Infrastructura

Am citit zilele trecute declaratiile unuia dintre managerii locali ai unei importante firme de consultanta din Statele Unite. Acesta insista asupra faptului ca statutul Romaniei de tara cu potential de a atrage investitii este afectat de lipsa infrastructurii. Tanarul manager de care aminteam anterior atentiona, in mod corect, ca marile companii prefera tari precum Polonia sau Ungaria, desi costul mainii de lucru este semnificativ mai mare decat in Romania. Atunci cand aceste companii trag linie, observa ca lipsa infrastructurii determina cheltuieli mult mai mari, ce nu pot fi acoperite in Romania prin costul semnificativ mai mic al mainii de lucru. Primul semnal major l-am primit deja de la Mercedes. Cate astfel de semnale ne mai permitem?

Desi suntem in anul 2008, iar paradigma in care gandim ar trebui sa se schimbe, exista inca destule voci, de la cel mai inalt nivel, care ne anunta ca Romania va (mai) fi, multi ani de acum incolo, un rai al investitiilor, din cauza – spun eu (datorita – spun altii) – costului scazut al fortei de munca. Mentinerea unui ritm scazut de crestere a salariilor nu reprezinta un lucru imbucurator. Despre ce vorbim aici? Despre guvernare pentru cresterea bunastarii, sau despre guvernare pentru a raporta cifre (respectiv numarul investitorilor)? Romania nu ar mai trebui sa fie atractiva pentru investitori doar pentru costurile reduse cu forta de munca. Sansa pentru zonele slab dezvoltate din Romania este reprezentata de venirea investitorilor. Acest proces se va produce insa mult mai lent decat dorim, sau pur si simplu se va bloca daca mizam in continuare exclusiv pe ipoteza mainii de lucru ieftine.

Cand am lansat in 11 iulie propunerile PSD+PC ce vor fi cuprinse in proiectul comun de program de guvernare, am fost intens criticati pentru faptul ca am „promis prea mult”. Eu unul inteleg foarte bine nevoia de rationalitate, insa nu inteleg nimic din dorinta unora de a respinge idei bune, din principiu si necunoastere a realitatilor. Propunerile noastre au fost facute cu fata la realitatile romanesti, pornind de la ceea ce trebuie facut si, foarte important, de la ceea ce nu s-a facut. Obiectivul de a construi in 4 ani de zile 1000 de kilometri de autostrada poate parea indraznet. Nu neg ca este, dar pana la a fi nerealist e cale lunga. Iar daca altii au fost capabili de asemenea performante inaintea noastra, iar acum se bucura de rezultatele ambitiei lor, nu vad de ce n-am putea sa facem si noi acelasi lucru, cu multa vointa si disciplina. In aparitiile publice pe care le-am avut dupa 11 iulie, am explicat cum credem noi ca acest obiectiv poate fi indeplinit.

Obiectivul trebuie asumat pentru ca in ultimii 4 ani nu s-a facut nimic. Marile proiecte de infrastructura initiate de PSD pana in 2004 au fost fie blocate, fie inghetate. Acum, am ajuns sa platim mult mai mult pentru lucrari care inca asteapta sa fie demarate. Daca infrastructura in Romania ar fi avut un ritm de dezvoltate normala in perioada 2005-2008, poate ca ne-am fi permis obiective mai putin „indraznete”. Ceea ce trebuie inteles este faptul ca viitorul guvern, si eu cred ca va fi unul al PSD, este obligat sa recupereze aceste intarzieri. Altfel, vom ajunge intr-un punct in care orice pas inainte va fi mult mai greu.

41 de gânduri despre “Infrastructura

  1. Pai cati km de autostrada s-au construit in perioada 2000 – 2004. Prin extrapolare vom afla si lungimea autostrazii care se va realiza in 2008 – 2012 de PSD+PC.
    Baronii locali vor permite un mediu de afaceri transparent si concurenta straina in judetele lor in 2008 – 2012 ?
    Vor mai fi privatizari gen Petrom, prin care s-a grabit vinderea rezervelor de petrol pe un pret de nimic, fara nici o clauza despre cresterea pretului petrolului pe plan international ?

  2. @ Adrian Năstase
    Adevărata întrebare nu este dacă se poate construi, ci dacă acest popor, în frunte cu cei care îl conduc, se va putea constituii într-o singură forţă motrice pentru îndeplinirea unui ţel naţional. Nu este de mirare că Hora Unirii a fost de revoluţie imn. Cred că ar fi trebuit să rămână aşa, pentru că românul de asta duce lipsă, de unire. Dacă trei oameni trag la noi de o sfoară pentru a scoate căruţa din şanţ, fiecare se uită la ceilalţi doi dacă nu cumva doar simulează că trag şi apoi trage şi cât se poate de într-o parte, ca să le fie „partenerilor” mai greu şi să pară că el trage mai mult.
    Eu cred că înainte de a ne gândi la ţinte strategice în România, ar trebui să ne gândim la cum am putea să ne unim „în cuget şi simţiri”. Dezbinarea ne poate duce la sinucidere naţională, oricât ne-am zbate să ajungem la liman. Dacă vom dispărea din istorie, nu va mai conta cine a fost de vină.

