să înceapă “o afacere” (un germen de întreprindere) este nevoie ca întreprinzătorul să plece de la o inovaţie pe care o transformă într-un “produs minim viabil”. Şi să informeze masa clienţilor potenţiali despre acest “produs minim viabil” printr-o “propunere de valoare economică”. După cum ştie toată lumea, există multe definiţii pentru “valoarea economică”. Spre surprinderea mea, definiţia care se potriveşte cel mai bine în noua economie a germenilor de întreprindere este definiţia cea veche a lui Condillac. Reamintesc că la începutul secolului XIX, la începutul epistemei moderne la noi, în cadrul şcolii de la Sfântu Sava, Economia politică nu era studiată după Adam Smith, ci după Condillac. Cărţile fundamentale de economie ale celor doi autori liberali erau sincrone, apăruseră în acelaşi an din Epoca Luminilor. Definiţia de “valoare economică” după Condillac se baza pe noţiunea de utilitate. Tot la fel, “produsul minim viabil” al unui germen de întreprindere trebuie să ofere utilitate pentru clienţi. Dar cum se face comunicarea între acest creator de start-up, de “produs minim viabil” şi clienţi ? Aici Uniunea Europeană intervine, construind o infrastructură “în nori” (IT sub formă de cloud computing). „Desenul şotronului” ori canavaua modelului economic este o îmbinare din nouă dreptunghiuri, fiecare purtând fie numele unei operaţiuni economice, fie al unui agent economic, al unui flux economic, al unui stoc economic. 1/ Totul începe cu propunerea de valoare economică a iniţiatorului de germene de întreprindere (în fine, start-up, dar în opinia mea insistenţa pe englezisme blochează gândirea). Pe canava ori pe desenul şotronului, această fază corespunde dreptunghiului notat pe englezeşte cu „value propositions”. 2/ Apoi, spre care dreptunghiuri trebuie să fie făcute salturi, plecând de la dreptunghiul numărul 1? Păi, în primul rând către resurse, aflate schematic pe canava în dreptunghiul notat „key resorces” adică resursele principale. Acestea pot să fie văzute – în abordarea fiziocrată- ori ca stocuri, ori ca fluxuri. Cazul rar, şi fericit, este atunci când ele sunt stocuri aflate în proprietatea iniţiatorului de germene de întreprindere. Atenţie ! Spuneam că acesta este cazul fericit. De ce ? Pentru că profitul este, în principiu, garantat. Doar dacă proprietarul resurselor nu face nişte bâlbe cumplite. 3/ Deci până acum am vorbit despre „propunerea de valoare a întreprinderii” şi de resurse. Urmează activităţile principale (vezi dreptunghiul notat „key activities”) prin care se creează acea valoare economică propusă de întreprindere. 4/Fiind folosite resurse, este necesar să vedem structura costurilor (vezi dreptunghiul notat „cost structure”). 5/ În fine, să vedem care sunt partenerii principali („key partners”) ai întreprinderii pentru a realiza produsul şi pentru a intra pe piaţă. 6+7/ Ei, intrarea pe piaţă este problema. Ea necesită clienţi, precum şi categoriile lor. Vin salturile pe şotron în dreptunghiurile denumite „customer relationships” şi „customer segments” (acolo unde trebuie să fie căutaţi, şi ademeniţi, clienţii potenţiali ai întreprinderii). 8/Fireşte, aici trebuie clarificat pe care canale se fac relaţiile cu aceşti clienţi. 9/Şi în final urmează fluxurile de bani de la aceşti clienţi plătitori ai produsului, către întreprindere. Este, într-adevăr, o aventură umană care cere energie psihică şi curaj.
    Observaţie : Schema aceasta nu este valabilă pentru modelul economic freemium http://en.wikipedia.org/wiki/Freemium .

  10. Tara relativ prietena si relativ simpatica pentru noi , Albania .
    Chiar daca suporterii echipei lor de fotbal lor , chelneri sau vanzatori de hartie igienica in toaletele publice din Elvetia , nu gasisera nimic mai destept sa strige in fata autocarului Nationalei noastre decat ” tiganii , tiganii ! ” ( ei strigau tiganii , sa zambesti … ) .
    Independenta lor a fost supravegheata de Carol I in 1912 , tara lor este independenta si singura non-slava din Balcanii de Vest , au un litoral intins in fata Italiei , o clima mediteraneeana , aromanii sunt si acolo …
    Sedere placuta la Tirana !
    In alta ordine de idei , cu tot riscul de a fi din nou cenzurat de d-na moderatoare , am aflat o crima oribila : va amintiti de partenerul de judo al d-lui Putin , Arkadi Rozenberg ? Imaginati-va ca ingrozitorii vest-europeni i-au confiscat personajului averea din Italia , in valoare de 30 de milioane de euro , 3 vile in Sardinia , un hotel de lux la Roma si un vila la Tarquinia ! Ca represalii pentru Ucraina . Ingrozitor , ce nedreptate . Duma rusa analizeaza un proiect de lege ( fara gluma ) privind indemnizarea oligarhilor ” spoliati ” in Vest de la bugetul de Stat . Eu propun sa iesim cu totii , prietenii Rusiei de pe acest blog , destul de neconditionali si foarte putin selectivi , la un mars de protest impotriva acestei crime , folosind drumurile expres ale d-lor Ponta Rus si invitandu-l sa ni se alature , din cortul in care s-a instalat pentru a urmari santierul Comarnic Brasov , si pe dl Sova .

  11. Declaratia doamnei Nuland, care a produs furtuni la Bucuresti, continua pe linia „FU Central and Eastern Europe”. Reactiile reflecta multitudinea de pozitii si pozitionari. Cele mai importante, ca cele unguresti, sunt inca un argument pentru pozitia lor, ce tine de interesul maghiar. Interesul maghiar, sprijinit de interesul german, este ca sa exite cooperare cu Rusia, iar discutia despre sursele alternative de energie este minunata, dar nu tine de frig.

    Doamna Nuland desigur are dreptate cind pune iar pe tapet discutia despre coruptie in zona. Si eu am dreptate cind spun ca exista coruptie si in SUA, dar bine infofolita de lege, exista coruptie in cultura business-ului american, care, atunci cind e nevoie pentru shareholders, nu pridideste sa mituiasca orice misca in China, sau aiurea, doar sa isi maximizeze profiturile intr-un timp scurt.

