Despre buna guvernare

Continui să cred că o bună guvernare trebuie să se bazeze pe instituții cu atribuții bine definite, un cadru normativ adecvat, profesionalism la nivelul funcționarilor publici și viziune la nivelul liderilor politici.

Din păcate, în ultimii zece ani, s-a produs o deprofesionalizare accentuată în administrația de stat (a fost desființat și Institutul național de administrație – INA) iar schimbarea frecventă a celor din administrația centrală și din cea locală, pe baza diverselor algoritme, a slăbit autoritatea instituțiilor statului și a pus în evidență o scădere masivă a nivelului de competență.

În perioada în care eram premier, am pus accentul pe construirea componentelor instituționale ale unui stat de drept, modern și puternic, pe adoptarea unor legi organice în domenii esențiale de activitate a statului (administrație, justiție, politică externă).

Urmărind, zilele acestea, la televizor, și accidentul aviatic din Apuseni și situațiile din țară determinate de căderile de zăpadă, am remarcat că, și în aceste cazuri, exista cadrul normativ și cel instituțional de abordare – respectiv Ordonanța de urgență nr.21 din 2004 referitoare la Sistemul național de gestionare a situațiilor de urgență. Din păcate, se pierde „memoria instituțională” în interiorul administrației și „antrenamentul” permanent pentru situații neprevăzute. Video-conferințele pe care le țineam, săptămânal, cu prefecții, aveau rolul lor…

Din păcate, straturile succesive ale multora din cei numiți în administrație, în ultimii zece ani, provenind din clientela politică și lipsiți de pregătirea necesară pentru posturile în care au fost numiți, determină blocaje, erori, lipsă de comunicare inter-instituțională, teama de asumare a răspunderii.

În plus, adeseori, nu mai există nici comunicarea ierarhică internă, în condițiile în care unele „straturi” de funcționari au fost numite de anumite partide, fiind apoi fixate pe posturi, prin pseudo-concursuri, în calitate de funcționari publici, „inamovibili”.

La numirea lor, noii conducători de instituții (atunci când sunt numiți și pe criterii profesionale) descoperă că butoanele pentru decizii nu sunt conectate la mașinăria administrativă sau, și mai rău, constată un sabotaj subtil din partea unor subordonați.

Un ultim aspect: s-a observat, în aceste zile, o anumită lipsă de coordonare, datorată însă și cadrului instituțional. STS-ul, de exemplu, este sub un alt tip de control. Când am propus, într-o inițiativă legislativă, ca și STS-ul și SPP-ul să intre sub control parlamentar – inclusiv prin confirmarea numirii (nu în formula vagă a Comisiei de apărare) – propunerea a fost respinsă.

În opinia mea, soluțiile la problemele descoperite acum nu constau, în primul rând, în numirea (inspirată sau nu) a altor șefi de instituții, ci în îmbunătățirea continuă a legilor, prin adaptarea lor la noile realități. Iar instituțiile statului și funcționarii săi ar trebui să respecte, cu rigurozitate, aceste legi. În definitiv, asta înseamnă „stat de drept”.

46 de gânduri despre “Despre buna guvernare

  1. Eu cred ca principala problema este supralegiferarea. In toate domeniile se constata ca, in 24 de ani, a aparut o avalansa legislativa, fiecare acordata nevoilor momentului politic, dar care insa nu formeaza un tot unitar, nu se integreaza in mod firesc, ci modifica elemente care aduc pana la urma blocajul. Au legiferat prea multi… Daca citim azi o lege, innebunim: art cutare care abroga art cutare din legea_, ce completeaza alin_ din p… ma-sii, si tot asa pagini intregi. Orice smecher a introdus o chichita convenabila intereselor comanditare, si a ascuns-o prin labirintul trimiterilor la alte legi, articole, litere, alineate, ordonante, ordine, etc. Practic, legiuitorii si-au parazitat propriul obiect de activitate… ca activitate curenta, desigur.

    Luand la mana legislatia aferenta accidentului din Apuseni, 6 legi desemneaza 6 sefi ai unei astfel de interventii, fara sa se abroge una pe alta… Astfel, 6 sefi isi dau peste maini simultan, cu organismele lor pe care le conduc, cu tot…

    A doua problema cred ca este lipsa de autoritate, incepand cu persoane desemnate in functii publice si terminand cu institutii de stat. Lipsa autoritatii este insa tot un corolar al supralegiferarii, caci nimeni nu mai stie decat bucati de adevar convenabil, nu le poti cuprinde pe toate… Singurul avantaj ar fi ca raspunderea devine difuza, dar si performantele devin tot asa, difuze, cel mult aproximative. Dezavantajele sunt insa majore si ajung sa devina definitorii pt lipsa de reactie a institutiilor statului, sau pt eventuala lor reactie disproportionata.

    Personal nu cred ca e vorba de incompetenta, ci de lipsa de comanda ferma. Poate un incompetent sa elaboreze o comanda ferma? Poate, in fapt toti sunt incompetenti in raport cu idealul… dar o comanda unica, fie ea si eronata partial, este de dorit lipsei sale totale sau mai multor comenzi contrare…

    Ar mai fi si chestiuni specializate: eu cred ca in 2014, transplantul si prelevarea de organe trebuie sa fie o activitate curenta si strict reglementata pt o abordare profesionista. Nu cred ca este bine sa lasam o astfel de activitate, de importanta majora pt orice cetatean, sa se deruleze pe baza de voluntariat, pasiune si eroism… Daca fiecare spital mare judetean, sau macar universitar, ar avea permanent un colectiv specializat pt prelevari de organe uzuale, atunci singura problema ar fi fost expedierea acestora in timp util, si nu sacrificiul riscant din partea catorva oameni dedicati acestei activitati. Daca nu stim cum sa organizam asta, mergem afara si invatam, n-ar fi prima data…

    In sfarsit, ultima problema cred ca este neintelegerea relatiei dintre stat si guvern. Aici insa sunt multe de spus si nu-i locul, dar trebuie sa existe o ierarhie de elaborare a deciziei, una de comanda, una de informare si una de urmarire a indeplinirii comenzii elaborate. Daca nu clarificam aceste aspecte macar in mintea celor de sus, putem numi orice maimuta in orice functie, rezultatul va fi acelasi…