  3. Da, interesant, ca de fapt aproape tot ce spuneti dumneavoastra. Dar, cred ca lectia pe care ati primita in acesti 4 ani de stat in opozitie si cu alegerile castigate, v-a fost daca NU utila, macar benefica. Sper sa nu mai repetati greselile trecute si sa aratati cum se conduce Romania cu adevarat. O pronunere: mergeti pe mana tinerilor in functii de conducere, tineri cu varste intre 26-35 de ani, care si-au demonstrat valoarea si NU pe mana „seniorilor”, asa cum s-a intamplat intre 2000-2004 care au facut mai mult rau partidului decat bine.

  4. E bine ca trebuie sa ne spuna altii ca lipsa infrastructurii e problema noastra, nu ne dadusem seama pana acum. Dar ma mir ca puneti intrebarea : „Cate astfel de semnale ne mai permitem?”. Pentru ca nu noi suntem in masura sa rezolvam ci cei de sus, ca dvs. Iar acele propuneri, desi indraznete, nu pot decat sa sper ca peste ceva timp sa putem spune : „Uite dom`le ca avea dreptate…”

    Succes !!!

  5. Nu crede nimeni pentru ca nu mai are nimeni incredere nici in voi si nici in ceilalti (adica cica dreapta PNL PDL). Toti vreti sa va umpleti de bani si de vile. Nu va ganditi decat la voi. Intrebare de baraj: cate vile o sa rasara dupa ce veti construi mia aia de kilometri de autostrada? Cu ce oameni o sa o construiti? Aveti muncitori, aveti sefi de proiect capabili si nu oameni de partid care vor vile si masini de fite? Aveti un Anghel Saligny, veti da academiei romane sau faculatilor de specialitate sau institutelor de specialitate bani penttru a proiecta mia aia de kilometri? Tare mi-e c nu se va intampla asta. O sa vina un SRL de apartament (al vreunui om din partid sau de pe aproape), sau o mare firma straina care va da banu (adica spaga) si o sa-i dati ei proiectarea. Si apoi la constructie, alte furaciuni o sa se intample, preturi mari pe km, preturi mari la materiale, muncitori straini platiti de 2-3 ori mai bine decat romanii (vezi bechtel). Sint sigur ca toate astea o sa se intample. Daca nu s-ar intalmpla asa, chiar m-ar mira.
    Asta e, m-am usurat si eu.
    Sanatate si virtute.

  6. „Adevărata întrebare nu este dacă se poate construi, ci dacă acest popor, în frunte cu cei care îl conduc, se va putea constituii într-o singură forţă motrice pentru îndeplinirea unui ţel naţional.”
    Telul national se poate face, dar in frunte cu niste oameni in care sa se poata avea incredere. Cu parere de rau, nici un partid nu are oameni pe care poporul sa-i urmeze pina in iad si inapoi. Asa ca, ghinion de nesansa, astia sintem, cu astia defilam.

  7. @Adrian Nastase
    Poate ca cei 1000 de km ar fi poibili daca prim ministru ar fi AN, daca ministru al transporturilor ar fi AN, daca ministru al finantelor ar fi AN, daca presedinte de CJ in judetele prin care va trece autostrada ar fi AN, etc. Din pacate insa lucrurile nu stau asa, PSD nu va putea guverna singur decat alaturi de un alt partid si in plus traim in Romania.