    Sigur, e usor sa fii bogat si puternic, si sa ii tragi de urechi pe cei mici care fac traznai, ca ungurii de exemplu. Lasind la o parte problematica maghiarilor din Romania, realitatea este ca ungurii au inteles ca daca lumina vine si este protejata sub scut american, laptele vine cu scut nemtesc, care-i pasteurizat cu gaze rusesti, laptele, nu scutul. Extrapolind, de trecerea la lumea libera in estul Europei au beneficiat doar de un grup restrins de privilegiati, iar americanilor putin le-a pasat de polarizarea extrema din aceste tari. Pentru ca si la ei acasa e la fel, si nu le pasa, decit poate declarativ, desi, in ultimul timp, sub Obama, s-a inceput un trend pentru middle class. Nu se stie cit rezista, e foarte fragil, si Republicanii abia asteapta sa-l ‘arda pe rug’ pe Obama. Azi citeam ca la Casa Alba se vorbeste despre cresterea insuficienta a salariilor. Duh! Asta se intimpla de vreo 10 ani…

    Incheind, doamna Nuland are niste frustrari legitime. Dar sa nu uite ca SUA a fost si este partasa la modul in care se dezvolta aceste democratii fragile, si ca, in final, when push come to shove, realitatea bate televizorul.

  12. Totul porneste de la bani, inclusiv supararea doamnei Nuland. Chestia e ca UE nu a reusit sa coordoneze integrarea europeana la Est astfel incit sa produca suficienta bunastare,si, implicit ca tarile din Est sa poata cumpara armament american. Dar cind nici nemtii nu sunt in stare sa-si onoreze obligatiile NATO, la ce sa te astepti de la tari ca Romania?

    SUA sunt foarte critice la adresa europenilor cind vine vorba de investitii in aparare. Putin nu degeaba a spus ca poate sa ocupe Bucurestiul sau Riga intr-o zi. Intrebarea este, de ce nu pot tarile astea sa investeasca suficient in armament si aparare, ca sa-i descurajeze pe rusi? Realitatea este ca degeaba investeste Romania 2% din buget in aparare, daca nu exista un factor de descurajare suficienta pentru un eventual agresor de calibrul Rusiei. Romania, chiar si cu Polonia si republicile baltice la un loc nu pot sa tina piept unui eventual atac rusesc. Care, cred eu ca nu va veni, pentru ca rusii, cel putin in Romania, ar pierde prea mult. Nu au nevoie sa ocupe teritorial tarile astea, nici macar din perspectiva resurselor. Rusii au suficiente resurse, si batalia este in zona Arctica. „Batalia” mare va fi intre tarile care au capacitate si interes in zina Arctica: Canada, Norvegia, Rusia, SUA. Balcanii nu au interes pentru Rusia, decit ca sa le cumpere resursele.

    Interesul economic comun UE-Rusia bate interesul militar-strategic si expansionist al ambelor imperii. Rusia cred ca si-a facut moftul cu Crimea. Va sta acum sa se delecteze cu flota lor. UE tremura de frig si oboseala, si are nevoie sa-si linga ranile, si sa semene ca sa poata sa culeaga in viitor. Ce seamana, aia o sa manince.

  13. Am lansat Albania pe piata turistica romaneasca,in special statiunea Durres. Se vinde ceva,nu fenomenal.
    Albanezii sint primitori,amabili,modesti. Sint majoritar musulmani,sint si crestini,nu au insa nici o problema.
    Tirana mi s- a parut..socant de curata,tinerii moderni.
    Sint pe un drum bun!

  14. O campanie electorala purtata cu „INTELEPCIUNE” impune candidatilor conduita ,morala si dragoste de tara.Dupa cum a-ti observat,campania elecorala are la baza pentru candidati ,canibalism politic,minciuna si dispret fata de romani.Apreciez ca Dvs. aveti experienta,intelepciunea/viziunea necesara,pentru stoparea marasmului national.

  15. Centru, ca de obicei, ne incanta cu copilariile domniei sale:
    ,,de ce nu atunci si la Cannes , sa-si protejeze ” cetatenii ” de pe Coasta de Azur ? De ce nu si la Londra , sa-si protejeze si acolo cetatenii ?”
    COMENTEZ:
    Centrule, Rusia nu are capacitatea de a influenta lucrurile la mii de km distanta de granitele ei si nici nu cred ca este interesata. Asta poate face doar America, prin trepadusa Nuland, atunci cand viziteaza tarile bananiere din centrul si estul Europei, spunandu-le/ne sa lichidam coruptii neaosi care is permit sa cheltuie banii publici pentru orice altceva in afara de armele atat de necesare apararii flancului estic , evident, arme ,,made in SUA”. Cum vine asta ?? Doar n-o sa cheltuie unchiul Sam pentru inarmarea aliatilor, din si-asa astronomicul de deficitar buget al contribuabilului american (?!)
    America a venit in Romania, desigur, pentru a ne face ,,onoarea” de a pune NOI paralutzele la bataie pentru arcuri cu sageti boante si de a intoarce catre Chevron spatele nud si facil accesibil – asa cum le sta bine unor aliati de rangul doi de pe centura de securitate – doldora de petrol, gaze de sist si aur. Si uite-asa, cu o primavara araba, sau cu o criza in estul european, sau cu o pacificare in Afganistan, se mai da de lucru muncitorilor americani din conglomeratul imens militaro-industrial. O racheta de croaziera costa, nu gluma, cat un penthouse in nordul Bucurestiului. Dar nu de aici trebuie facute economiile.
    😉
    Inteleg sa ne…..un demnitar de rang inalt, nu specialista in cafele a domnului John Kerry.
    😉

  16. In vestul Europei sa investeste imens pentru cai ferate, pentru asta, sfredelindu-se muntii pe distante in tuneluri de zeci de km.
    Astfel, transportul pe calea ferata concureaza, in tarile civilizate, la modul serios, avionul si TIR-ul.
    La noi, pe blog, inca nu a aparut inca un ,,anti-Centru” care sa pledeze in favoarea acestui mijloc modern, economic, eficient, si mai putin poluant, numit trenul. Si astfel, domnul Augustin Hagiu (camulfat sub nickul ,,Centru”), scrie ce vrea muschii lui, in permanentul si obsesivul sau scop de a vedea in sfert din suprafata Romaniei acoperita cu asfalt si milioane de TIR-uri poluante navigand sprinten pe plaiurile mioritice.