    Concret, nu guvernul trebuie sa caute avioane cazute, si nu institutiile statului trebuie sa dea zapada… Guvernul trebuie sa asigure din timp pregatirea resurselor si mijloacelor de deszapezire si sa le repartizeze in zonele cele mai probabile, iar institutii ale statului, autoritati de stat, trebuie sa urmareasca si sa localizeze avioane cazute…

    Dar ca sa remarcam toti nivelul, nici dupa o saptamana de la tragedia din Apuseni, ai nostri sefi inca nu au priceput ca nu se pune problema identificarii, ci cea a LOCALIZARII… Identificare inseamna altceva… Un troglodit insa asa a articulat in primul moment atunci, iar limbajul de lemn si mintile de cauciuc au ramas setate asa, definitiv… Se intelege riscul: daca vom cumpara aparatura de identificare a avioanelor cazute, tot nu le vom putea localiza… vom afla doar ce fel de aparat a cazut, avion, elicopter, civil, militar, de pasageri, romanesc, strain… Daca insa il localizam, atunci aflam si ce anume a cazut, caci le cunoastem inca de la decolare parcursul, traseul… Evident, noi vom cumpara aparatura de identificare, cum altfel?

  2. Motorul statului de drept îl constituie funcționarea instituțională. Dacă vom avea instituții puternice și funcționale, cu mecanisme eficiente de prevenire a subordonării lor unor funcționari, atunci putem spune că arhitectura statului de drept este construită fiabil. Dacă instituțiile sunt vulnerabile în fața unor funcționari sau demnitari, riscul unor derapaje este iminent. Atunci vom vedea cum instituțiile statului de drept sunt puse în slujba unor indivizi și nu sub controlul legilor, care să emane din voința populară. De asemenea, un rol important în ecuație îl joacă și profesionalismul celor înregimentați în mecanismul administrativ-instituțional. Ei trebuie să știe clar care le sunt atribuțiile și responsabilitățile, iar toată munca lor trebuie să stea sub semnul legilor și al deontologiei profesionale.

    Orice instituție este perfectibilă, dacă avem viziune și-i înțelegem rolul avem puterea de a o face funcțională și a o pune în slujba poporului, dacă nu …

  3. Un jurnalist, nu mai retin de la ce televiziune, ne vorbea, ieri, de/despre posibilitatea revenirii la retetele traditionale de mezeluri, asa cum au fost ele implementate prin 1968…adica, 70-80% carne in compozitie.
    Cand eram mic copil, mancam un parizer…si acum simt, parca, gustul formidabil al acelui parizer.
    In prezent, avem 80% grasimi, iar restul..Dumnezeu stie ce, plus E-uri.
    Sa nu va imaginati ca in Vest este altfel, ba chiar exista ,,directive”
    europene in materie, respectate cu sfintenie de producatori. Cu conditia sa nu avem niscaiva carne de cal nedeclarata, oricat de putina ar fi, desi, este mai buna decat carnea traditionala. Oricum, mai sanatoasa. 😉
    Nu inseamna ca imi doresc sacrificarea bietelor patrupede, dimpotriva, eu subliniez IPOCRIZIA armatei de functionari si comisari apatrizi, bine remunerati, de la Bruxelles, care dau romanilor lectii de cum trebuie sa taie ei porcul.
    Il intreb, acum, pe domnul Adrian Nastase (parintele politic al domnului Ponta):
    Stimate domn, de ce v-ati grabit cu negocierile de pre/aderare? In interesul cui, domnule Adrian Nastase ?

  4. Domnule Adrian Nastase,permiteti-mi sa nu fiu de acord cu dumneavoastra.
    …………………………………………………………………………………………………………..
    S-au poate ati scris din greseala ”in ultimii 10 ani” in loc de in ultimii 20ani.
    ”Schimbarea frecventă a celor din administrația centrală și din cea locală” a inceput in 1996 odata cu castigarea alegerilor de catre CDR.
    -CDR a ras administratia PDSR.
    -PSD -administratia CDR.
    -Alianta D.A.-administrtia PSD.
    -PNL-administratia PD.
    -PDL-administratia PNL.
    -USL-administratia PDL.
    Doar FSN transformat ulterior in FDSN si apoi in PDSR a pastrat aproape in intregime structurile PCR.
    In alta ordine de idei:USL se afla la putere de aproape 2 ani si nu mai au nici o scuza.Si-au pus oameni peste tot pana la nivelul oamenilor de serviciu.
    Nu mai amintesc faptul ca au 70% in parlament,au guvernul si cei 43 de prefecti,70% dintre primari,consilieri,presedinti de consilii judetene,secretari de stat s.a.m.d. De asemenea institutiile de forta:armata,politie,jandarmerie,parchete ,etc.
    In legatura cu STS-ul,asa cum afirmam intr-un mesaj anterior,acesta reprezinta doar o ”piesa de puzle” dintr-un amalgam de institutii implicate sau care nu s-au implicat.
    Conform legii,la Ministerul Transporturilor trebuia sa se constituie un comandament de urgenta condus de Ministrul Transporturilor,care sa coordoneze intrega activitate de salvare.S-A CONSTITUIT ACEL COMANDAMENT? NU! Deci a lipist creierul actiunii.
    Pai e normal ca atunci cand nu exista creierl,picioarele o iau razna.
    Pun pariu ca la ora acidentului si pana a doua zi,la Ministerul Transporturilor luminile au fost stinse si singura persoana care se afla in minister era portarul.
    Apoi,ar fi trebuit sa se implice in actiunea de salvare Ministrele Sanatatii si Armatei. S-AU IMPLICAT ACESTE MINISTERE? NU!
    Victor Ponta care are si calitatea de Premier,(chiar daca nu s-a prins inca),la ora 21 era present intr-un studio de televiziune unde ”se radea”,(vorba lui Mircea Badea).Restul serii si l-a petrecut la un restaurant cunoscut din Bucuresti.
    Intrebare:
    Premierul nu avea obligatia sa-i sune pe urmatorii:Ramona Manescu,Eugen Nicolaescu,Mircea Dusa si sa-i intrebe daca sunt pe pozitii?
    Deci oricum am intoarce-o si reintoarce-o,principala responsabilitate revine guvernului.