  8. Bine a zis Tanase: pina nu te lauda Parisul, nici o speranta sa fii bagat in seama in Romania! Adica poate cel mai bun premier – ca realizari – al Romaniei citeaza un tinerel care primeste mii de dolari pe luna ca sa ne zica banalitati, lucruri pe care le stim. Dar cind noi eram tineri manageri, stimate domnule Nastase, cind noi aveam 30 de ani, 35 de ani, 40 de ani si cind spuneam aceleasi lucruri pe gratis, fara a lua milioane de dolari pe consultanta, inca in urma cu 10 ani, cu 15 ani, pe noi cine ne-a auzit? Exemplul Mercedes este bun ca exemplu politic, sa dai guvernului la cap si sa-l faci tocatura de mici, dar nu este edificator ca exemplu tehnico-economic: intr-o discutie cu doua solutii, Romania si Polonia, a fost aleasa o a treia, Ungaria, despre care nu se discutase deschis pina atunci, ceea ce inseamna ca s-au facut manevre subterane si ca motivul drumurilor este unul de complezenta. Asta nu inseamna ca nu va sunt alaturi punctual in chestiunea celor 1000 de km de autostrazi, din moment ca chiar eu am sustinut pe blogul dumneavoastra ca ne trebuie 5 autostrazi in 4 ani, daca nu chiar sase autostrazi, fiindca timpul nu mai are rabdare, ca sa-l citez pe Marin Preda. Si mai cred ceva: ca ar trebui sa incetam sa ne mai uitam in gurile altora si sa ne vedem de treburile noastre. Daca firma X nu vrea pina la urma sa vina in Romania, atunci poate gasi o mie de motive, fiindca daca e sa o luam asa, atunci nici o tara din lume nu poate satisface orice exigenta; daca e sa vrei cu tot dinadinsul, atunci poti gasi cusururi oricarei tari. Trebuie sa facem autostrazi fiindca noi avem nevoie de ele, trebuie sa modernizam tara fiindca noi avem nevoie de modernitatea ei, trebuie sa creem un climat economic favorabil romanilor fiindca noi romanii avem nevoie de el, iar cind tot soiul de indivizi ne tot debiteaza platitudini, atunci sa facem bine sa le-o spunem si sa nu-i mai lasam sa umble pe aici precum cocosii si sa faca bani grei ca sa ne spuna ceea ce noi stim mai bine ca ei, sa-i trimitem sa-i fericeasca pe altii, pe aiurea, pe unde vor ei. Este suficient sa ne privim pe noi in oglinda noastra si stim ce avem de facut. Subiectul imi ridica insa o chestiune: poate ca ar trebui ca romanii sa inceapa sa-i intrebe pe toti cei care ne-au guvernat, fara deosebire de culoare politica, incepind cu dl Iliescu, cu dl Roman si trecind prin toti ceilalti inclusiv prin dnii Basescu si Tariceanu: ce ati facut cu vietile noastre? De ce cu ani in urma, cind noi eram tineri, guvernantii nu au ascultat si nu au citat ceea ce spuneam noi, fiindca spuneam aceleasi lucruri? De ce am fost sacrificati ca o generatie irosita? In speta Mercedes, nu trebuie sa acordam cazului, dincolo de aspectul cu impact in politica interna, o importanta mai mare decit merita, din moment ce Mercedes a dat o motivatie care pina la urma a fost de tot risul: au avut cu siguranta alte motive decit cel anuntat, dovada ca alte firme mari au venit cu increderea ca si prezenta lor va stimula o serie de lucrari de infrastructura. Mercedes nu e Renault: Mercedes are clienti pretentiosi care strimba din nas daca aud ca masinile pe care dau de la 30000 de euro in sus se fac in Romania; sunt chestiuni legate de imaginea globala. Le e mai usor sa se plaseze intr-o tara in care Audi, concurent al lor, are uzina. Grupul VW nu face nici un fel de agitatie pe tema ca masinile destinate sud-estului european sunt asamblate in Slovenia, ca sa nu-si piarda clientii mai gomosi din aceasta zona. Cunoastem ce s-a intimplat in UK atunci cind cind VW cumparase ceea ce credeau ei ca era Rolls-Royce ( doamne ce teapa le-au dat BMW cu englezii atunci!): britanicii au scos imediat in bascalie denumirea de Rollswagen iar VW era amenintat cu prabusirea vinzarilor pina ce s-a lamurit ca ei nu aveau dreptul la numele de Rolls-Royce, nume cumparat pe sest de BMW. Este deci vorba si de imagini preformate ale clientilor, care de la 20000 de euro in sus au o paleta foarte bogata de optiuni si care de multe ori dau banii pe chestiuni de imagine. La noi, cum e de bon ton sa ai masina germana, am vazut cu ochii mei cum un tip a dat fara sa clipeasca 20000 de euro pe un Passat ca sa faca in schimb un scandal monstru, cu urlete, ca …alarma era cu 25 de euro mai scumpa. Asa ca atunci cind ne gindim la masini scumpe, trebuie sa intelegem genul respectiv de clienti: fiti sigur ca exact argumentul dat de Mercedes ca fundamental a fost de fapt unul dintre ultimele. Asa incit sa avem grija de noi insine, sa traim in civilitate si modernitate, fiindca daca vor dori sa vina si vor avea conditii globale multumitoare si nu unele punctuale, atunci marile firme straine vor veni.

  9. Daca exista vointa politica, Romania se va dezvolta normal dupa 1 ianuarie 2009. Cu o singura conditie: sa beneficiem de pace.
    In rest, o tara membra UE nu mai poate pierde oportunitati economice.

    Presupund insa ca va continua Guvernul Tariceanu catastrofa natiopnala, ne caram cu totii din Romania si raman numai copiii ideologilor care clampane despre modernizare, investitii si ridica osanale guvernantilor si lui Morar. Vor veni chinezi, pakistanezi care isi vor cere drepturile, vor impune un cod moral, unul penal noi institutii si un model de dezvoltare.
    Muncitorii chinezi vor guverna Romania peste zece ani, iar pupilele care astazi fac gat in presa lui Vantu se vor trezi intr-o situatie asemanatoarea nobilimii in preajma Revolutiei Franceze. Soarta se razbuna intotdeauna.

  10. Tineti-i pe Slabiceanu, Base, Boc, Berceanu, Ungureanu, Patapievici, Nicolaescu in brate si veti obtine o Guvernare Becali. Cu acelasi efect de bumerang pentru lingaii actualilor stapani.

  11. optiunea mercedes catre plaiurile maghiare ne a costat pierderea unui proiect de 800 mil euro…si este doar un exemplu, pana acum.
    ambitia este un atu daca sunt avute in vedere fundamente reale, Dvs stiti cel mai bine.

    un sfarsit de saptamana asa cum vi l doriti,

    einstein

    p.s. „din cauza”/”datorita” … bravo!