  17. Cris
    octombrie 2, 2014 la 9:45 am

    Stimata doamna, nimeni, din PSD, sau din zona de sustinatori ai candidatului PSD, nu cere celor din PNL sa afirme despre Ponta ca este bun, cinstit si devreme acasa.
    Ne dorim, doar, un dialog cat de cat civilizat, ca intre doi soti care au facut, impreuna, si ceva bun si in care, milioane de oameni si-au pus sperantele, VOTAND CORESPUNZATOR, USL.
    L-am auzit pe Ponta vorbind despre Iohhanis intr-un mod cat se poate de moderat si civilizat. A constata ca acest personaj devenit subit, contra statutului PNL, liberal de sange albastru, are un discurs cu mai multe pauze decat vorbe, iar atunci cand vorbeste pare un Basescu semi-adormit, nu este ceva injurios.(Z)
    In schimb, liberalii si-au amintit, brusc, ca au stat la aceeasi masa cu bolshevicii si coruptii neamului, desi, zona liberala din guvernul Ponta a fost aceea decimata de institutiile statului de forta.
    Este, stimata colega, simplul adevar. (Z)
    ps
    In curand, veti vota cu Udrea, daca justitia basista va merge pana la capat.
    Eu, de regula, nu pierd pariurile.
    😉

  18. Durres , Skodra – zone foarte frumoase .
    Coasta albaneza este la fel de frumoasa ca cea dalmata .
    Imi amintesc ca in anii 1980 vedeam in magazine vin albanez , numit ” Malaga ” .
    Albanezii descind din Iliri , o familie a tracilor , avem cuvinte comune : copil , barza , bucurie . Ca si romanii , albanezii nu au fost asimilati de invadatori – majoritatea au adoptat religia mahomedana dar numai stramosii lor stiu ce presiuni au avut de suportat de la ocupantii turci .
    @Zev – da , ca intotdeauna ai remarci juste si de bun simt .Nu te teme , e a treia schimbare radicala a declaratiilor privind infrastructura a PSD in 24 de luni , fum , ma simt ca in 1997 cand eram pastorit de Ciorbea si Diaconescu . Dacia aduce 10 % din PIB-ul romanesc , nu ? Renault cere de mult o legatura rapida spre Vest . Poate pleca si inchide pravalia .Stii ca Renault a construit la Tanger o mega-uzina in care asambleaza modelul Dacia Lodgy ? Ca regele marocan urmareste de aproape proiectul , ca el a incurajat crearea unui mare port , cu terminale enorme , la Tanger ? Renault poate lasa Romania balta oricand . Iar de Sibiu Pitesti va beneficia Oltenia , cealalta provincie romaneasca ocolita de investitii si dezvoltare , dupa Moldova .

  19. Vsile se adreseaza, cu naivitatea-i incrancenata proverbiala, unei senioare a comentariului pertinent (d-na Luminita Arhire), cu urmatorul text:

    ,,Ca politician se pare ca dl Antonescu nu era pregatit sa minta si sa insele poporul , a dovedit un altruism adevarat patriotic deoarece s-a retras atunci cind inconjurat de noroi si mizerie ar fi ajuns sa fie ales Presedinte al tari!.”

    COMENTEZ:
    No comment.
    Totusi, doar o consideratiune: as propune viitorului premier (Calin Popescu Tariceanu): sa introduca, inca din clasa zero, materia numita ,,Logica”.
    Altfel, exista riscul, ca la maturitate (sau, dupa caz, la batranete), sa recuperam clasa pe care n-am facut-o in copilarie. (Z)

  20. As fi fost tentat sa spun ca si alegerea sa fie cu intelepciune. Cand ma uit insa la oferte si la modul in care se incearca scoaterea unora de pe piata, am impresia ca nu vom alege, ci vom culege, cum spune o vorba populara…

  21. Doctrina turanică / Am mai vorbit despre criza discursului unguresc. Maghiarii n-au asimilat vreodată ideologia de nation-building, precum au făcut românii şi americanii. Naţionalismul românesc a incorporat chiar de la fondarea sa, la începutul secolului XIX, drept acquis de modernitate precum şi metodologie de nation-building, Ideologia primară a lui Destutt de Tracy, prezentă în paradigma thermidoriană. Iată cum ideologia naţionalismului românesc are chiar foarte multe puncte în comun cu Jeffersonianismul american. În ciuda tuturor am rezistat, mulţumită proiectului voluntarist-intelectualist al romanticilor naţionalişti români din secolul XIX. Dar Viktor Orban declamă : „Coeziunea naţională nu este o chestiune de voinţă, ci una de forţă”! http://www.romanialibera.ro/politica/institutii/viktor-orban–sper-ca-nu-va-fi-nevoie-de-instaurarea-unui-nou-sistem-in-locul-democratiei-271766 Care „forţă” ? ne întrebăm miraţi, din vreme ce atât Ungaria, cât şi România sunt partenere în NATO! Aici premierul maghiar Viktor Ponta învocă „turanismul” ori doctrina turanică. Ştiu că pe vremuri domnul Adrian Severin exprimase opinia că Traian Băsescu ar fi de origine turanică. Foarte recent, a avut loc o întâlnire „privată” şi strict secretă între Viktor Ponta şi Traian Băsescu la palatul Cotroceni. Despre ce au discutat ? Bănuiesc că despre succesul doctrinei turanice asupra Ungariei şi României !

  22. @ Centru
    Deci Virgil Măgureanu (în prezent consilier de taină al lui Traian Băsescu la Cotroceni) era agentul trădător contractat de către MI6 (fostul Intelligence Service) pentru supervizarea şi certificarea asasinării cuplului bătrânilor soţi Nicolae şi Elena Ceauşescu în decembrie 1989. Aflu multe de la dumneata.

  23. T-Rex
    octombrie 4, 2014 la 1:02 am
    Excelent.
    Cand vom forma o masa critica, Romania va deveni, in sfarsit, o tara suverana, al carei principal scut de aparare, impotriva oricui, va fi constituit din coeziune interna, forta economica si diplomatie pasnica – cu toate azimuturile.
    Cele mai puternice tari sunt acelea care investesc in educatie si bunastarea cetatenilor, in energie si au politicieni care isi tin cuvantul si tin la cuvantul cetatenilor, respectiv, detin un puternic corp de specialisti in politica externa.
    O tara slaba, oricat de multi bani va investi in armata, va ramane la fel de vulnerabila.
    Yankeilor, go home si lasati justitia romana in pace! Datorita voua, exista o criza, absolut artificiala, la granita de est a Romaniei, precum si blocarea oricarei initiative romanesti de amploare in economie. !
    Respectati-ne, ca sa va respectam!