  5. Bine cunoasteti starea natiunii si a tarii ! Spunea un primar care pe vremea aceia era taranist , e si acum primar: pe vremea cind era Nastase ,stia si-n Cristolt ce se intimpla (adica in comuna lui) .Iata ca nu mai reuseste nici unul sa va egalaze macar. Stiu ca nu ati fi invidios.Peste tot e plin de lipitori de afise ,de la toate partidele,mediocri si paraleli.Zicea azi un coleg :s-a dus frumusetea aceia interioara a partidului’, din vremea cind mergeam la partid fara scopuri si interese.Mergeam din convingere sa ne promovam un primar mai gospodar ,mai cu initiativa pentr comunitatea noastra. In ultimi 7-8 ani ,nu mai pot da un exemplu de un astfel de coleg.Cu regret trebuie sa recunosc , ca si la noi in partid e multa buruiana.

  6. Se putea invata din guvernarea Nastase dar au fost prea preocupati cu imprumuturile si cu taierile.
    INA era intr-adevar o forma prin care se puteau scolii domnii si domnitele de prin primarii. Tot prin acest institut putea gestiona „know-how”-ul acestor institutii.
    Parazitarea instutiilor de stat de catre niste personaje bizare sau certate cu legea nu face decat sa duca la subrezirea statutului.
    Fara o functionare corecta a acestor institutii nu vom face altceva decat sa saracim in continuare.

    Sunt niste studii disponibile inca din anii 2000-2004 care arata cat are de pierdut Romania pentru ca functionarimea nu cunoaste calculator, ca nu este in pas cu noutatile din domeniile lor de activitate.

    Daca un functionar imi aduce un prejudiciu de 20.000 RON pe an pentru ca nu stie meserie cred ca este mai avantajos sa cheltui 2000 RON pentru a-l instrui si testa din ceea ce trebuie sa cunoasca.

    Sunt studii si exista instrumente destul de precise care masoara cat se pierde din cauza slabei pregatiri profesionale.

    Dar trebuie sa avem inteligenta de a progresa nu doar „prin taieri” ci prin optimizarea institutiilor statului.

    Daca institutiile statului vor solide si performante vom avea si o economie prospera.
    Daca nu… vom saraci in continuare si vom lasa copiilor o tara aflata la amanet.

    Ar fi corect totusi sa ni se spuna ce s-a facut cu cele cateva zeci bune de miliarde imprumutate in ultimii 20 ani!!!
    Scoli se vede bine ca nu!
    Spitale nu!
    Fabrici nu!
    Autostrazi nu!
    Armata nu (avioane, nave , echipamente NU).
    Taieri salarii D.A.
    Disponibilizari D.A.
    Inchis spitale D.A.

  7. Cine lipsea din traditionala plimbare la DNA ? Cine l-a mai suparat pe presedinte in ultimul timp ? Chitoiu sa fi calcat stramb? Dar are Chitoiu o nevasta ? Are ! Daca doamna Chitoiu o fi facut trafic de influenta sau a ajutat la trucarea unui interviu ( caz unic in Romania , unde interviurile , se stie, sunt oglinda competentei ! fapt care se vede perfect din rezultatul la „interviu ”al domnisoarei Ioana Basescu , respectiv un bine-meritat 9 , venit sa compenseze ratacirea de moment de la examenul scris , notata cu un sfios 5 ) sigur ca trebuie sa se ia masuri pentru ca , vorba lui Danilet , „aceste lucruri sa nu se mai intample niciodata ”! Dosar penal , doamna Chitoiu ! Eu doresc sa se faca dreptate si sa se reintroduca ordinea ! Tocmai de aceea , sper ca nu va ramane nesanctionata nici convorbirea dintre un inalt judecator , de la o Inalta Curte , pe numele lui Iulian Dragomir , care facea o interventie ( da, da , in inregistrarile acelea de unde s-a desprins si sintagma „cu nasu’ in suflet ”) pentru o cunostinta , taman la excelenta sa Blejnar ,cunostinta fiind o doamna care fusese „calcata”din greseala de niste functionari de la ANAF. Doamna inteleg ca era cam nervoasa si-l cam suna pe ( azi) inaltul judecator , pentru ca acesta a revenit cu un telefon si mai muiat in miere si nectar , la acelasi Blejnar , care – doamne , Dumnezeule! – incurcare cartile de vizita de pe birou si nu identificase pila domnului Dragomir printre rezematorii de la usa sa . Cazurile sunt simetrice , ba chiar la Iulian Dragomir e mai fara perdea , ca nu se astepta deloc sa fie inregistrat !
    Dar , nu-i asa? justitia este independenta , impartiala , bla, bla, bla … sa nu-mi spuneti ca a fost condamnata Ritzi , ca dovada de impartialitate totala a bravilor judecatori si procurori ! Nici macar nu-i de ras , e de plans …

  8. Sper că aveți sănătate și răbdare! Noi vă urmărim și vă dorim să fiți rezistent și sănătos!

  9. De acord. Desfiintarea INA a fost o mare eroare.incepand cu inaltii functionari publici, functionarii publici europeni, etc, trebuiau perfectionati, slefuiti, innobilalti cu inalte competente, doctrine administrative, diplomatie, eleganta, spirit de echipa si de sacrificiu. Am vrut sa refac INA prin parteneriat public-privat, dar ministerul administratiei sub diverse conduceri a refuzat sub pretexte puerile!!! Selectia, promovarea si mentinerea in functii publice nu se face pe criterii de meritocratie, inteligenta, competenta,performanta, profesionalism, tehnocrati, specialisti,, ci cu totul pe criterii subiective, politicianiste, grupuri de interese, coruptie, etc. Facultatile de stiintejuridice si administrative nu-si pot finaliza scopul in lipsa concursului, a motivatiei si perspectivei profesionale. Sa ne mai miram de ce 4 din 5 absolventi se gandesc sa plece afara?