  12. OK! sa va spun ceva… Romania are in pan adoptarea euro in jurul anului 2014. mi s epare realist si ar fi neserios sa amane fie si cu 1 an sau sa se grabeasca. Pt asta tb sa intram in mecanismul ERMII prin 2012. Construirea a 1000 de km de autostrada in 4 ani este fezabil insa in aceasta perioada adio deficit de sub 3% ( vezi cazul Ungariei) deci unul din criteriile de la maastricht out sau mai bine zis inca unul luand in calcul inflatia. este ultimul tren. Intrarea in marjele admise putandu-se afce prin 2011. Treaba nu e de joaca. Amanarea unor investitii masive in infrastructura duce dupa sine amanarea unor termene privind alte chestiuni. Procesul de catching up se poate realiza in special in aceasta perioada in care inca suntem stapani pe politica noastra monetara pentru ca dupa lucrurile vor fi mult mai stricte si nu e de bun augur prelungirea perioadei minime de 2 ani cat tb sa stam in ERM II. Nu ne ajuta deloc. pe de alta parte vreau sa beneficiem de avantajele adoptarii euro. In concluzie este importanta convergenta nominala dar si mai importanta este convergenta reala PIB/cap d eom, salarii, preturi structura PB etc.
    In momentul adoptarii euro ar trebui sa fim la cel putin 65% din nivelul mediu al UE 27. Deci daca se doresc autostrazi si ele trebuiesc facute acum e momentul si ma doare-n cot daca ia uul spaga 5 mil de euro dintr-un contract de 5 miliarde cu conditia ca alocarea lucrarii sa se faca intr-o saptamana si nu in lungi procese de licitatie cu termene de te doare capul si cu clauze stricte de respectare a TERMENULUI si CALITATII lucrarii. Adica repede vorba lui becali pac -pac nu lalaiala. 2 statul roman ar trebui s aintenteze proces de subminare a economiei nationale tuturor celor care s-au opus acestui dmers in acesti ani, practic au condamnat Romania la inapoiere s-a pierdut timp pretios cu renegocieri tampite si alte fraze celebre in anii 90 cand „Romania nu avea nevoie de autostrazi”. niste criminali. Suntem de rasul curcilor in toata Europa pana si bulgarii au mai multi km de autostrada.

  13. Eu zic ca euro, Shengen si alte ” minunatii” europene n-au absolut nimic de-a face cu situatia actuala a României. Platile se fac oricum in euro si in dolari ( desigur stiti la ce plati ma refer) iar romanii circula mai mult decat si-ar dori orice european civilizat.
    Asa ca , eu continui sa va acuz pt ceea ce nu faceti, si prefer sa-i las pe altii sa va laude pt ceea ce ati facut.
    Deocamdata, cu laudele, se vede unde ati ajuns. Din ditamai premier – inculpat de drept comun.

  14. Oricum, trebuie sa recunosc ca ceva ai invatat, intre timp, din moment ce lasi sa treaca si postarile (majoritatea lor) care va acuza.
    E totusi un inceput.
    Sau poate am zis „hop” inainte sa sar …

  15. @adrian nastase si dragi bucuresteni

    va spun eu de ce nu se desvolta infrastructura romaniei, datorita mentalitatii bucurestenilor chiar si acelor parveniti in bucuresti. iaa cum va descrie un fost primar bucurestean interbelic Dem I Dobrescu zis di primarul tarnacop, in Gazeta Municipala, 1939:

    “Bucuresteanul are sufletul sau deosebit, care-l diferentiaza de cetatenii altor orase. Bucuresteanul este un cetatean lipsit de disciplina, pt ca el a fost destrabalat de vechea autoritate abuziva si arbitrara din trecutul tarii si corupt de degradantul politicianism roman. Bucuresteanul este anarhic cu autoritatile slabe si las cu autoritatile abuzive. El crede ca la comuna se poate obtine orice favoare, daca vrea primarul. El considera favoarea ca un semn de distinctie, caci prin ea el arata ca este considerat deasupra legilor si regulamentelor si ca obtine ceea ce nu poate obtine altul.
    Bucuresteanul este un mare chiulangiu, care in viata vrea sa obtina totul fara munca. Bucuresteanul nu este capabil de munca ordonata si continua. El ciuguleste munca; in ruajul (angrenajul)social el este un supranumerar, un intercalat si un “invitat”. El are toate profesiunile si n-are niciuna serioasa {adnotarea neinfectatului:nu pot sa nu ma gandesc la adrian nastase sau mihnea turcitu, care sunt multilateral dezvoltati dar nu stapanesc nici o indeletnicire la perfectie}. Bucuresteanul face gospodarire “pe picior”, nimic ordonat, nimic definitiv. Chiar cand are profesiune, bucuresteanul se considera mai apt pt profesiunea pe care nu o are. La bucurestean, totul face impresia de “provizoriu”, el face impresia ca se muta din pravalie, ca se muta din profesiune.
    Pt ca desteptaciunea bucuresteanului este “pisicherlismul” el is face un merit cinic din acest pisicherlism. Cine este pacalit de pisicher este taxat prost si nimeni nu il compatimeste. In Bucuresti insala cine poate, cum poate si pe cine poate.
    Bucuresteanul are nostalgia meschinului oriental {aviz mihnea turcitu’}. El prefera carciuma, in locul restaurantului; prefera pe jelbar, in locul avocatului; pe felcer. in locul doctorului; sandramaua, in locul constructiei; prefera marfa ieftina si proasta in locul cele bune, dar scumpe, el are nostalgia bragii, pastramii, gogosarilor; bucuresteanul are instinctul murdariei si instinctul noroiului.
    Bucuresteanul este un om fara entuziasm, care apaluda, dar care ironizeaza orice realizare. Singurele realizari care l-ar entuziasma ar fi daca i-ai pava curtea ai daca i-ai face casa. Progresul general ii place, dar nu il entuziasmeaza si nu il obliga fata de realizator. El ofteaza cu realizatorul, dar voteaza ci scamatorul {asa cum a facut si in anul de gratie 2008 cand a votat cu felcerul stopescu}.
    Cetateanul capitalei este o gura rea, este un calomniator inconstient. El vorbeste putin despre ceeea ce stie bine si vorbeste mult despre ceea ce nu stie. El este un mincinos din inima buna, ca sa distreze pe cel cu care tainuieste, si calomniaza din fanfaronada, pt ca sa arate ca stie multe si ca este un om informat”

  16. Poate ca legile-cadru cu care se opereaza ar trebui sa fie putin rigidizate intr-un sistem de o claritate neinterpretabila de terte interese !