  24. Centru
    Romania , oricum, nu va mai produce nimic, pentru ca se va bloca urmare a actiunilor ,,statului de drept” coordonat de procurorii americani.
    Cu totii vom lucra in industria de aparare si vom putea activa chiar si in strainatate, atent coordonati de specialisti in jocuri video – confortabil amplasati in buncare sigure situate la mii de km distanta. Unde anume vom active, in strainatate ?
    Evident, prin Afganistan, Irak, Siria, sau aiurea, functie de cine deranjeaza globalizarea. (Z)
    Candva, un autor vizionar de SF american (Isaac Asimov), previziona o societate a pacii, conlucrarii mondiale si a tehnologiei spatiale, avand in vedere cresterea exponentiala a populatiei pe Terra.
    Cred, acum, ca a gresit cu cel putin un mileniu. (Z)
    De altfel, nu este de mirare, avand in vedere ca Asimov nu era un pragmatic american, numele lui adevarat, la nastere, fiind Исаак Юдович Озимов.
    😉

  25. Identitatea albaneză : +Stephanie Schwandner-Sievers and Bernd Jürgen Fischer, editors of Albanian Identities: Myth and History (Bloomington: Indiana University Press 2002), present papers resulting from the London Conference held in 1999 entitled „The Role of Myth in the History and Development of Albania”. The „Pelasgian” myth of Albanians as the most ancient community in southeastern Europe is among those explored in Noel Malcolm’s essay, „Myths of Albanian National Identity: Some Key Elements, As Expressed in the Works of Albanian Writers in America in the Early Twentieth Century”. The introductory essay by Stephanie Schwandner-Sievers establishes the context of the „Pelasgian Albanian” mythos, applicable to Eastern Europe generally, in terms of the longing for a stable identity in a rapidly opening society.+ După Wiki

  26. @cris, octombrie 2, 2014 la 9:45 am

    Aveţi perfectă dreptate , o campanie electorală în care adversarii s-ar peria unii pe alţii ar fi ridicolă şi, probabil , extrem de plictisitoare.
    Nu critica la adresa lui Ponta este problema, ci faptul că nu prea este nimic însufleţitor de spus despre Iohannis .
    Eu afirm că PNL livrează populaţiei, destul de imprudent cred ,un candidat pe care nu îl cunoaşte , cu o biografie încărcată de furuncule gata să explodeze şi pe care partidul nu le poate dezamorsa ; opinia mea este că Partidul Naţional Liberal ESTE CONŞTIENT de fragilitatea acestei propuneri şi că , în ultimul timp , înţelege şi riscul , aşa cum , sunt convinsă , în Alianţa DA se ştia cine este Băsescu Traian .
    Din acest punct de vedere , jocul este absolut periculos ; după zece ani de nebunie , având la debut scheciul „… dragă Stolo …”, acceptat de liberali, din păcate , fără a se sinchisi de noxa supremă pe care ne-au băgat-o nouă în casă odată cu lacrimile lui Băsescu , m-aş fi aşteptat la un pic de prudenţă.
    Pentru că , dragă Cris , pe mine în 2004 m-a păcălit PNL-ul , nu PD-ul ; eu pe liberali i-am crezut că-i băiat bun Băsescu , deşi n-are aşa multă şcoală !
    Iar acum istoria se repetă; şi asta nu pentru că ar semăna Klaus cu Traian , ci pentru că se aseamănă proiectele.
    În mod destul de transparent , marele proiect pentru România al lui Klaus Iohannis este să schimbăm „licuriciul cel mare” de peste ocean cu „licuricea cea mare” din Europa .

    @ZeV octombrie 4, 2014 la 11:01 am

    Şi eu am râs în hohote citind cele de mai jos :

    ,,Ca politician se pare ca dl Antonescu nu era pregatit sa minta si sa insele poporul , a dovedit un altruism adevarat patriotic deoarece s-a retras atunci cind inconjurat de noroi si mizerie ar fi ajuns sa fie ales Presedinte al tari!.”

    Logica îmi spune ca Iohannis este perfect pregătit să mintă şi să înşele poporul şi că este caracterizat de un egoism prea puţin patriotic !

  27. Pai probabil Ponta nu Nastase ar fi trebuit sa viziteze Albania pentru pregatirea temeinica a Romaniei pentru primul loc din Europa , dupa Albania!Pe dl Nastase daca ar fi fost in Romania si nu in Albania l-as fi intrebat daca presedintele tarii are voie legal sa dea din dosarul de cercetare
    si sa influentze cercetarea in doasar citez din memorie…”cit proveste dl Funeriu nu este vorba de mita sau coruptie probabil abuz in servici…”

  28. Doamna Cris, sunteti din ce in ce mai surprinzatoare, din pacate in sens negativ pentru mine.

    Spuneti ca exista o multime de surse de informatii externe, „numai cine vrea nu le afla”. Unde sunt aceste surse? Evident ca vorbesc de cele de limba romana.

    In continuare, nimeni, nici macar Dvs, nu spune care au fost motivele pentru care Dl Antonescu-Valean a devenit brusc dezgustat de Dl Ponta.

    In lipsa oicarei explicatii, eu cred ca a luat (a furat) voturile castigate IMPREUNA cu Dl Ponta pentru a plati cu ele scaunul de la Bruxelles al Dnei Adina . Sper ca macar sa fie un scaun larg…

  29. @Titus Filipas – aveti darul de a citi cifrat ; nu vorbesc de halucinatii , delir , regret maladiv pentru un tiran obtuz si crud al anilor Europei anilor 1980 ( Ariane , Airbus , CEE , cubul Rubik , ABBA , Borg , Maradona si Kempes ) nu al anilor 1950 Eu am spus de dl Magureanu ca in anii 1990 a asfaltat drumul la Giurtelec pana la el acasa , nu un metru mai mult si ca il suspectez , ca singurul din regiune in zona Puterii anilor 1990 , fiind patriotul salajean care a sugerat un traseu exotic pentru autostrada Transilvania , care urca de la Bors spre o zona rurala spre Marghita si zona de sonde de la Suplacu de Barcau pentru a intra in sudul Salajului , zona putin populata apoi zona limitrofa a Clujului ,la fel putin populata ( cinci comune ? ) in loc sa se fi urmat traseul Crisului Repede spre inima Transilvaniei .
    @Zev – ramai acelasi … , ai aceleasi remarci inteligente si adevarate . analistul Dan Dungaciu vorbeste de PIB-ul tarilor cu care dl Ponta se aventureaza intr-o trilaterala – cele 5 judete moldovenesti de peste Prut – 8 miliarde de dolari, Ucraina – 178 miliarde de dolari , Romania , 190 miliarde de dolari .190 miliarde de dolari sunt , pentru unul ca tine , nimic .