  10. Şi pentru a încheia acest capitol, citiţi


    ORDONANTA DE URGENTA nr. 34 din 19 martie 2008
    privind organizarea si functionarea Sistemului national unic pentru
    apeluri de urgenta

    ART. 20
    (1) Autoritatea Naţionalã pentru Reglementare în Comunicaţii şi Tehnologia Informaţiei analizeazã şi stabileşte condiţiile tehnice pentru furnizarea informaţiilor de localizare a apelantului cãtre SNUAU de cãtre furnizorii de reţele publice de telefonie….
    (3) Accesul la datele de localizare este permis numai pe perioada deservirii apelului de urgenţã.

    SNUAU este Sistemul Naţional Unic pentru Apeluri de Urgenţă

  11. in parte sau dus toate de rapa , cand de la cel mai inalt nivel s-a dat tonul de dezordine , cum sa se mai respecte ceva in aceasta tara , legile se aplica prin sugestie, etc , si altele . imi vine o stare de lehamete , daca as fi mai tanar as pleca cat mai departe ,sa nu mai aud .

  12. da asa este insa cat timp exista examene aranjate si intra toate pilaraele e partid se cam duc naiba institututiile.

  13. Ce nivel de competenta? In functii importante sunt numiti baietii de mingi electorale ,,pufarinele”, Nu s-a schimbat nimic de cand a venit USL-ul, coabitam cu acelasi Presedinte, cu aceeasi mafie, ne fugaresc procurorii, ne rad in nas judecatorii (cu juma de norma la servicii ) si fiecare roman se gandeste sa plece. Daca ei nu se dau dusi…o sa plecam si le lasam tara goala si vanduta. Numai bine !

  14. Nu este simpla schimbarea sugerata de dvs. , cred insa ca se poate face in timp . Miza acestei schimbari este prea mare anul acesta . Se pare ca prioritatea nr. 1 acum este batalia pe justitie , dupa cat de furibund ataca gruparea Basescu , nemaitinand cont de nimic . Ma intreb , este timorat acest corp profesional ? Se va schimba ceva daca vor castiga socialistii alegerile europarlamentare ? Va avea mai mult sprijin din EU guvernul Ponta ? Sa speram.

  15. Ehei, câţi elevi submediocri ,absolvenţi ai unor licee agricole,fete,am întâlnit în administraţia locală,pe motiv de cumnata ,naşa mea este şefa cadrelor,în timp ce absolvenţi de Administraţie publică,stau pe margine,sau lucrează pe unde apucă.Să te ferească Dumnezeu să te duci înjur de ora 11 pe la Primărie,fumul îl poţi tăia cu cuţitul pe holuri,după ce în prealabil ” programul cu publicul”începe după 8,30,adică după cafeaua şi ţigara de rigoare.În cazul în care insişti,suporţi consecinţele de rigoare.Adică pentru a-ţi rezolva o problemă vii 2,3 zile la rând,pentru că uneori o funcţionară ciufulită,incultă ,neîngrijită şi vulgară,stăpâneşte până la stadiul de artă tehnica enervării.Aşa e şi la Anaf şi peste tot unde te duci să achiţi o taxă,să rezolvi o situaţie.La primărie dacă într-un birou sunt 4-5 funcţionari,2 sunt la ghişeu,ceilalţi la bârfă în acellaşi birou ,de nu se înţelege ce e în cer şi ce e în pământ,iar contribuabilii păziţi cu grijă de gardieni,ca să nu ştiu ce.

  16. Domnule AN,
    In ciuda unor resentimente reluate de freamatul rememberului guvernarii anilor 2000-2004 , eu personal cred ca dumneavoastra aveti greptate.Cu sincopele care nu au ocolit guvernarea acelor ani , institutiile functionau cu totul altfel , mai bine , mai eficient , mai profesionist.
    As putea spune ca intre 2000-2003 toate institutiile statului, au functionat bine, din 2003 si dupa ati acceptat multe compromisuri , multi intrusi si neaveniti , in general baroni aceia care au inlocuit oameni de valoare din PSD cu rude si parteneri de afaceri, cotizanti la ambele capete ale alegerilor care au urmat!
    Deprofesionalizarea de care vorbiti inceputa din 2003 a continuat mai accentuat o data cu aparitia omului providential , alesul , multor colegi de pe acest blog, dar asta nu inseamna ca guvernul Ponta a oprit a incercat sa opreasca acest fenomen, ba din contra!
    Reamintiti de accidentul aviatic din Apuseni , avem vinovati dar asteptam inca vinovatul principal „acarul Paun”, in doi ani de guvernare Ponta in opt ani de guvernare Traian Boc , intreb, S-A FACUT O SINGURA SIMULARE
    (reality show) ,fara trambite,PE TEREN PENTRU A SE VERIFICA DACA INSTITUTIILE RASPUND,COLABOREAZA SI POT INTERVENI CU PROMTITUDINE , vorbesc in particular despre asemenea situtii cu accidente aviatice in munti ?
    De unde sa stie un procuror fara experienta cum sa guverneze cum sa pregateasca institutiile statului pentru asemenea situatii de unde sa stie tata socru Sarbu?De cealalta parte Traian Basescu ar fi fost omul potrivit expus in viata unor situatii de urgenta,dar si el un produs al epocii ceausescu, predispus intrigilor si scenaritelor intodeauna, om fara crez si ideologie politica traseist politic populist a dat si inca da impresia unui profesionist care si-a pierdut harul si priceperea pe orgolii simple ,rautati de om mic si nu de mare invingator asa cum percep descreieratii sau oamenii simpli si nevinovati!

  17. Doru Coarna,

    1.Cand spui Basescu trebuie sa-ti aduce aminte de „tiganca imputita”, de faptul ca i-a spus primului ministru al Frantei ca a venit sa-si ia tainul, de sticla de sampanie aruncata in multime ca un star rock drogat, de implicarea politica fatisa, fara nicio jena in viata unui partid, de faptul ca s-a laudat pentru notele mici de la scoala, de faptul ca se intalnea frecvent pe la carciumi cu aderentii si mai ales de faptul ca putea face orice critica acum, dupa 9 ani de mandat s.m. a.