    Un sistem bine facut e acel ”pilot automat” la care orice interventie devine …vizibila !
    In felul acesta poate s-ar obtine acea disciplina de care spuneati.

    zic si eu…de pe margine !

  17. eh ca tot veni vb de bucuresteni parbeniti lasi si galagiosi sau de aruncatori de hartii pe strada. Ia sa-mi spuna cineva daca stie cati Bucuresteni get beget sunt in bucuresti? Cati moldoveni, olteni si alde din astia care au boala parvenirii dar care ajunsi pe asfalt inca lasa sa se vada o stangacie in a pasi pe el si afiseaza o opulenta specifica celui care s-a ajuns si tb sa fie vazut de ceilalti, de neamuri etc… dar care inca miroase a combinatie de parfum propriu cu chanel contafacut luat din obor, care inca are unghiuta de la degetul mic un pic crescuta ca sa-si ia carnea dintre dinti cand sta la cafenea in dorobanti admirandu-si SUV-ul imens parcat in mijlocul bulevardului mandru nevoie mare ca politistul de vis a vis nu are tupeul sa vina la el sa-i zica ceva…oare cati „bucuresteni’ din astia nu exista care scuipa pe strada si arunca mucurile de tigara direct din masina pe fata ta sau care arunca cu totul toata tava de hartii de la Mcdrive in plin bulevard? asa ca inainte de a judecat bucurestenii mai reflectati nitel si analizati cine compune acest oras si de ce vin aici toti ca la Mecca daca Iasul e atat de civilizat, Suceava atat de cosmopolita si Craiova plina de oameni fini si rasati. cand aud, citesc sau vad pe cei care analizeaza astfel bucurestiul ei insisi fiind niste parveniti mai mult sau mai putini rasati..mi s eface greata dar le spun ca oricat s-ar chinui sa para oaraseni u vor reusi sa-si depaseasac conditia de provinciali. Este adevarat aceste diferente au fost adancite de regimul comunist pt ca de ex unul care sta in Paris nu are diferenta fata de unul care sta la Nisa daca e sa comparam orase mari insa cu unul din Grenoble deja se avd niste diferente. eh Bucurestiul este singurul oras metropola mai mare de 1 mil de loc adica peste 2 mil in cond in care r4estul oraselor au max 350000 de loc deja diferentele sunt prea mari. Asa ca parvenitilor, provincialilor, ciocu mic inainte de a critica orasul in care locuiti si la care ati ravnit din facultate daca nu din fasa cad va spuneau parintii la tara lasa mama scopul tau in viata este sa te duci la oras la bucuresti.

  18. O infrastructura performanta pentru Romania e o necesitate, fara discutie. Nu stiu cat de convingator poate fi explicat acest lucru unui public care nu vede mai deparde de fundul propriei gradini, insa cumva trebuie realizata.

    In cazul Mercedesului cred insa ca a fost la mijloc si o puternica componenta politica. La cata ura dezlantzuita in mass-media germana impotriva Romaniai a existat in legatura cu relocarea Nokia, nici un manager de la Mercedes nu ar mai fi indraznit sa ia in calcul Romania.

    Pe langa o infrastructura solida ne mai trebuie si o retzea de comunicare (sau de interese) solida, care sa poata evita sau macat atenua astfel de „linsaje mediatice” transnationale.

    Cat timp insa Basescu si yes-man-ii lui sunt la putere, nici o sansa.

  19. Completare…

    Important. Infrastructura, si ma refer mai ales la cea care e mai putin „perisabila”, nu are ce cauta, dupa parerea mea, in proprietatea privata. Ea e prin definitie proprietate comuna, deci trebuie sa ramana pe cat posibil in proprietatea statului.

  20. Nu pot decat sa ma bucur ca decizia Mercedes si tanarul manager al unei firme americane de consultanta au mai multa credibilitate in a debita doct evidente, decat au o multime de insi din Romania. Macar chestia asta a fost auzita.

    Nu pot insa decat sa fiu inca o data dezamagit ca ceea ce intelege din asta partidul care emite din nou pretentii de guvernare este „1000 km de autostrada”. Suna doar populist si usor inept.

    Infrastructura inseamna mult mai mult decat infrastructura de transport. Iar infrastructura de transport inseamna mult mai mult decat infrastructura de transport rutier: inseamna si transport pe calea ferata, inseamna si transport pe apa, inseamna si transport pe calea aerului. Inseamna in egala masura drumul (sosea, cale ferata, cale navigabila) si accesul la drum (gari, porturi, aeroporturi, depozite, zone si mijloace de incarcare descarcare, conexiuni inter-modale (adica rutier-feroviar, rutier-aerian, etc, etc).