  30. „Titus Filipas ” – de ce copiati , vorbind in citatele si frazele stereotip ale lui Blogideologic ? Plagiatul se pedepseste ! Blogideologic are voie sa aiba drepturi de autor ! Este inegalabil : romanii de pe Valea Kubanului , reviste Dacia Antica sau Dacia Mare sau un anume ” Potoca ” pe care ii citeaza ( omul nu are , decat foarte rar , parerea lui , se ineaca in citate si titluri de la Jefferson la Kant ) , Einstein conspirator anti-romanesc , Ceausescu bebelusul inocent prigonit de Hans Dietrich Genscher , Alfoldul unguresc in care ungurii nu au loc de ” romani ” , . Astept cu nerabdare sa-l vad pe Groucho Marx desemnat responsabil de diktatul de la Viena . Cum puteti sa-l plagiati pe Blogideologic ?

  31. ZeV, salutari! Sincer, nu cred in chestii de astea „chinezilor, mergeti inapoi la Zidul Chinezesc”, sau „Americani, intoarceti-va acasa”. Traim intr-o lume interdependenta, si avem nevoie unii de altii. Dar, sa beneficiem cu totii din tortul dezvoltarii, daca nu egal, cel putin comparabil.

    Cred ca Maior, seful SRI, avea dreptate cind se referea ca un stat puternic e unul inteligent, care stie oportunitatile pentru Romania si stie sa se foloseasca de ele in interes national. Exista semne incipiente ca liderii nostri politici incep sa se gindeasca si la popor, si nu doar la buzunarele proprii. Trendul asta trebuie generalizat. Daca „societatea lui Plesu” ar exista, asta ar trebui sa fie unul din scopurile de lunga durata: sa ii faca pe politicieni sa recunoasca interesul cetatenilor in primul rind, si in secudar interesul lor individual sau de grup. Probeleme astea nu sunt tipice doar pentru Romania.

    Iata, de exemplu, o oportunitate de care nu am auzit discutindu-se serios: Canada (si apoi SUA) negociaza sa semneze un acord de liber schimb cu UE, si e acum in stadii aproape finale, desi Germania are rezerve fata de paragrafele care se refera la protectia investitorilor privati fata de guvernele UE. Romania nu se stie ce pozitie are fata de subiectul asta (si media tace si mai tare). Dar Romania si-a exprimat deja rezervele, legitime de altfel, legat de faptul ca cetatenii romani nu beneficiaza de libera circulatie in Canada (si SUA), avind nevoie de viza, pe cind cetatenii acestor doua tari pot veni in Romania fara viza. Adica, Romania a implementat legislatia UE fata de Canada si SUA, dar tarile astea doua, nu vor deocamdata sa permita cetatenilor romani sa circule fara viza, desi ar trebui conform tratatelor semnate cu UE (au motivele lor pe care nu le discut aici si acum).

    In orice tip de negocieri faci compromisuri. Pentru Canada, un acord de liber schimb cu UE ar insemna foarte mult economic. Sunt sigur ca Romania ar putea negocia si promova intereslee ei in acest context foarte eficient. De exemplu. in Canada nu gasesti produse romanesti, dar sunt multe poloneze, unguresti etc. E o oportunitate mare pentru Romania sa-si deschida participarea larga pe piata in Canada. Romania poate sa identifice acele industrii, si acele produse, care ar putea sa avea loc in Canada, sa faca profit si sa il reinvesteasca in joburi in tara, si de ce nu, chiar in Canada. Ambele tari ar putea cistiga astfel. Dar cei care conduc tara, trebuie sa se focalizeze pe chestiunile astea, sa-si faca planurile, strategiile, sa bata la porti, sa-si foloseasca prietenii.

    Mai exista apoi si idea unei renuntari treptate la viza, pe categorii de cetateni. Romania ar putea cere renuntarea treptata la viza pentru oamenii de afaceri romani, si pentru angajatii lor romani din Canada (anticipind ca vor veni si alti romani sa lucreze pentru companiile romanesti).

    Cred ca aceiasi discutie poate avea loc pentru acordul cu SUA.

  32. Colegul Zev ori in pasa neagra la logica ori pliat din pozitia de pupin-pontist in acea de politian de dambovita!

    Ca sa folosesc stilul profului Filipas de a copia iritant pasaje inutile si a se limita inlaturarea unui dictator criminal, hai sa copiez si eu in antiteza doua pasaje redate de pupin-pontistul nostru, printre altii de serviciu:
    ZeV
    octombrie 4, 2014 la 2:37 pm
    T-Rex
    octombrie 4, 2014 la 1:02 am
    Excelent.
    Cand vom forma o masa critica, Romania va deveni, in sfarsit, o tara suverana, al carei principal scut de aparare, impotriva oricui, va fi constituit din coeziune interna, forta economica si diplomatie pasnica – cu toate azimuturile.
    Adica dupa zev si comunitatea pontista , daca-l puypam toti pe ponta-n..centru vom deveni o masa critica desi termenul ar fi criticabila!

    hai sa vedem si logica , sincertitate si de ce nu ilaritate „In schimb, liberalii si-au amintit, brusc, ca au stat la aceeasi masa cu bolshevicii si coruptii neamului, desi, zona liberala din guvernul Ponta a fost aceea decimata de institutiile statului de forta.
    Este, stimata colega, simplul adevar. (Z)
    ps

    Liberaliii niste „cinstiti” stau acum la masa ca corupti din PDL dar inainte stateau la masa cu „cinstitii” din PSD, , Miki, Hrebe,Oprisan, Mazare…si inca citeva mii, adica nu nedecemitatii din PSD, (de ce oare?)!!!!!!