    2. “Particula lui Dumnezeu” a fost descoperita teoretic in 1964 de Peter Higgs s.a., dupa care i s-a dat si numele de comunitatea stiintifica..

    Peter Higgs şi Francois Englert au primit Premiul Nobel pentru fizică, după identificarea şi descoperirea bosonului Higgs, aşa-numita particulă a lui Dumnezeu, care explică formarea Universului.

    3. Am auzit la B1 o ta…pita care spunea ca A3 a fost perfect circulabila si blocarea autostrazii a fost facuta de putere ca sa-si faca propaganda.

    Parca nu ar trebui sa tindeti catre acest fel de argumente.

  18. Incompetenta si je m’enfout-ismul administratiei duce inevitabil la prabusirea Statului .
    E ceea ce s-a intamplat intre 1997-2000 – cateva perle , daca vreti , ministrul agriculturii Gavrilescu ” pestii din ape sunt ai Agriculturii ” , un alt ministru , Berceanu , prins copiind la un examen la Craiova , Constantinescu promovandu-si ginerele consilier de Aparare , mii de acest fel de gafe au dus Romania intr-o situatie de stat african , cu familii depunand corpul unui membru asasinat in fata unui Tribunal , ca la Sibiu , sau cu aventurieri cehi ordonand asasinarea unui lider sindical , cazul Sihaleanu de la Iasi !
    Stam mai bine azi ?
    Numirile sunt facute pe criterii de profesionalism ?
    Ma indoiesc . L-ati auzit pe noul director CNADR , Neaga , cerand soferilor blocati sa demonstreze ca sunt blocati ! Sova , avocat prosper , este parasutat in fruntea unui nou super-minister , iesit din Transporturi , care se ocupa , bizar , de constructia de autostrazi si de investitii ! in acelasi timp . In doi domnul Sova ne-a venit cu proiecte atragatoare – autostrada spre Targu Mures , spre Sebes de la Turda , s-a angajat sa doarma in cort , pe santier , la gigantul Brasov Comarnic . Numai ca in practica in 2 ani USL nu a fost capabil sa inceapa nici unul din proiectele aflate in starting bloc de dinainte , finantate de UE , cum ar fi legatura Lugoj Timisoara Deva Nadlac …

  19. Cred ,ca in aceste zile s-a dovedit,daca mai era vreo indoiala ,ca sloganul
    ” Dormi linistit DNA lucreaza pentru tine”este la ordinea zilei.
    Sloganul este valabil in doua variante:
    1.CINEVA poate fi desigur linistit,dar culmea ,nu doarme;
    2.Unii(la care eu,personal tin f. mult) pot fi nelinistiti ,dar culmea ,
    dorm.

  20. Dumitru lascar spunea: Voiesc sa fac din administratie o a doua magistratura. – Oamenii aceia erau mult mai destepti – acum se pune baza pe prostie care este lasata sa guverneze(pana se alege praful).

  21. Hazliul Doru Coarna susţine că el ştie cine e de vină pentru accidentul din Apuseni, dar nu ne spune, pentru că suntem noi ai dracului.

    Din două una:

    Ori ilariantul minte, ca de obicei.

    Ori ştie adevărul şi faptul că nu îl spune este condamnabil, in condiţiile în care au murit doi oameni.

  22. Sadicule,

    este o vorba tiganeasca pe care o meriti ,de fapt vorba acopera toata hrana ta spirituala in care te scalzi si traiesti..
    A fost normal ca CDR sa desfiinteze structuri pina la nivel de secretar de stat,deoarece s-a considerat ca acestia au fost numiti pe criterii politice. CDR insa in ciuda specialistilor cu care se laudau, nu au inlocuit sefii de regii, si nici chiar pe cei de directii , persoane care au ramas si pe vremea lui Nastase.
    Problema este ca cel putin ,daca vrei dumneata sau nu ,nu s-a ajuns pina la inlocuirea a femeilor de servici asa cum a procedat PDLeul dumitale , este adevarat ca fiecare si-au inlocuit secretarele, dar asta este o chestie normala pina la urma , cu patru ani la guvernare secretarele erau deja tocite ,imbatranite si apoi fiecare cu gustul sau tot asa cum si dumneata ai gusturile pe care le descriam mai sus.

  23. ECOLOGIŞTII ŢIPĂ, AVIZELE CURG
    Un nou acord de mediu, pregătit pentru Chevron

    BURSA 29.01.2014
    http://www.bursa.ro/ecologistii-tipa-avizele-curg-un-nou-acord-de-mediu-pregatit-pentru-chevron-227827&s=companii_afaceri&articol=227827.html

    În ultimul an, subiectul gazelor de şist a stârnit reacţii negative puternice, atât în rândul organizaţiilor de mediu cât şi al unei părţi a societăţii civile. În ciuda faptului că, la nivel european, numeroase state au respins sau au blocat explorarea gazelor de şist, autorităţile de la noi din ţară sunt mai darnice, avizând, de fiecare dată, procedurile care permit demararea operaţiunilor de explorare a acestor zăcăminte.

    Compania Chevron urmează să obţină cel de-al patrulea acord de mediu pentru explorarea gazelor de şist, tot în regiunea Vaslui. Deşi locuitorii din zonă s-au împotrivit cu vehemenţă, autorităţile locale vasluiene au decis să emită acordul de mediu pentru explorarea gazelor de şist în comuna Puieşti.

    Decizia îi aparţine Agenţiei pentru Protecţia Mediului Vaslui, care a analizat (în cadrul Comisiei de Analiză Tehnică – CAT) documentaţia depusă de către compania americană.

    „După analiza raportului de evaluare a impactului asupra mediului, membrii CAT au luat decizia de emitere a acordului de mediu pentru proiectul

    . Conţinutul raportului este în conformitate cu legislaţia în vigoare şi are toate informaţiile necesare luării unei decizii în ceea ce priveşte emiterea acordului de mediu”, a declarat directorul Agenţiei pentru Protecţia Mediului Vaslui, Mădălina Nistor.