    Atata vreme cat nu va exista un adevarat proiect national, trans-partinic si trans-social, adica asumat – nu doar din vorbe, ci cu resurse reale alocate si planificare respectata riguros – de toata lumea, infrastructura de transport din tara asta va fi in continuare o frana majora in calea economiei si calitatii vietii tuturor (si a alora care isi fac vile!).

    Daca avem noroc ne vom alege cu 1000 de kilometri de autostrada de nicaieri pana nicunde.

    Sunt mai putin pesimist decat Bibliotecarul, istoria a demonstrat ca daca chiar credem in ceva (sau daca ne-a ajuns cutitul la os…) ne putem mobiliza ca natie pentru atingerea unui scop comun.

  21. Mai greu insa daca ne caram toti din tara si ramane numai Corina si copiii de bani gata. Mi-e perfect perpendicular daca vor sta cu pamant pe jos. Pana vin chinezii si construiesc.

  22. Situatia autostrazilor de la noi o cunoaste toata lumea. Sa va spun ca de la Viena la Nadlac faci 5h iar de la Nadlac la Bucuresti 11-12? Sa va povestesc cum si la peste un an dupa inundatii drumuri nationale mai aveau inca in ele un crater adnac de 3m (la propriu) din cauza surparilor , iar pentru a-ti putea continua calatoria trebuia sa te sui cumva pe taluz? Nu are sens. Devine de asemenea din ce in ce mai clar si cine sunt responsabilii care au scos din cap si din viata de toate zilele a romanilor autostrazile. Importanta e concluzia.

    Cum subliniati, Romania atrage investitorii din cauza costruilor reduse cu forta de munca, dar ii alunga cu infrastructura. Asta inseamna ca daca nu sunt drumuri, pentru a-si mentine profitul, investitorii trebuie sa nu dea salarii prea mari. Prin urmare, lipsa autostrazilor ia bani din buzunarul fiecarui salariat. Altfel spus, doar din lipsa infrastructurii, politicianismul portocaliu ia anual din buzunarul fiecarei familii niste sute sau mii de euro probabil, dupa venit. Ce a facut regimul Basescu si acolitii sai pentru a merita acest efort financiar? Cu asa conducatori, romanii ar trebui sa se simta la fel de frustrati ca si cum de cateva ori pe an sau mai des li s-ar fura portofelele.

  23. @Alex

    Asta cu „Mi-e perfect perpendicular daca vor sta cu pamant pe jos. Pana vin chinezii si construiesc.” a fost subliminala, mai ales pe acest blog.
    Un lucru este sigur. Umorul tau este involuntar 🙂

  24. Razi tu, dar nu erasul dumitale. Cam vezi cum scapa cascavalul. Prostii ameninta ca nu vor mai munci pentru mata…

  25. DOMNULE PRIM-MINISTRU,

    ADIAN NASTASE

    Doresc sa fac afirmatia ca observ cu mare interes modul,procedeele,mijloacele care sunt folosite de gastile conduse de ZEUS
    pentru compromiterea d-voastra,se apeleaza la cele mai josnice aprecieri in ceea ce va priveste astfel incat acesti inculti folosesc cel mai ordinar arsenal de jigniri pentru a va scoate din viata politica.Consider ca un astfel de comportament abject a unor indivizi ca BOC,PREDA,BERCEANU,UDREA,
    STOICA(cel mai mare demagog al politicii romanesti din ultimii 100 de ani),toader mircea un lingau si un incult,etc.nu ar trebui sa iasa din casa ptr.modul cum se manifesta in viata publica.As vrea sa cunoasteti faptul ca in capania ptr. locale in afara de banii aruncati au apelat la gastile de interlopi ptr.intimidarea alegatorilor,PNL a fost gardat la dispozitia acestui secretar de stat victor paul dobre de militieni,pompieri ,jandarmi,cei de laprotectia civila ptr a maslui voturile atat la urne cat si la numaratoare,
    prinpresiuni asupra celor care au folosit soft-ul.
    As vrea sa va spun ca am participat la CN din 11.07.2008 al celor doua partide si sunt interesat sa cunosc,sa explic ce inseamna oferta prezentata.
    asa cum v-am prezentat si cu alte ocazii am vazut in PSDoameni de mare
    isprava,sunt incantat de d-voastra,SERBAN NICOLAIE,MIRON MITREA,
    NECHITA,STEFAN VIOREL,VACAROIU,CORLATEAN,IOAN RUS,PUSCAS,
    SIMIONESCU,NICOLESCU CARE MAI ARE SI ALUNECARI IN SENSUL IN CARE ARE MARE GRIJA NUMAI DE O ANUMITA CLIENTELA,OLGUTA VASILESCU,ION ILIESCU,samd.
    In contextul celor prezentate la CN si in consens cu oferta prezentata as dori sa va semnalez faptul ca am un mare semn de intrebare fata de
    modalitatile concrete de actiune ale celor de la PC,si spun aceasta deorece
    eu ca individ vad un mare pericol ptr.candidatii PSD deoarece cei de la PC
    in acest moment se gandesc doar la functii.Afirm aceasta intrucat am inteles ca cei de la PC vor primi 25 de colegii,dar ei comenteza negativ,
    facand afirmatii de genul’pai daca suntem in alianta sa ne dea locuri la paritate’altfel candidam in numele PC.Analizati si d-voastra daca aceasta este o atitudine sanatoasa,daca poti conta pe asemenea indivizi.Eu ca
    individ va aduc la cunostinta faptul ca peste 80% din membrii consiliilor judetene ale PC sunt posesori de cartoane insusite pe bani,au absolvit
    facultati pe puncte,vin din zona alba-neagra,sunt sefi de tarabe etc,in sedintele saptamanale ordinea de zi este invariabila „vorbeste numai unul
    iar ceilalti la unison aduc injurii chiar la adresa aliatilor,discuta cum sa dea bani la vot,cum sa fure si multe alte porcarii care imi este rusine sa le scriu.
    Asadar in conditiile in care la nivel de tara sunt la nivelul de 3%,eu sunt sceptic in cooperarea cu ei,si cred ca d-voastra veti aprofunda cele de mai sus,si in acest sens va sugerez;
    -ptr. a face o evaluare corecta a sanselor ar fi bine ca in perioada 15-20 septembrie sa fa ceti un sondaj de opinie in 50% din colegii,
    ptr a vedea unde se situeaza alianta;
    -colectivele aliantei sa lucreze intrunit,nu separat cum am vazut ca se preconizeaza;
    -saptamanal sa se faca analiza muncii acestor colective,dar nu de consilieri locali sau judeteni care au dat bani ptr. a fi pe locuri eligibile(afirm aceasta intrucat peste 75% din acestia sunt juristi pe puncte si nu practica meseria,ei sunt directori si se ocupa de afacerea proprie)
    -ptr. a va edifica cereti la PC sa va transmita lista cu toti consilierii in care sa se prevada in mod obligatoriu;faultatea absolvita,anul abs.,functia pe care o ocupa,de cand practica profesia etc),sper sa am dreptate;
    -va rog sa verificati prin sondaj cum inteleg acesti consilieri locali si judeteni oferta prezentata si ce vor spune electorilor;