    Pai dumneata domnule Zev te recunosti cumva in „masa critica”?
    „Este stimate coleg , simplul adevar”

    Observici,
    Cred ca aveti dreptate personajul este diferit abordarea insa aceiasi !
    Dupa 20 de ani ,trebuie sa recunosc ca poate am incurcat personajul dar nu si grupa din care se trage, de muschi aparent tari!
    Faceau corp comun , adica primeau ordine de la centru B si atacau in haita sau ceata ,daca vrei, sustinindu-se reciproc in asertiuni.!

  33. Într-o anumită măsură, premierul maghiar Viktor Orban a speculat erori foarte grave, şi evidente, făcute de guvernarea PSD în privinţa şcolii din România. Pe vremea dictatorului pozitiv Nicolae Ceauşescu, şcoala devenise realmente o instituţie regaliană a statului român. Succesul sinucigaş – pentru că ăsta a fost- al „evenimentelor din decembrie 1989” a avut, printre alte consecinţe negative, faptul că tot ceea ce era autoritate şi trăsătură tipică de administraţie regaliană în statul român a fost calificat drept „ceauşist”, „dictatorial”, „comunist” şi „anti-democratic”. Apoi, PSD a avut instalată, chiar în interiorul său, o centrală de politică belakunistă (nu ştiu dacă mai este, bănuiesc că da). Să nu uităm că „vizita privată” a premierului maghiar Viktor Orban în România a vut drept scop şi o ţintă pozitivă, anume inaugurarea unei şcoli profesionale în România. Să nu uităm de asemenea că toate şcolile profesionale din România au fost desfiinţate de către doamna ministru al educaţiei Ecaterina Andronescu. O măsură negativă la extrem, de parcă ar fi fost o decizie belakunistă. În primul rând, un sector foarte important din THESAURUS, anume terminologia profesiunilor practice, a fost exclusă din Limba Română printr-o semnătură de ministru. În al doilea rând, posibilitatea impozitării pe profesiune şi-a micşorat baza.

  34. T-Rex
    Ati pus punctual pe i cu:
    ,,Germania are rezerve fata de paragrafele care se refera la protectia investitorilor privati fata de guvernele UE.”
    EXACT asta repet mereu: In America, legea , inclusiv cea a lobby-ului, este construita pentru a apara investitorul privat. Acolo nu este o rusine ca politicianul sa se consulte cu un afacerist, inainte de a promova o lege.
    In Romania, se cheama TRAFIC DE INFLUENTA.
    Din pacate, establishmentul de la Washington nu vede in partenerii europeni, mai ales est-europeni, parteneri egali. De aceea s-a promovat in Romania asazisul ,,stat de drept”, de aceea se vorbeste de starpirea coruptiei in…Ucraina. Banii publici din Romania trebuie gestionati astfel incat sa beneficieze de ei investiturii americani, nu cei autohtoni. Inclusiv, sa fie priviliegiati cei din industria militara de peste Ocean.
    De aceea, repet:
    Yancheilor, go home!

  35. Prima capitală a statului modern Albania nu a fost Tirana, ci Durrës, Durazzo îi spun italienii, Dyrrhachium – îi ziceau romanii – port la Marea Adriatică. Poetul republican Catullus caracteriza oraşul prin sintagma “Durrachium Hadriae tabernam” adică „taverna Adriaticii”. Romanii l-au folosit drept cap de pod pentru a construi Via Egnatia. Capătul răsăritean al drumului Egnatia va fi Constantinopol. Două mii de ani după, Rusia are visul imperial de a fi ea stăpână la Constantinopol ! Nu reuşeşte în secolul XIX. În secolul XX, Rusia încearcă varianta de a deveni stăpână la Durrës. Acesta a fost motivul real pentru care a fost declanşat primul război balcanic. Emisarii muscali conving liderii statelor care au participat la primul război balcanic (adică Serbia, Muntenegru, Bulgaria şi Grecia) împotriva Imperiului Otoman că trebuie să se grăbească mult. Motivul secret invocat? România modernă va integra Rumelia ! Într-adevăr, Iradeaua de la 1905 permitea această interpretare. Privesc o harta pentru RUMELIA (traducere turcească pentru ROMANIA) înainte de anul 1912. Chiar dacă traseul pentru VIA EGNATIA nu este superpus, este limpede că tărâmul numit de otomani RUMELIA, otomani care –cel puţin în evaluarea făcută de Mihai Eminescu– ţineau la adevăr, dreptate şi la respectarea tradiţiilor bune pentru ROMANIA Orientală, avea drept axă şi linie de comunicaţie de la Adriatica la Propontida tocmai VIA EGNATIA. Ultima reparaţie majoră a căii numită VIA EGNATIA fusese întreprinsă de către împăratul Marcus Aurelius Antoninus, cel care promulgase Constituţia Antoniniană de la 212 AD. Este limpede că RUMELIA reprezenta, înainte de 1912, marcajul pentru un teritoriu locuit de autohtoni “socii”-alizaţi non-greci din Peninsula Balcanică, şi romanizaţi prin efectele Constituţiei pentru romanitas de la 212 AD. Ştim, Imperiul Otoman considera că a preluat legitimitatea, cu toate drepturile şi îndatoririle, Imperiului Roman. La 23 mai 1905 a fost publicat şi a intrat în vigoare un decret imperial otoman, o IRADÉ, emisă de către sultanul Abdül Hamîd. Prin această Iradea se recunoştea oficial, pe baza unor vechi documente istorice păstrate în cancelaria otomană, naţionalitatea română (“ullah millet” pe turceşte) din cuprinsul Imperiului Otoman, şi i se recunoştea autonomia culturală şi dreptul de autoguvernare locală. Reamintesc că Bohemond de Hauteville, prinţ de Taranto, călătorea pe Via Egnatia trimis de tatăl său, normandul Robert Guiscard de Hauteville, într-o misiune specială pentru a încheia alianţe cu populaţia autohtonă din zonă, anume cu vlahii şi armânii de foarte multă vreme “socii”-alizaţi şi care primiseră cetăţenia romană prin Constitutia de la 212 AD, cum am mai spus. Ştim precis că Bohemond de Hauteville a făcut un popas mai îndelungat la Ohrid unde exista centrul arhiepiscopiei Justiniana Prima (la ora actuală există o puternică propagandă moscovită pravoslavnică împotriva arhiepiscopiei Justiniana Prima a cărei existenţă istorică neagă automat pretenţiile Rusiei! ). Un prieten îmi spune : +Am avut şansa de a vizita Ohridul anul acesta. De fapt, a fost o mică expediţie pe Via Egnatia. Oraşul vechi este pur aromânesc, cu arhitectură unică. În Vlaşca-Mahla (cartierul sau mahalaua românească) există biserica Sf Giorgia (Gheorghe) unde se păstreaza încă icoane cu legendele scrise în aromână! Cu caractere latine, de exemplu “sfântul” este scris “samtul”. Este adevărat că în acest moment tot ce se restaurează “primeşte” litere chirilice… Iar peste lac, la Moscopole (care e Voskopoia acum) Samtu’ Atanas a devenit Shen. Vae Victis ! La vremea Iradelei, în partea europeană a Imperiului Otoman erau circa 2 milioane de aromâni. Unde au dispărut între timp? +” Alte evaluări vorbesc despre 3 milioane de vlahi şi armâni în Rumelia anului 1905. Tradiţional, intelectualii lor, eliminaţi brutal de personaje reale precum Ali Păşelu (pe linia ideologică voltairiană, Ali Păşelu este lăudat foarte de către scriitorul Alexandru Dumas- tatăl în romanul „Contele de Monte Cristo”), au participat activ la crearea statului numit România modernă. Dintre cei patru aliaţi anti-otomani care au dus primul război balcanic, statul care s-a pliat cel mai mult la cererile Rusiei a fost Serbia. Forţa sa militară de elită era menţinută preventiv la Niş. De ce preventiv ? Pentru că astfel puteau monitoriza vigilent Valea Timocului. Etnic şi geografic, Valea Timocului este înrudită cu Oltenia. Acea unitate militară de elită încartiruită la Niş a fost folosită de sîrbi pentru a ocupa extrem de rapid oraşul Durrës în primul război balcanic. Ruşii au comis atunci o bâlbă cumplită. Probabil n-au bănuit că sîrbii puteau să fie tactic într-atâta de eficienţi! Şi n-au trimis la timp o forţă navală, încluzând un desant de infanterişti marini pentru debarcare, ca să-i aştepte pe sîrbi în faţa portului Durrës pentru a-şi crea astfel un port la Adriatica (şi chiar puteau, la acel moment al istoriei!). A urmat o mobilizare diplomatică apuseană care a creat Albania modernă având capitala Durrës, eliminând astfel prezenţa Rusiei la Adriatica.