    Mai multe ONG-uri s-au solidarizat cu localnicii din zonele unde Chevron urmează să demareze explorarea gazelor de şist, anunţând că pe data de 8 februarie vor organiza un amplu protest, în mai multe oraşele ale ţării.
    Chevron România mai deţine alte trei acorduri de mediu în judeţul Vaslui, obţinute în urmă cu un an, pentru explorarea gazelor de şist în localităţile Siliştea – Pungeşti, Păltiniş – Băceşti şi Popeni – Găgeşti.
    Totodată, compania petrolieră a obţinut, în baza acordului de mediu şi a altor avize de la alte autorităţi, prima autorizaţie de construire pentru amenajarea platformei pe care urmează să fie montată sonda de explorare de la Siliştea – Pungeşti.
    Autorizaţia a fost acordată de Consiliul Judeţean Vaslui la începutul lunii octombrie 2013, lucrările de amenajare a platformei fiind demarate în 2 decembrie 2013.
    În ţara noastră există 17 comune care au emis hotărâri de Consiliu Local, prin care se interzice explorarea şi exploatarea gazelor de şist prin metoda fracturării hidraulice în perimetrul administrat: Ghiroda şi Moşniţa, judeţul Timiş, şi Coroieşti, Iana, Ghergheşti, Pungeşti, Găgeşti, Banca, Suletea, Puieşti, Alexandru Vlahuţă, Tutova, Băceşti şi Pochidia din judeţul Vaslui.

    Lucia Crăciun

    * Patru state americane au reclamat cazuri de contaminare a apei, din cauza gazelor de şist
    În cel puţin patru state americane au fost primite, recent, sute de plângeri privind contaminarea surselor de apă cu petrol sau gaz, iar poluarea a fost confirmată în cazul unora, potrivit presei internaţionale.
    Associated Press a cerut date privind plângerile legate de exploatările gazelor de şist în Pennsylvania, Ohio, Virginia de Vest şi Texas, şi a găsit diferenţe mari în felul în care autorităţile dezvăluie aceste probleme. Potrivit publicaţiei, cel mai transparent s-a dovedit statul Texas.
    Conform Associated Press, numai în statul Pennsylvania s-au înregistrat, în 2013, 398 de reclamaţii privind poluarea cu petrol sau gaz a surselor locale private de apă potabilă, iar în 2012 au existat 499 de plângeri. Printre motivele plângerilor se numără reducerea debitului de apă, poluarea cu gaz sau alte substanţe. Mai mult de 100 de astfel de cazuri au fost confirmate în ultimii cinci ani, relatează respectiva publicaţie.
    Extragerea combustibililor din depozitele de şist presupune pomparea a sute de mii sau chiar milioane de litri de apă, sare şi substanţe chimice în pământ pentru a sparge roca în vederea eliberării gazului.

  24. Aberantii nostri chibiti manipulatori, opriti-va….la Centru!

    Chiar nu doresc sai mai reamintesc pe cei doi, amicul Doru si pitifelnicul sadic!
    Alaturi de ei mai sunt si altii , informati sau dezinformati nu neaparat de sleatha lui traian ci de cealalta din opozitie.
    Nu doresc sa-i enumar pe amicii mei , lor le raspund de fiecare data transant .Acum omitind santinela ,alt dezinformator, Centru scrie .Constantinescu promovandu-si ginerele consilier de Aparare…..”

    Casatorita in Iulie 1999 cu medicul Cristian Boru , ginerele a ramas medic specialist si atat! Singura problema a medicului Bora a ramas la apararea si a acestui centru de agravarea unor boli!
    As mai comenta si textul haios despre clamarea pestilor din apa ca apartinind ministerului agriculturii, pai daca-i o disputa” intre ape”
    ce sa spuna si omul, pentru ca in mod corect nu poti sa spui ca piscicultura apartine de ministerul agriculturii, deoarece piscicultura in zilele noastre apartine braconierilor!
    Exista insa oameni prosti ,rauvoitori, raspandaci de toate nuantele politice sau imorale!
    Acum o fi Berceanu hot dar prost in mod sigur nu este sa-l acuzi pe oltean de incoerenta este mai mult decit stupid! Copiatul este o arta a inteligentului care nu-si iroseste celulele cenusii cu lucruri derizorii atunci cind acestea deja sunt definite , varul putred al copiaturului plagiatul si plagiatorul care-si aroga descoperirea apei calde ,printre altele este intradevar grav dar mai grav si periculos grav este sa-ti reprezinti tara in parlamentul european atunci nu sti nici sa citesti un text scris de altii.

  25. @ Luminita Arhire,

    v-am spus eu ca semanam… si cand am spus ca unii vor un stat care inca nu exista, dar nu de drept pt ca vor sa se poata fura, mitui, lua spaga, aranja culisele, etc, iar am avut dreptate… La nici doua zile dupa ce m-ati contrazis, probabil e la moda sa-l contram pe Coarna, postati identic…

  26. @ ZeV,

    pe vremea aia omul era cel mai de pret capital, si deci merita un parizer bine preparat… Azi lucrurile nu mai stau asa, ci contrar…

    Vreau sa marturisesc sincer aici ca pe vremea cand imi traia Bobita, am incercat sa-l hranesc cu diverse chestii… Parizer si salamuri nu manca, insa cremvursti proaspeti, reci, nefierti, manca… Mititei preparati manca, deci nu era problema condimentelor… Unt nu manca… Oua fierte racite manca rar, calde niciodata… Organe de orice, intotdeauna! Peste intotdeauna, pui la fel.

    Deci Bobita al meu era cam de parerea medicilor… E drept insa, era cel mai de pret capital sentimental al meu, in acea vreme…

  27. @ teostanc,

    !. Si cand am spus eu ca Basescu e vreun delicat, sensibil, manierat ?