    Mai sunt si alte probleme,dar personal vad candidati oameni profesionisti, sa stie carte,sa promoveze legi rationale cu o durata de minim 7-8 ani nu fiecare guvern sa schimbe legislatia dupa grupurile de interese.Daca in parlament vor ajunge indivizi de tipul ca ei au fost persecutati de comunism,au avut de suferit,au furat,omorat,delapidat,vom ramane o tara de mana a treia in EUROPA,asa cum a vrut Zeus.
    Multumesc ptr. atentie,voi reveni.

  26. @Adrian Năstase. Am sperat ca, totuşi, să nu vă aparţină dumneavoastră faza cu 1000 km de autostradă. În 4 ani 😆 Sau, poate, vă gândiţi să tocmiţi în paralel şi firmele pentru perpetua cârpeală de după. :mrgreen:

  27. iertare, dar in perioada guvernarii d-voastra s-au facut fix un … pentru infrastructura. zero absolut. au fost salile alea de sport, cornul si laptele … ceva politica externa… restul a fost cam spre nul.

  28. Toader, cornu si laptele, salile de sport, politica externa ti se par putin lucru? Asa au „judecat” si alegatorii din 2004, care, dupa ce s-au trezit cu un nivel de trai net superior celui din 2000, contracte de munca in Italia si Spania, membri NATO si cu negocierile de aderare la UE finalizate, toate astea (care au insemnat munca, organizare, disciplina, o echipa competenta) au fost considerate ceva firesc, de parca s-au facut de la sine. Nici past de autostrada soarelui, inceputa cand bugetul era mult mai sarac, nu acum in conditiile in care suntem atat de natafleti incat nu stim sau nu vrem sa stim sa facem proiecte finantate de UE. Totusi, autoturismele si microbuzele parcurg distanta de la Constanta la Bucuresti in trei ore. In conditiile in care, in ultimii ani, mai mult s-a subconcesionat decat s-a construit. Dar e secret de partid si de fituica?
    Roxana Iordache, ungurii ar face sapte autostrazi cu fondurile de care dispune Romania la ora actuala.

  29. Bine v-am regasit domnule Nastase.M-am bucurat ca mi-ati raspuns la sugestiile mele. de aceea voi continua. Apropo, din programul de guvernare nu reiese in citi ani veti face salariul minim 1000de roni? Parerea mea ,este ca ar trebui facut de la 1ian.800roni, iar din 2010 , 1000 de roni.Dar desigur, patronatele nu vor fi de acord pentru ca in marea lor majoritate sunt liberale si democrat-liberale. Insa, un lucru este cert;salariul mediu nu exista decit pe hirtie, adevaratul nivel de trai este dat de salariul minim.De aceea guvernul actual nu are nici un interes sa-si piarda potentiali electori, aruncandu-ne galusca cu cresterea productivitatii muncii.Marea majoritate a electoratului social-democrat traieste din salariu nu din afaceri,deci trebuie sa aveti grija de el.

  30. Bine v-am regasit domnule Nastase.M-am bucurat ca mi-ati raspuns la sugestiile mele. de aceea voi continua. Apropo, din programul de guvernare nu reiese in citi ani veti face salariul minim 1000de roni? Parerea mea ,este ca ar trebui facut de la 1ian.800roni, iar din 2010 , 1000 de roni.Dar desigur, patronatele nu vor fi de acord pentru ca in marea lor majoritate sunt liberale si democrat-liberale. Insa, un lucru este cert;salariul mediu nu exista decit pe hirtie, adevaratul nivel de trai este dat de salariul minim.De aceea guvernul actual nu are nici un interes sa-si piarda potentiali electori, aruncandu-ne galusca cu cresterea productivitatii muncii.Marea majoritate a electoratului social-democrat traieste din salariu nu din afaceri,deci trebuie sa aveti grija de el.