  36. […] http://nastase.wordpress.com/2014/10/03/la-tirana-2/ Prima capitală a statului modern Albania nu a fost Tirana, ci Durrës, Durazzo îi spun italienii, Dyrrhachium – îi ziceau romanii – port la Marea Adriatică. Poetul republican Catullus caracteriza oraşul prin sintagma “Durrachium Hadriae tabernam” adică “taverna Adriaticii”. Romanii l-au folosit drept cap de pod pentru a construi Via Egnatia. Capătul răsăritean al drumului Egnatia va fi Constantinopol. Două mii de ani după, Rusia are visul imperial de a fi ea stăpână la Constantinopol ! Nu reuşeşte în secolul XIX. În secolul XX, Rusia încearcă varianta de a deveni stăpână la Durrës. Acesta a fost motivul real pentru care a fost declanşat primul război balcanic. Emisarii muscali conving liderii statelor care au participat la primul război balcanic (adică Serbia, Muntenegru, Bulgaria şi Grecia) împotriva Imperiului Otoman că trebuie să se grăbească mult. Motivul secret invocat? România modernă va integra Rumelia ! Într-adevăr, Iradeaua de la 1905 permitea această interpretare. Privesc o harta pentru RUMELIA (traducere turcească pentru ROMANIA) înainte de anul 1912. Chiar dacă traseul pentru VIA EGNATIA nu este superpus, este limpede că tărâmul numit de otomani RUMELIA, otomani care –cel puţin în evaluarea făcută de Mihai Eminescu– ţineau la adevăr, dreptate şi la respectarea tradiţiilor bune pentru ROMANIA Orientală, avea drept axă şi linie de comunicaţie de la Adriatica la Propontida tocmai VIA EGNATIA. Ultima reparaţie majoră a căii numită VIA EGNATIA fusese întreprinsă de către împăratul Marcus Aurelius Antoninus, cel care promulgase Constituţia Antoniniană de la 212 AD. Este limpede că RUMELIA reprezenta, înainte de 1912, marcajul pentru un teritoriu locuit de autohtoni “socii”-alizaţi non-greci din Peninsula Balcanică, şi romanizaţi prin efectele Constituţiei pentru romanitas de la 212 AD. Ştim, Imperiul Otoman considera că a preluat legitimitatea, cu toate drepturile şi îndatoririle, Imperiului Roman. La 23 mai 1905 a fost publicat şi a intrat în vigoare un decret imperial otoman, o IRADÉ, emisă de către sultanul Abdül Hamîd. Prin această Iradea se recunoştea oficial, pe baza unor vechi documente istorice păstrate în cancelaria otomană, naţionalitatea română (“ullah millet” pe turceşte) din cuprinsul Imperiului Otoman, şi i se recunoştea autonomia culturală şi dreptul de autoguvernare locală. Reamintesc că Bohemond de Hauteville, prinţ de Taranto, călătorea pe Via Egnatia trimis de tatăl său, normandul Robert Guiscard de Hauteville, într-o misiune specială pentru a încheia alianţe cu populaţia autohtonă din zonă, anume cu vlahii şi armânii de foarte multă vreme “socii”-alizaţi şi care primiseră cetăţenia romană prin Constituţia de la 212 AD, cum am mai spus. Ştim precis că Bohemond de Hauteville a făcut un popas mai îndelungat la Ohrid unde exista centrul arhiepiscopiei Justiniana Prima (la ora actuală există o puternică propagandă moscovită pravoslavnică împotriva arhiepiscopiei Justiniana Prima a cărei existenţă istorică neagă automat pretenţiile Rusiei! ). Un prieten îmi spune : +Am avut şansa de a vizita Ohridul anul acesta. De fapt, a fost o mică expediţie pe Via Egnatia. Oraşul vechi este pur aromânesc, cu arhitectură unică. În Vlaşca-Mahla (cartierul sau mahalaua românească) există biserica Sf Giorgia (Gheorghe) unde se păstreaza încă icoane cu legendele scrise în aromână! Cu caractere latine, de exemplu “sfântul” este scris “samtul”. Este adevărat că în acest moment tot ce se restaurează “primeşte” litere chirilice… Iar peste lac, la Moscopole (care e Voskopoia acum) Samtu’ Atanas a devenit Shen. Vae Victis ! La vremea Iradelei, în partea europeană a Imperiului Otoman erau circa 2 milioane de aromâni. Unde au dispărut între timp? +” Alte evaluări vorbesc despre 3 milioane de vlahi şi armâni în Rumelia anului 1905. Tradiţional, intelectualii lor, eliminaţi brutal de personaje reale precum Ali Păşelu (pe linia ideologică voltairiană, Ali Păşelu este lăudat foarte de către scriitorul Alexandru Dumas- tatăl în romanul „Contele de Monte Cristo”), au participat activ la crearea statului numit România modernă. Dintre cei patru aliaţi anti-otomani care au dus primul război balcanic, statul care s-a pliat cel mai mult la cererile Rusiei a fost Serbia. Forţa sa militară de elită era menţinută preventiv la Niş. De ce preventiv ? Pentru că astfel puteau monitoriza vigilent Valea Timocului. Etnic şi geografic, Valea Timocului este înrudită cu Oltenia. Acea unitate militară de elită încartiruită la Niş a fost folosită de sîrbi pentru a ocupa extrem de rapid oraşul Durrës în primul război balcanic. Ruşii au comis atunci o bâlbă cumplită. Probabil n-au bănuit că sîrbii puteau să fie tactic într-atâta de eficienţi! Şi n-au trimis la timp o forţă navală, încluzând un desant de infanterişti marini pentru debarcare, ca să-i aştepte pe sîrbi în faţa portului Durrës pentru a-şi crea astfel un port la Adriatica (şi chiar puteau, la acel moment al istoriei!). A urmat o mobilizare diplomatică apuseană care a creat Albania modernă având capitala Durrës, eliminând astfel prezenţa Rusiei la Adriatica. Titus Filipas […]