    2. Ti-am mai raspuns la asta, una e sa banui, alta e sa calculezi si alta e sa descoperi efectiv… Iar premiul Nobel nu prea are legatura cu spiritul stiintific, ci mai degraba cu dinamita…

    3. Eu nu vin cu argumente de stirista, nu am treaba cu B1TV si nu sunt nici basist nici pedelist, n-am treaba cu politichia… N-am spus nimic altceva decat ca zapada este nedata, ca avionul nu s-a gasit in timp util… si altele asemenea… Erau evidente! Dealtfel nici acum nu este data iar avionul oficial nu s-a gasit, adica nu institutiile oficiale l-au gasit ci oamenii locului, si abia apoi, in fata evidentei, institutiile au confirmat gasirea… Trebuie sa recunosti, sau ar trebui…

  28. Și eu cred că schimbarea frecventă a șefilor din administrația centrală și locală nu e benefică.
    Demiterea! Demisia! Demisia! Demiterea! Altul! Nu e bun ăsta. Nu e bun ăla. Nici ăstalalt nu e bun. Jos cu ălalalt!
    Toți incompetenții și necinstiții sunt în administrație, iar toți competenții și cinstiții sunt pe „rețele”.
    Sute de mii de pricepuți și corecți pe Facebook, Twitter…
    De ce nu se angajează oamenii ăștia în administrație ca să facă ordine acolo?
    Totdeauna cei buni sunt pe margine, iar cei răi – în teren. Măi, să fie!
    Membrii partidelor sunt răi, spun ei. Să se înscrie EI, cei buni, în partide și să-i dea afară pe-ăilalți!
    Aleșii sunt răi. Să candideze ei, cei buni! Cine-i oprește?
    Niciun partid nu e bun, spun tot ei. Să ceară un referendum pentru desființarea partidelor și să hotărască EI cine să fie persoana care să conducă! (dar cum or să hotărască? sunt toți de acord în privința persoanei?).

    Instituțiile sunt formate din oamenii acestei țări, de la șefi până la ultimul angajat.
    Mi-e imposibil să cred că la 4 ani se golește o instituție de oamenii care lucrau în ea și sunt angajați alții. Mi-e imposibil să cred că, dacă un ministru sau un adjunct e rău, toți subordonații sunt răi, și invers.

    O țară e ca o firmă: are lucrători buni? merge bine. Nu are? merge rău.

  29. Hăituirea funcționarilor de stat de către procurori în numele luptei anticorupție, acuzațiile care zboară în stânga și în dreapta, zecile de exemple care arată că poți intra în închisoare și nevinovat, îi fac pe mulți factori de decizie să fie reticenți când trebuie să-și asume răspunderea, și astfel lucrurile merg greu fiindcă aceștia trebuie să-i antreneze și pe alții în luarea deciziilor, să ia vize, avize și aprobări de la departamente, și în primul rând de la Departamentul Juridic pentru ca nu cumva să fie arestați deoarece nu au urmat întocmai un cuvânt din lege.
    Oamenii spun, pe bună dreptate, „mai bine să nu se facă decât să intru în închisoare pentru a fi dat aprobare”.

  30. Un raid (nu exhaustiv) prin presa centrală din ian.-febr. 2012:

    La 13 febr. erau 74 de morți din cauza frigului, raportați de Ministerul Sănătății, de la data la care se instituise codul portocaliu.
    Toate drumurile naționale închise în județele: Mehedinți, Olt, Dolj, Teleorman, Călărași, Giurgiu, Ialomița, Constanța, Brăila, Galați, Iași, Dâmbovița, Cluj, Prahova.
    Închise: autostrada București-Constanța tronsonul București-Lehliu; autostrada București-Pitești.

    Aveți dreptate, domnu sodicu. Guvernele Băsescu-Boc și Băsescu-Ungureanu au fost foarte bune.
    Dar, din câte am înțeles, ați convins boboru să-i pună la loc.
    La asemenea argumente, cine-ar rezista?

  31. Dar, la naiba, ar trebui să rememorăm mărețele realizări ale Guvernului Băsescu zis Boc.

    – împrumutul extern de 20 de miliarde de euro, pe care am început să-i dăm înapoi
    – creșterea TVA de la 19 la 24%
    – creșterea accizelor la carburanți cu peste 30%
    – impozitarea cu 16% a pensiilor sub 2000 de lei (până atunci, nu erau impozitate decât cele peste 2000)
    – impozitarea cu 5,5% CASS, a pensiilor sub 2000, fără scăderea celor 750 neimpozabili
    – creșterea impozitului pe microîntreprinderi, de la 3 la 16%
    – creșterea taxelor locale în 2010
    – creșterea taxelor pe automobile, în 2010 și 2011
    – impozitarea tichetelor de alimente, de creșă, de vacanță, cadou, a plăților compensatorii, dobânzilor, tranzacțiilor în valută
    – impozitarea drepturilor de autor până la înjumătățirea lor
    – impozit forfetar pe firmele mici
    – creșterea prețului la carburanți în fiecare an, din 2009
    – taxe suplimentare progresive pentru cei care dețin mai multe proprietăți imobiliare
    – tăierea cu 25% a salarilor bugetarilor

    Vorba din reclamă: cum să nu-ți placă?

  32. @ Mirica Bogdan:

    Domnu Mirica, tot la stat vreți să vă angajați? Duceți-vă, domnule la particular, că acolo nu e pe pile și partide, cum susțineți. Acolo veți fi pus la treabă, iar, dacă faceți treabă, sunteți angajat.

    Și, dacă susțineți sus și tare că la stat sunt angajați membrii de partide, intrați și dv. într-un partid aflat la putere și vedeți dacă așa vă angajează!

    Eu cred însă că nu sunteți bun de nimic și că suferiți de mania persecuției.
    Faceți-vă o calificare care se cere pe piață și o să vedeți că, dacă sunteți bun în meserie, veți fi angajat imediat.
    Instalatorii, constructorii, tâmplarii-termopane, electricienii…sunt foarte căutați.
    Ăia cu științele comunicării – nu.

  33. Poti merge in oricare dintre institutiile statului nostru democratic, si vei fi inconjurat doar de prosti si indolenti.
    Daca vrei sa te convingi mergi la ANAF sau avizari IGSU si intreba 2 persoane si vei avea 3 raspunsuri diferite.