  31. Bine v-am regasit domnule Nastase.M-am bucurat ca mi-ati raspuns la sugestiile mele. de aceea voi continua. Apropo, din programul de guvernare nu reiese in citi ani veti face salariul minim 1000de roni? Parerea mea ,este ca ar trebui facut de la 1ian.800roni, iar din 2010 , 1000 de roni.Dar desigur, patronatele nu vor fi de acord pentru ca in marea lor majoritate sunt liberale si democrat-liberale. Insa, un lucru este cert;salariul mediu nu exista decit pe hirtie, adevaratul nivel de trai este dat de salariul minim.De aceea guvernul actual nu are nici un interes sa-si piarda potentiali electori, aruncandu-ne galusca cu cresterea productivitatii muncii.Marea majoritate a electoratului social-democrat traieste din salariu nu din afaceri,deci trebuie sa aveti grija de el.

  32. Bine v-am regasit domnule Nastase.M-am bucurat ca mi-ati raspuns la sugestiile mele. de aceea voi continua. Apropo, din programul de guvernare nu reiese in citi ani veti face salariul minim 1000de roni? Parerea mea ,este ca ar trebui facut de la 1ian.800roni, iar din 2010 , 1000 de roni.Dar desigur, patronatele nu vor fi de acord pentru ca in marea lor majoritate sunt liberale si democrat-liberale. Insa, un lucru este cert;salariul mediu nu exista decit pe hirtie, adevaratul nivel de trai este dat de salariul minim.De aceea guvernul actual nu are nici un interes sa-si piarda potentiali electori, aruncandu-ne galusca cu cresterea productivitatii muncii.Marea majoritate a electoratului social-democrat traieste din salariu nu din afaceri,deci trebuie sa aveti grija de el.

  33. Bine v-am regasit domnule Nastase.M-am bucurat ca mi-ati raspuns la sugestiile mele. de aceea voi continua. Apropo, din programul de guvernare nu reiese in citi ani veti face salariul minim 1000de roni? Parerea mea ,este ca ar trebui facut de la 1ian.800roni, iar din 2010 , 1000 de roni.Dar desigur, patronatele nu vor fi de acord pentru ca in marea lor majoritate sunt liberale si democrat-liberale. Insa, un lucru este cert;salariul mediu nu exista decit pe hirtie, adevaratul nivel de trai este dat de salariul minim.De aceea guvernul actual nu are nici un interes sa-si piarda potentiali electori, aruncandu-ne galusca cu cresterea productivitatii muncii.Marea majoritate a electoratului social-democrat traieste din salariu nu din afaceri,deci trebuie sa aveti grija de el.

  34. Bine v-am regasit domnule Nastase.M-am bucurat ca mi-ati raspuns la sugestiile mele. de aceea voi continua. Apropo, din programul de guvernare nu reiese in citi ani veti face salariul minim 1000de roni? Parerea mea ,este ca ar trebui facut de la 1ian.800roni, iar din 2010 , 1000 de roni.Dar desigur, patronatele nu vor fi de acord pentru ca in marea lor majoritate sunt liberale si democrat-liberale. Insa, un lucru este cert;salariul mediu nu exista decit pe hirtie, adevaratul nivel de trai este dat de salariul minim.De aceea guvernul actual nu are nici un interes sa-si piarda potentiali electori, aruncandu-ne galusca cu cresterea productivitatii muncii.Marea majoritate a electoratului social-democrat traieste din salariu nu din afaceri,deci trebuie sa aveti grija de el.

  35. Bine v-am regasit domnule Nastase.M-am bucurat ca mi-ati raspuns la sugestiile mele. de aceea voi continua. Apropo, din programul de guvernare nu reiese in citi ani veti face salariul minim 1000de roni? Parerea mea ,este ca ar trebui facut de la 1ian.800roni, iar din 2010 , 1000 de roni.Dar desigur, patronatele nu vor fi de acord pentru ca in marea lor majoritate sunt liberale si democrat-liberale. Insa, un lucru este cert;salariul mediu nu exista decit pe hirtie, adevaratul nivel de trai este dat de salariul minim.De aceea guvernul actual nu are nici un interes sa-si piarda potentiali electori, aruncandu-ne galusca cu cresterea productivitatii muncii.Marea majoritate a electoratului social-democrat traieste din salariu nu din afaceri,deci trebuie sa aveti grija de el.

  36. Patronatele vor fi de acord, in conditiile crestetrii economice asteptate.
    Economia romaneasca va avea o cu totul alta structura dupa 2009: nu se va mai baza pe banii capsunarilor, servicii, bisnita, ia castravetii de la Olt, vinde-i de zece ori mai scump in Capitala.
    Cat despre infrastructura: in cati ani au terminat chinezii infrastructura necesara JO de anul asta? Au avut macar fonduri europene? Sa concesionam si noi autostrazile, lucrarile publice patronilor care lucreaza in China si sa angajam muncitori chinezi, pana cand se dezmeticesc romanii ca au ce munci in tara lor!

Lasă un răspuns