  37. @ Luminita Arhire

    Pe mine nu m-a păcălit Alianța D.A. în privința lui Băsescu. Nu l-am votat niciodată.
    În privința lui Iohannis, e dreptul dv. să nu-l placeți. Cred totuși că aveți prea multă încredere în posturile TV care îi pun în cârcă ilegalități. De exemplu, poți să ai, cu consortul, două apartamente pe care să le vinzi, să-ți cumperi doar unul de locuit iar din banii rămași să-ți mai iei unul, apoi, din închirierea acestuia din urmă și din lecții particulare, să-ți mai iei unul… Nu cred că familia Iohannis cumpăra imobilele și le lăsa goale, nefolosite. Dar o televiziune tendențioasă poate să-ți dea impresia că insul a făcut lucruri necurate.
    La fel, faptul că a cumpărat un imobil al cărui vânzător a fost necistit nu denotă că și cumpărătorul e necinstit.
    Eu, urmărind TV 5 și Rai Uno, constat că lupta verbală între partide și candidați e la fel în țările latine, de aceea nu mă revolt la adresa vieții politice de la noi.
    Oricum, vă înțeleg înverșunarea cu care îi criticați (ca să fiu blândă) pe liberali cu tot cu candidații lor. Agreați PSD și îl apărați ca și alți comentatori. PSD poate fi mândru.

  38. @Zev Multumesc pentru raspuns. Eu cred ca trebuie sa continuam sa dialogam cu totii, si cu americanii si cu rusii, si cu germanii, dar mai intai cu statele din centrul si estul Europei. Aceste tari au sansa sa devina un „lipici”, un factor de coeziune, un liant al pan-europeinismului sub conducerea unei Comisii UE in care exista multi comisari care inteleg bine problematica acestei regiuni. Ungurii poate o sa inteleaga si ei in final ca frecusurile cu vecinii nu ii ajuta, si ca nu ne putem intoarce in trecut. Locul Ungariei, ca si al Romaniei, este in Europa, si nu in America sau Rusia. De fapt, cooperarea intre tarile din estul si centrul Europei e mai importanta ca oricind in istoria recenta a UE. Daca s-a inceput cu un club cu viziune ingusta, cel de la Visegrad, astazi e nevoie ca toate tarile din zona sa colaboreze intens pentru Europa viitoare. Ele trebuie sa renunte sa mai emuleze un model, si sa isi creeze propriul model, care sa lucreze bine pentru toate tarile specificate. Nu, nu cred in modelul „iliberal”, dar pina la urma, asta este doar o eticheta de care se folosesc si unii si altii. Cred intr-un model al cooperarii si nu unul al fortei, in special militara. Romania a gresit foarte serios cind Presedintele ei a propus public ca UE si NATO sa inarmeze pe ucraenieni. Solutia aia ducea doar la escaladarea unui conflict la granita Romaniei, si ar fi fost un motiv pentru o agresioune si mai mare a Rusiei, care sa puna in pericol Romania, Polonia si tarile baltice. In final, SUA, prin vocea lui Obama, a recunoscut ca nu exista cale militara pentru rezolvarea acestui conflict. Poti sa ai pozitii de forta cind ai forta. Cind nu o ai inca, iti folosesti muschii mintii doar. Iesirea agresiva si militaroasa a lui Basescu la inaintare reflecta o lipsa serioasa a capacitatii de identificare si promovare a interesului national. Este foarte grav ce a facut el, indiferent daca a fost sau nu consiliat intern sau extern inainte sa ia pozitia aia singulara, ignorind pozitia germana si a altor state europene. Serviciile noastre au avut cu siguranta un rol, probabil si cele americane, dar nimeni nu e interesat de dezbaterea asta in societatea si media romaneasca, mai importanta decit cea despre originea etnica a lui Iohannis, sau apartenenta religioasa a lui Ponta.

  39. @ ZeV, 4 oct. 9:42 am:

    Scrieți „L-am auzit pe Ponta vorbind despre Iohannis într-un mod cât se poate de moderat și civilizat”.
    L-ați auzit pe Iohannis vorbind despre Ponta într-un mod necivilizat?
    Nu cred.

Lasă un răspuns