  34. Centrule
    Finantarea ,,de dinainte ” de catre UE este una pur virtuala. Banii vin efectiv dupa implementarea procedurilor si efectuarea stadiilor fizice cu receptii (cel putin) partiale,
    O perioada, aceasta prezumtiva finantare a fost blocata datorita incompetentei si relei credinte evidentiate de mentorii tai portocalii.
    ps
    Mi-as dori sa mai stati si voi pe tusa un timp cu Ungaria voastra cu tot, este timpul ca si in Moldova sa se faca ceva.
    (Z)

  35. De acord cu dvs, d-le Adrian Nastase.
    De acord cu dvs, d-le Doru Coarna, privind cauzele: supralegiferarea, neintegrarea.
    Consider important a identifica cauzele unei probleme pentru a rezolva efectele. Asadar, privind „mecanismul guvernarii”, prin prisma principiului bunei administrari si a unei analize logice, nefunctionarea mecanismului are cauze multiple: incoerenta legiferarii si aplicarii acesteia, supralegiferarea, neintegrarea legiferarii si aplicarii acesteia in complexitatea mecanismului…cu alte cuvinte, mecanismul nu functioneaza deoarece „rotitele” mecanismului nu sunt potrivite, nu cupleaza intre ele, unele lipsesc, iar abaterile si tolerantele acestora sunt innaceptabile bunei functionari.

  36. Doru Coarna,

    „Dealtfel nici acum nu este data iar avionul oficial nu s-a gasit, adica nu institutiile oficiale l-au gasit ci oamenii locului, si abia apoi, in fata evidentei, institutiile au confirmat gasirea… Trebuie sa recunosti, sau ar trebui…”

    Daca nu glumiti s

    Doru Coarna,

    „Dealtfel nici acum nu este data iar avionul oficial nu s-a gasit, adica nu institutiile oficiale l-au gasit ci oamenii locului, si abia apoi, in fata evidentei, institutiile au confirmat gasirea… Trebuie sa recunosti, sau ar trebui…”

    Dacă nu glumiți sunteți într-o eroare profunda:

    – Oamenii locului sunt oameni, nu marțieni care trebuie sa stea deoparte; in plus ei erau cei mai aproape de locul nenorocirii.
    – Au fost ghidați de un șef de post, după mărturia lor;
    – Oamenii locului i-au găsit si i-au dus la ambulanta iar primul ajutor medical l-au dat 2 tinere smurd-iste ale căror mărturie m-a impresionat prin concizie, lipsa de emfaza si dăruirea, ași spune eroica in opoziție cu declarațiile pletorice de la televiziuni a tot felul de cască gura.
    – La locul impactului au venit toate autoritățile posibile iar epava a fost tăiată si evacuată la Aut. Aeronautica pentru expertiză.

    Desigur, rămâne problema stabilirii fără precizie rezonabila a locației accidentului, respectiv epavei și lipsa unei comenzii unice care sa fi ordonat eforturile acelor oameni.

    Sper ca se va face si o analiza lucida, fără influente emoționale si care sa conducă la învățăminte si măsuri pertinente.

  37. Doru Coarna,

    “Dealtfel nici acum nu este data iar avionul oficial nu s-a gasit, adica nu institutiile oficiale l-au gasit ci oamenii locului, si abia apoi, in fata evidentei, institutiile au confirmat gasirea… Trebuie sa recunosti, sau ar trebui…”

    Dacă nu glumiți sunteți într-o eroare profunda:

    – Oamenii locului sunt oameni, nu marțieni care trebuie sa stea deoparte; in plus ei erau cei mai aproape de locul nenorocirii.
    – Au fost ghidați de un șef de post, după mărturia lor;
    – Oamenii locului i-au găsit si i-au dus la ambulanta iar primul ajutor medical l-au dat 2 tinere smurd-iste ale căror mărturie m-a impresionat prin concizie, lipsa de emfaza si dăruirea, ași spune eroica in opoziție cu declarațiile pletorice de la televiziuni a tot felul de cască gura.
    – La locul impactului au venit toate autoritățile posibile iar epava a fost tăiată si evacuată la Aut. Aeronautica pentru expertiză.

    Desigur, rămâne problema stabilirii fără precizie rezonabila a locației accidentului, respectiv epavei și lipsa unei comenzii unice care sa fi ordonat eforturile acelor oameni.

    Sper ca se va face si o analiza lucida, fără influente emoționale si care sa conducă la învățăminte si măsuri pertinente.

  38. Diana Foris
    In mecanism, exista ,,un corp strain” care gripeaza functionarea normala a acestuia. Nu este vorba de nicio supralegiferare, ci, de dezbinare, incompetenta si rea vointa.
    Daca Constitutia ar fi fost respectata in litera si spirit, ,,corpul strain” ar fi avut rolul benefic de ,,unguent” inter-institutional. Desigur, nu ma refer la MRU.
    (Z)
    Foarte curios ca, apologetii statului de drept, uita, in acest momente, sa se raporteze la CSAT, ca singurul for diriguitor abilitat al statului (in accepciunea domniilor lor). Nu vi se pare ciudat ? Mie, da.
    (Z)

  39. @Zev – eu inteleg ca nu e usor . Pentru inceput , Sebesul , Deva , Nadlacul sau Turda sunt Romania . Ungaria nu e a mea , a mea este Romania .
    Poate oferta de servicii de sanatate maghiara e mai buna decat cea romaneasca – nu tu portar care te ia la trei pazeste , nu femeie de serviciu care te repezeste ca mergi pe coridor , nu tu plic unui doctor fiu de nu stiu care profesor care te opereaza si apoi nu te mai vede – putem sa recurgem cu totii la serviciile ei , tu de ce nu ?
    Daca schimburile comerciale si umane ale Romaniei ar fi 90 % dirijate spre Prut si linia Sucevei desenata de Molotov , de ce nu acolo lucrarile in investitii , nu-i asa ?

  40. @,, Vsile ” – pune ” a ” dupa ” V ” , domnule ! Marian nu era ginere prezidential , consilier CDR plimbat prin masteruri americane si promovat consilier pe Aparare ? Daca nu era ginerica prezidential , era sigur ruda cu valorosul si de neuitatul Constantinescu .

  41. @ Georgica,

    exista o ancheta in curs si nu vreau s-o influentez, nu-mi pasa daca sunteti voi cativa pe aici „ai dracului” sau nu…

    Daca anchetatorii vor rata adevarul insa, atunci il voi spune eu, dar numai dupa! Poti sta insa linistit, n-are legatura cu pisicu’…

Lasă un răspuns